Hej!
Skulle gärna vilja ha lite kommentarer på den blivande planlösningen i mitt och mitt sambos hus. Då vi valde att göra en ombyggnad istället för att riva och bygga helt bytt så har vi såklart fått göra lite kompromisser men tycker nu att vi kommit fram till en bra lösning. Då vi vill ha en ordentlig tvätstuga så fick alla tre sovrum hamna på övervåningen tillsammans med en liten liten toalett.
I köket vill vi ha en vedspis inmurad bredvid en vanlig ugn och induktionshäll, framför fönstret bredvid kyl och frys blir det en platsbyggd bänk med ett skafferi intill i hörnet.

Feel free to comment :) Skärmavbild 2013-10-15 kl. 15.22.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svårt att tro att detta är bästa tänkbara alternativ. Men i vanlig ordning måste man ha utgångsläget klarare redogjort: Hur ser tomten ut med omgivning, väderstreck, utsikt, insyn, infart och planbestämmelser? Hur ser det ursprungliga huset ut?
 
Det är en sjötomt som är ganska långsmal med berg nästan direkt utanför hallen. Vardagsrummet väter ner mot havet och det kommer blir en stor altan som sträcker sig längs hela den sidan. Vinkeln på huset, vardagsrummet, är det som är kvar av den gamla delen. Vi får inte bygga större så det har varit lite klurigt att få till allt plus att vi vill ha murstocken bra placerat i huset så att vi kan bygga en öppenspis mot vardagsrummet.
 
Jag tycker det ser ut att kunna bli ett trevligt hus med den planlösningen.
Det jag först reagerade på var att hallen kändes ganska stor, iaf jämfört med köket.

Jag skulle nog försöka få vasken närmre spisen alt en mindre vask nära spisen. Tänkt på att skafferiet inte går att öppna när ni tömmer diskmaskinen, vilket gör det svårare att hjälpas åt.

Tvättstugan har ni fått till bra med genomgång på"tvären" så man inte bemöter passera ren tvätt.

Lycka till med ombyggnationen!
 
Fortfarande för lite info, i synnerhet om byggplatsen är starkt kuperad.

Jag trodde - i min enfald - att utbygget bestod av vardagsrumsvinkeln, och att den ursprungliga stugan utgjorts av den tvärställda huskroppen. I synnerhet om så inte är fallet måste jag tillstå att man lätt kan prestera en mycket effektivare planlösning på kanske ännu mindre totalyta.
 
Med en massa reservationer bifogar jag en hint på vad man kan uträtta på mindre yta. Man måste inse att det är omöjligt att leverera fullt användbara förslag om man inte har helheten klar för sig. Loftvåningens planlösning sätter gränser för trapplopp. Separata rökgångar och ventilation blir också intrikata. Jag anar också problem (och möjligheter) i tomtens sluttning, som tar sig uttryck i de tre trappsteg, som - i trådens ursprungliga skiss - finns inritade ner till vardagsrummet..

Min tanke är att hävda takåsen över befintlig byggnad, med gavel mot strandlinjen, och bygga ut vardagsrum och entrétak som en stor veranda (eventuellt något smalare än på skissen).

En bärande balk avlastar takstolarna över vardagsrummet, så att man får helt öppet mot matplatsen. Eldstaden placeras vid trappans fot, vilket gör att värmen lätt sprider sig upp till övre plan. På detta ställe får man ögonkontakt med kakelugnen från både sällskapsrummen och entrén.

I köket har jag placerat en extra liten vattenho intill spisarna. Då blir det mindre spring och lättare för två personer att jobba samtidigt. Jag har också kompletterat med en extra avställningsyta direkt intill vedspisen. När man har en sådan finess är det också vettigt att i förväg fundera ut var man förvarar köksveden.

Vid behov utnyttjar man tomtens bredd på husets andra sida (den "vänstra") för exempelvis ett sovrum på bottenplanet.

Jag tillstår gärna att den fina axialiteten i ursprungliga skissen är svår att uppnå när man placerar entrén enligt mitt förslag. I gengäld får besökaren kontakt med utsikten omedelbart utanför huset, tack vare verandabyggets finurliga hörnfönster.
 
  • Krieng01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag reagerar på att det inte finns nån avställningsyta bredvid kyl och frys. Vi utnyttjar den bänkytan väldigt mycket t ex när man plockar fram frukost. Och vi har ändå avställningsyta mittemot kylen, tom närmare än på din ritning. Så jag skulle skippa den inbyggda soffan/bänken och ha arbetsyta där istället. Då blir det en perfekt yta att baka på - mellan skafferi och kyl!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.