Har varit och tittat på ett betonghus ifrån 1953. Beskrivningen säger att det är lättbetong och en kontakt inom bygg till mig avråder mig från köp, då han menar att alla hus byggdes med blåbetong på den tiden. Mäklaren säger däremot att det är den vita typen av lättbetong, siporex tror jag att det kallas/heter men han har inga dokument som styrker detta.

När jag påpekar detta för min kontakt säger han att det är omöjligt för att siporex började inte tillverkas så tidigt utan kom ut flera år senare och detta är han väldigt säker på.

Nu till min fråga. Är det någon som vet när siporex började sin tillverkning av lättbetong och om det är möjligt att det är uppbyggt av just detta material?

Om man skulle gå på ytterligare visning skulle man då själv kunna se skillnad på de olika betongerna?
 
Varför inte göra en snabb radon mätning 10 dagar.
det är väl radonhalten som är viktigt, inte vad huset är byggt av.
Kolla annars med kommunens (miljö och byggkontor) de brukar ha uppgifter om tidigare mätningar gjorts, iallafall har hos oss.

Korttidsmätningens mätperiod kan vara när som helst under året och varar i minst 10 dagar, brukar kosta någon hundralapp.

Observera att radon kan även komma från marken och in i huset, som kan få förhöga värden, så stirra inte blindt på enbart byggmaterielet.

att identifiera blåbetong är inte så svårt (blågrå till färgen) men ofta är den övermålad eller övertapetserad.
Den andra lättbetongen är vit som krita.
 
En enkel test är att från ett avskilt utrymme borra ett hål in i lättbetongen.
Då syns det tydligt vilken sort det är.
Du kan tex borra från en garderob, ett skafferi eller t.o.m igenom bakstycket på en eldosa.
 
Hej
Mitt hus är byggt 1951 och är byggt i Siporex från Gävle(Fakturorna finns kvar). Så det kan alltså vara byggt i Siporex. Mitt hus där även innerväggar är lättbetong har vid långtidsmätning 33 bq. Min Siporex är INTE vit som krita. Den är grå som en måndag i Oktober. /LOB
 
Google och Wikipedia säger att siporex började tillverkas på trettiotalet.
 
Faktum är att det inte behöver vara samma typ av lättbetong överallt i huset heller. Mitt hus: blåbetong murad med block i ytterväggar, prefab-block i lättbetong i bjälklaget (grå), prefab-block i lättbetong i innerväggar (vita). Och halva huset är ytterligare 50 år äldre med trästomme.

Not1) det mäklaren säger skall du inte lita på
Not2) riskerna med radon är mkt begränsade om du inte röker
 
Redigerat:
Kolla radonhalten med ett test (10 dagar). Om det blir godkänt så är det bara att köra.

Spelar ingen roll om mindre delar av huset är av blåbetong. Är hela huset byggt av det så märks det på radonvärden och då krävs det sanering om man ska köpa.
 
krille09 skrev:
...då krävs det sanering om man ska köpa.
Detta håller jag inte med om, iaf inte om man inte är rökare och det inte är extrema nivåer.

Dessutom, många hus från denna tiden är "tätade" självdragshus, med alldeles för dålig ventilation. Lite tilluftsventiler och en frånluftsfläkt för en tusenlapp kommer man långt med.
 
Det är också stor skillnad på blåbetong och blåbetong, bara för att den är blågrå behöver den inte vara högstrålande. Gammamätning är det snabbaste sättet att direkt mäta uranmängden i väggen, men då mäts givetvis inte evt radon från marken. Men jag håller med stoif, med fungerande ventilation som man ändå skall ha så är radon ett obetydligt hälsoproblem.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.