Hej
Vi är spekulanter på ett gammalt hus. Och vi tycker att takkonstruktionen är så fin innifrån så vi vill inte bygga in det med isolering osv. Kan man isolera utanpå taket? Och räcker 100 mm då ? känns ju som väldigt lite men tar man mer förstör man ju husbilden?
Mvh Calle
 
Vad är det för taktäckning på huset? Tegel, planplåt eller annat?
 
Jajust det skrev jag ju aldrig, Idag är det tegel. Tanken är väl att lägga tillbaka det gamla teglet.
 
Det finns en isolering av cellplast avsedd att läggas mellan själva taket och tegelpannorna. Kommer inte ihåg några namn nu men den som söker finner ;) Vet att vi skrivit om det tidigare här på forumet också.

Finns i lite olika tjocklekar vill jag minnas. Hur mycket som räcker är ju högst subjektivt, idag har ni ingen isolering alls förstår jag och det funkar ju också ;)
Jag har inte testat den modellen själv så jag vet inte hur bra det funkar.
 
Gammalt hus med fin takkonstruktion? Då tänker jag att huset är typ 100 år och då tror jag inte cellplast är det rätta valet.
100 mm (t.ex.linull) är inte mycket, men det blir kanske minst det dubbla av vad ni har i dag?
 
Vi uppgraderade isoleringen på vårt hus från 10 cm mineralull till ca 40 cm förra året. Resultatet av det blev att det blev 25 grader varmt på övervåningen. Termostaterna på de gamla radiatorerna hade lagt av för länge sedan men med den kralliga isoleringen så flödade tillräckligt mycket värme ut för att det skulle bli lagom temperatur ändå. Så vi bytte ut radiatorerna också, både de och termostaterna var nog från -57 då huset byggdes och rätt kassa. Det ska bli intressant att se hur värmeförbrukningen blir denna vinter.
 
Nja idag är där ingen isolering alls. För det är inte inrett fullt ut på övervåningen. Och det som är inrett är gjort som rum i rummet om ni förstår. Och går man utanför de inredda rummet så ser man upp till nock. Och det är den konstruktionen som är fin. Med ordentliga timmer bärlinor osv. Och det är dem vi vill ha synliga. Om det nu är möjligt.
Vil inte ha cellplast eller liknande för det är ju ett gammalt hus sen 1900 typ eller tom innan. Är det möjligt eller måste man isolera på insidan för att det skall vara nån vitts med att isolera alls?
 
Funkar (minst) lika bra att isolera på utsidan. Men, som jag antydde längre upp, ska ni använda naturlig isolering och därmed heller inte plast.
 
Huruvida man använder ett modernt eller traditionellt isoleringsmaterial är en smaksak, och en ekonomisk fråga. Moderna material isolerar bättre och fungerar lika bra i hus byggda för 100 år sedan som i hus byggda förra året. Det finns inga måsten ur det perspektivet. Nu har ju TS redan klargjort att han inte vill ha cellplast så i detta fallet är det inget alternativ, även om jag tycker att TS borde kolla alternativen innan de avfärdas. De cellplastblock som läggs mellan undertak och tegelpannor kräver ingen ombyggnad/inbyggnad alls. Det lär bli ett större och mer utseendeförändrande ingrepp att höja taket och bygga in linisolering än att lägga cellplast. Personligen anser jag att det är viktigare att bevara utseende och ytskikt på "bekostnad" av moderna material som inte syns, än att förändra det ursprungliga utseendet för att kunna bygga in traditionella material.
Men det är, som så mycket annat, en smaksak.
 
endast 100 mm isolering på taket är alldeles för lite om hen inte gillar att göra energibolagen oförskämt rikare.

Kontrollera i detaljplanen om Vinden får inredas. (jag tolkar det som att det är en kallvind som ni vill inreda)

Att bygga på 100 mm eller mer ovan tak kan dessutom förfula taket väldigt mycket. Men det får ni givetvis själva bestämma + ev handläggare på bygglovsenheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.