Vad gällde för regler när pannrummet byggdes?
 
Detta svar fick jag från räddningstjänsten!


Här frågade jag varför olika fejarmästare kör med egna regler:

Det stämmer att kravet på avskilt pannrum är undantaget uppvärmningsanordningar ≤ 60kW enligt allmänna råd 5:427. Tanken är såklart att bedömningen ska vara likvärdig i hela landet.

Här frågade jag utifall att pannrummet är klassat som pannrum då?

Om rummet är klassat som pannrum så måste brandcellsgränserna för pannrum upprätthållas oavsett effektutvecklingen på värmekällan. Jag har dock för mig att det i så fall endast är motsvarande EI30 som gäller för pannrum i Br2-byggnad (motsvarande dubbelgips i vägg och trädörr med tätlist). Sen är ju frågan om det finns någon anledning att ha kvar pannrummet som ett pannrum om det inte längre är nödvändigt på grund av värmekällan. En sådan ändring (att plocka bort ett pannrum) skulle dock eventuellt kunna vara en anmälningspliktig åtgärd men det måste i så fall en handläggare på byggavdelningen svara på. Det är möjligt att det inte ens skulle behövas en anmälan, det handlar i så fall om tolkningen av vad som anses som en ”väsentlig ändring” enligt plan- och byggförordningen.
Mitt hus finns det inga ritningar på hos kommun och således inget klassat pannrum, så nu blir det bostadsutrymme, jag uppfyller alla krav MEN rummet är inte klassat och fejarmästaren kan ta sina egna specialregler nån annanstans. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Detta svar fick jag från räddningstjänsten!


Här frågade jag varför olika fejarmästare kör med egna regler:




Här frågade jag utifall att pannrummet är klassat som pannrum då?



Mitt hus finns det inga ritningar på hos kommun och således inget klassat pannrum, så nu blir det bostadsutrymme, jag uppfyller alla krav MEN rummet är inte klassat och fejarmästaren kan ta sina egna specialregler nån annanstans. :)
Tänk nu på att inte gå på för hårt mot sotaren ;)

Lite som att förolämpa en kock innan man äter maten ;)

Kan tänka mig hur han kan hämnas på din skorsten ;)
 
Närå, men han ska hålla sig till lagstiftningen och inte egna regler kors och tvärs. Hehe, jag förolämpar bara om det finns anledning. :)

Hämnas han och hittar på fel så är han också ute och cyklar, då jäklas han med fel kille, det går även att byta sotare, den andre sotaren var den som utbildade mig på egensotning och han är skitbra! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Närå, men han ska hålla sig till lagstiftningen och inte egna regler kors och tvärs. Hehe, jag förolämpar bara om det finns anledning. :)

Hämnas han och hittar på fel så är han också ute och cyklar, då jäklas han med fel kille, det går även att byta sotare, den andre sotaren var den som utbildade mig på egensotning och han är skitbra! :)
Helt rätt, sotarn är ju en ?'myndighetsperson? och ska sköta jobb efter gällande regelverk.

Tänkte mer på att han kanske blandar ihop skorstenen med en vit pryl på toaletten när denne är uppe på taket.
Svårt o se skillnad på tjärbildning och katrinplommon i rökröret sen

Har också klurat lite på det där med självsotning..

Sorry för oT. ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja, han företräder myndigheten och dom har jag fått bra kontakt med nu! :)

Hehe, joo men då lär han märka när jag tar bort stegen, jag är alltid med dom när dom gör besiktningar så risken är minimal. ;) Dom som brukar komma ut är bra som tusan!

Egensotning förordar jag inte för att man spar pengar utan för att man faktiskt ser i skorstenen hur "bra" man eldar, man ser direkt om nåt är fel samt att sotarna kommer 2 gånger om året och jag tycker dom bör komma 4 gånger, ska jag ändå upp där och släppa ner viskan 2 gånger så kan jag lika gärna göra det 4 gånger.. ;)

Helt okej OT. :D
 
Nu har jag fått svar från fejarmästaren. :)


Kravet på pannrum är borttaget så det har du helt rätt i. Dock har det funnits sedan tidigare och reglerna för din fastighet gäller från när huset är byggt. Var det 1958? I så fall är det ett regelverk som heter BABS och något årtal.

Helt enkelt så är mitt pannrum godkänt, eftersom det ser ut som det alltid gjort(förutom gummilist). Vi var även rörande överens om att man bör ha ett "godkänt" pannrum i vilket fall som helst.

Nu ska jag på kul se om jag hittar babs. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
40mm trädörr så är jag safe enligt BABS 1950. :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Hvorfor feie 4 ganger i året ? Jeg bor i norge, når feieren var her i fjord var pipa brukt i 2 år. (Atmos dc 50 gsx) han sa det ikke var behov for å feie så da ble det ikke feiing..... han trodde ikke på at det var brent ca 24m3 på 2 år.
Kan jeg få no effekt av å feie ?
 
Krilleman
Andreas_Hansson skrev:
Vad gällde för regler när pannrummet byggdes?
Med risk för trådkapning (sorry för det):

Sent svar, men mitt pannrum är från -58 och svågerns från -36.

Men som jag ser det börjar BABS gälla -47. Så vad gäller?
 
Det enda jag läste på var att en massiv trädörr i 40mm räcker som branddörr! Vill du veta mer om vad som gäller så kolla längre upp och läs i BABSen! :)
 
Från Brandskyddsföreningens hemsida.
Vid vedeldning är det viktigt att pannan installeras i ett pannrum. Detta för att risken för brand inte ska öka. Förvaring av aska och glöd från pannan är två brandrisker. Om man ska bygga ett nytt hus med en vedpanna är det viktigt att beställa ett pannrum. Ett pannrum ska utformas som en egen brandcell och uppfylla brandteknisk klass EI 30.
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/sotning/brandsakert_placering
 
Finns inga som helst krav på pannrum i nya hus med en effekt som understiger 60kW. Nu för tiden räcknas hela huset som en brandcell. Vi har redan forskat och klargjort för vad som gäller om du läser hela tråden så ser du vad vi kom fram till.
 
Bra att denna kom upp igen.

Vad gäller i fristående garage eller förråd? Ved/flis/pelletspanna?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.