Tartan - du verkar insatt i isoleringsträsket :). Kan man inte sätta diffusionsspärr både på utsidan och insidan för att motverka dubbelriktad fuktvandring p.g.a. uppvärmt enbart delar av året?

 
Nej. Det måste vara öppet åt något håll. Annars stänger du bara in fukten.
 
Jagar.
Idén med plast på både ut och insida är kanske inte så dum som den låter. Men man har ett problem som tekniskt inte går att lösa. Allt material måste antingen vara 100% torrt eller att allt material är av icke fuktmottagligt material. Alltså plast eller stål.

En diffusionsspärr är inte helt tät, utan en viss genomsläpplighet finns om den utsätts för ett överttryck.

Det som händer är att det bildas mögel ganska snart oavsett från vilket håll fuktvandringen är.

Så, tyvärr. Diffusionsspärren på insidan i normalt uppvärmda hus.

Men du, det finns ett annat sätt att lösa problemet.
Skippa diffusionsspärren helt. Detta är möjligt och dessutom helt i sin ordning om du kan bevisa för myndigheterna att du har ett ventilationssystem som till 100% fungerar i alla rum och vrår. Du har ett undertryck på alla plan i bostaden och med en luftväxling enligt BBR.
Då kan ingen byggnadsnämnd komma och kräva diffusionsspärr.
Problemet är nog att kunna bevisa detta ventilationssystems förträfflighet gentemot myndigheten.

Ha en bra kväll
Tartan
 
Jag har en vind som jag tänkte isolera så jag kan ha mitt hobbyrum där uppe så denna tråden var perfekt, skulle dock vilja veta hur tjock skall luftspanten vara.

Om jag fattat det hela rätt så skall jag först göra en luftspant med masonit sen isolering, sen gipsskivor.
 
3-4 cm duger nog gott..
 
P
Spikade läkt 30x30mm och sedan masonit på det för att få en luftsplat mellan yttertaket och isoleringen. Borde kanske lagt masoniten lite omlott utifall att det skulle bli något takläckage. Pilligt att spika upp masoniten&läkten, hade varit najs med spikpistol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.