Kan inte svara för hur snickare/andra hantverkare gör.

Men om jag schaktar ut en husgrund åt någon och denne inte tala om att massorna ska fraktas bort (alltså är detta inte medtaget i kostnadskalkylen) så ligger de kvar.

Om personen säger att denne vill ha en grund och massorna bortforslade då är det en annan sak.

Mvh
Daniel
 
Detta är alltid ett dilemma för alla är så olika, vi har bla fått klagomål för att vi lämnade kvar ett antal fellevererade fönster för ca 30 000, kunden kunde för sitt liv inte förstå vad hon skulle göra med sådant skräp och ansåg det vara givet att det skulle åkt i containern?!
Nästa gång var det fördjävlligt att vi hade slängt pappvinklarna som sitter som transportskydd på tex dörrar!?
Så vad är skräp och vad gör man med det för inte är det realistiskt att fråga kunden om varje enskilld detalj..?
 
;D :D ;D
Du är en hemsk människa Tossegubbe, hur kunde du slänga transportskydden?
Det var förjävligt! Hatade du kunden så mycket?
Må du få en snigel på ögat och obalans på ditt skottkärrehjul..



Tossegubbe skrev:
Detta är alltid ett dilemma för alla är så olika, vi har bla fått klagomål för att vi lämnade kvar ett antal fellevererade fönster för ca 30 000, kunden kunde för sitt liv inte förstå vad hon skulle göra med sådant skräp och ansåg det vara givet att det skulle åkt i containern?!
Nästa gång var det fördjävlligt att vi hade slängt pappvinklarna som sitter som transportskydd på tex dörrar!?
Så vad är skräp och vad gör man med det för inte är det realistiskt att fråga kunden om varje enskilld detalj..?
 
Ja vi sov dåligt flera nätter pga denna oerhörda inkompetens och oförståelse från vår sida.. ;)
 
Tossegubbe skrev:
Detta är alltid ett dilemma för alla är så olika, vi har bla fått klagomål för att vi lämnade kvar ett antal fellevererade fönster för ca 30 000, kunden kunde för sitt liv inte förstå vad hon skulle göra med sådant skräp och ansåg det vara givet att det skulle åkt i containern?!
Nästa gång var det fördjävlligt att vi hade slängt pappvinklarna som sitter som transportskydd på tex dörrar!?
Så vad är skräp och vad gör man med det för inte är det realistiskt att fråga kunden om varje enskilld detalj..?
Vad är det för fel på att fråga kunden vad den vill ha kvar eller vad som kan slängas ev återanvändas? Varför är det ett genomgående drag hos hantverkare att de verkar ha så fruktansvärt svårt att kommunicera? Med tanke på att de flesta hantverkare jag varit i kontakt med verkar inneha (och kunna använda) mobiltelefon verkar det ju inte alltför långsökt att lyfta luren, ringa kunden och fråga!
 
Annika skrev:
Har någon råkat ut för att hantverkarna har "tagit med sig" överblivit material, tex reglar, takpanel, takpannor, centraldammsugarrör m.m.? (obs! inga små mängder)Materialet är dels köpt i husbyggsatsen och centraldammsugarrören är köpta direkt från en återförsäljare av byggherren.
Jo jag har åxo erfarenhet av det tyvärr.. har vi inte sagt till så har alla takpannor som blivit över åxo försvunnit.. Jag håller med co att det e inte så svårt att lyfta på telefonen och fråga om det är saker man vill ha kvar >:(
 
När hantverkare tar material från byggen för att använda själva (svartjobb) eller sälja vidare så är han fullständigt medveten om att det inte är hans saker!
- På större byggen där hantverkaren är mer anonym så stjäls det för enorma belopp.
På större byggen måste även småsaker som skruvar och sånt vara inlåst.
Annars får det fötter!
Betänk att en enkel rostfri popnit kan kosta 4 kr i affären, då blir en låda med 1000 ex närmast guld värd (ifall den får stå ensam framme)

-> Tyvärr så är det så att det mesta som stjäls tas av hantverkare på platsen!
(Inte anonyma inbrottstjuvar som kommer på natten)

Exemplet ovan med dumpade saker som hämtas upp efter jobbet känner jag väl igen...

Och varför tror ni så många byggkillar kör dieselbilar ::)
 
co skrev:
Vad är det för fel på att fråga kunden vad den vill ha kvar eller vad som kan slängas ev återanvändas? Varför är det ett genomgående drag hos hantverkare att de verkar ha så fruktansvärt svårt att kommunicera? Med tanke på att de flesta hantverkare jag varit i kontakt med verkar inneha (och kunna använda) mobiltelefon verkar det ju inte alltför långsökt att lyfta luren, ringa kunden och fråga!
Du kan ju också tänkte efter varför. Enligt många här så skulle ta mig fan inte hantverkare göra annat än att ringa eller fråga den man jobbar hos.

Och ja jag kan svara på ditt svar redan nu.

"Det är ju kunden som ska vara nöjd. Kunden har alltid rätt."

Må så vara, men ska jag ringa om allt och fråga om det är rätt, ska det sparas, får jag kasta det. Det blir minst 30 samtal om dagen.

"Men då får du väll ringa dom samtalen, Kunden har alltid rätt"

Men ska du betala alla dom samtalen och den tiden det tar att avsluta jobbet ringa upp kunden, prata med denne och sen återgå till arbetet.

"Näe detta får du göra på din arbetstid"

Men då klagar du ju på att vi jobbat för lite, och tar för mycket betalt.

Ser du vart detta leder. Sen får man höra att det går för långsamt, att det kostar för mycket, att man är otrevlig, att man kommer för sent, att man är ett rötegg, och diten och datten.

Fatta hälften av er kommer aldrig bli nödja.
 
zeromike skrev:
Du kan ju också tänkte efter varför. Enligt många här så skulle ta mig fan inte hantverkare göra annat än att ringa eller fråga den man jobbar hos.

Och ja jag kan svara på ditt svar redan nu.

"Det är ju kunden som ska vara nöjd. Kunden har alltid rätt."

Må så vara, men ska jag ringa om  allt och fråga om det är rätt, ska det sparas, får jag kasta det. Det blir minst 30 samtal om dagen.

"Men då får du väll ringa dom samtalen, Kunden har alltid rätt"

Men ska du betala alla dom samtalen och den tiden det tar att avsluta jobbet ringa upp kunden, prata med denne och sen återgå till arbetet.

"Näe detta får du göra på din arbetstid"

Men då klagar du ju på att vi jobbat för lite, och tar för mycket betalt.

Ser du vart detta leder. Sen får man höra att det går för långsamt, att det kostar för mycket, att man är otrevlig, att man kommer för sent, att man är ett rötegg, och diten och datten.

Fatta hälften av er kommer aldrig bli nödja.
Zeromike!!

Nu tror jag att du börjar vara bitter eller så känner du dig helt enkelt träffad.
Vad frågeställaren menar är nog inte om man får kasta pappkartonger diverse andra småsaker som inte är av värde utan varför det alltid försvinner NYA saker som kanske är av större värde.. Av egen erfarenhet så blev allt skrot kvar från vårat bygge och det av värde tog dom med sig, även färdigmålade brädor som kunde ha varit bra att ha kvar, vid ev byte på fasaden.. Städa upp efter sig det vet dom flesta hantverkare inget om, än om dom är skyldiga till att städa upp arbetsplatsen. men det ger dom ingen rätt att ta med sig byggmaterial som man redan betalat utan att fråga kunden om det är ok heller..
 
Snailman
Jag kan ju ta ett citat ur dagens skörd på forumet:

'Om jag räknat skruv och spik? Nej, ingår inte i ovanstående. Jag jobbar i byggbranschen så risken att jag skulle sakna en skruv är inte överhängande.'

::)
 
Zeromike!!

Nu tror jag att du börjar vara bitter eller så känner du dig helt enkelt träffad.
Vad frågeställaren menar är nog inte om man får kasta pappkartonger diverse andra småsaker som inte är av värde utan varför det alltid försvinner NYA saker som kanske är av större värde.. Av egen erfarenhet så blev allt skrot kvar från vårat bygge och det av värde tog dom med sig, även färdigmålade brädor som kunde ha varit bra att ha kvar, vid ev byte på fasaden.. Städa upp efter sig det vet dom flesta hantverkare inget om, än om dom är skyldiga till att städa upp arbetsplatsen. men det ger dom ingen rätt att ta med sig byggmaterial som man redan betalat utan att fråga kunden om det är ok heller..

Känner mig inte speciellt träffad faktiskt.
Går även från kundens sida säga till att man vill behålla virke mm, som går att andvända. Har svårt att tro att det skulle försvinna då. Men hantverkaren kan ju också fråga. Det är ju hantverkarna som många här skyller på jämt, men tänk om ni också kunde säga vad ni ville. Lättare att dansa tango om man är två om det ;) och det mindre missförstånd.

Men om du ska lämna i in bilen på reparation så brukar ni väll knappast be om att få behålla sakerna som dom andvänt. Kan ju vara beställningsvaror som blivit över som ni får betala för, ber ni då om att få det. Tycker att det bara gnabbas om att den gjorde det och den gjorde det. SOM SAGT LÄTTARE ATT FÅ SAKER OCH TING GJORT OCH UTAN ÖVERRASKNINGAR OM MAN KAN FÖRA EN DIALOG PARTERNA EMELLAN.

Och angående städa, där jag jobbar är vi fruktansvärt nog med att det ska se och vara cleant när vi lämnar platsen/husen.

Men sen funkar det inte på samma sätt på ett företag med 2 anställda och ett med 10 antällda.
 
Snailman
Men om du ska lämna i in bilen på reparation så brukar ni väll knappast be om att få behålla sakerna som dom andvänt. Kan ju vara beställningsvaror som blivit över som ni får betala för, ber ni då om att få det.
Självklart ber jag att få det om jag har betalat för det.. Varför ska man betala för mer än man fått?

Men sen funkar det inte på samma sätt på ett företag med 2 anställda och ett med 10 antällda.
Så varför ska det vara skillnad??

Vad jag menar som blir fel är att ett exempel: Jag köper ett parti med paneltak som jag får betala låt säga 70.000kr När taket sen är uppsatt så är det hälften av paneltaket kvar ett värde av ca 35000kr. När bygget sen är klart så förvinner paneltaket som jag har betalat.. Visst e det fel? Inte för snickarna kanske!? Enligt dig zeromike.. Nästa hus dom bygger så har dom paneltak som dom kan sälja i sin tur till nästa kund och vipps så tjänade byggaren 35000kr svart.. På paneltaket som igentligen tillhörde mig.. Då kanske du fattar bättre att folk blir upprörda på hantverkarna >:(
 
asdl2 skrev:
Och varför tror ni så många byggkillar kör dieselbilar ::)

Eh, hmm??
för att man har tillgång till så mycket diesel om man är byggare?
Målare använder det ju till...äh?
Snickarna använder det ju hela tiden.. till..?
Elektikerna, dom, dom eh, nä

Äh, det börjar bli lite väl mycket surr om hur ohederliga och omoraliska alla hantverkare är.
Har man inte gjort sig besväret att kolla upp respektive hantverkare innan man beställt jobbet så anser jag att man bidrar till att hålla den här branchen smutsig.
Dom som är så fula att dom dumpar grejjer i skogen får ju endast fler jobb för att dom kan hålla låga priser, knappast för att någon rekomenderat dem.
Inse att om man bara går efter slutsumman på offerten så får man inte alltid kvalite'.

När det gäller paneltak så är det dessvärre upp till dig att läsa offerten rätt, har entreprenören räknat med dubbelt så mycket panel än vad du har tak så är det läge att ifrågasätta,innan du skriver på en beställning, inte när du ser att han bär hem det
 
När det gäller paneltak så är det dessvärre upp till dig att läsa offerten rätt, har entreprenören räknat med dubbelt så mycket panel än vad du har tak så är det läge att ifrågasätta,innan du skriver på en beställning, inte när du ser att han bär hem det
Nu var ju paneltaket ett överdrivet exempel inget jag blivit drabbad av, men det förekommer ganska ofta på det viset.. Och jag överdrev för att zeromike skulle fatta hur löjligt det låter. :(
Blir så upprörd sj när han försvarar sånt som faktiskt händer än om det inte händer just på hans perfekta arbetsplats/firma... Och ohederligt och omoraliskt blir det så fort man bara antyder om något mot en hantverkare, eller andra saker man inte är överens om på detta forum.. Det hör ju som till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.