I vårt hus, byggt 57, utbyggt o ombyggt 81 sitter en centraldammsugare Univac Compact (insatt innan ägarbyte 81).
Någon som vet ngt om den?
Vågar vi använda den, slukar den el? Exploderar den?
Vi har ingen erfarenhet av c-dammsugare alls.
Tacksam om ngn vet ngt.
 
Klart ni ska använda den.

Drar väl ungefär som din vanliga dammsugare, inget att fundera på. Explosionsrisken brukar vara låg på centraldammsugare.

Prova om den funkar, funkar den kanske det är läge att byta påse och trivs ni med centraldammsugare (skulle själv aldrig använda vanlig sugare igen) kanske det är trevlig med ny städutrustning.

Här finns allt du behöver:

http://abc-cdsug.com/
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som gör en centraldammsugare bättre än en vanlig? Jag har visserligen ingen erfarenhet av centraldammsugare men då jag sett folk använda sådana så har de kommit dragandes på 10m dammsugarslang från städskåpet. Och vår electrolux ultra one är tyst, det mesta ljudet kommer från luftdraget och det får man ju även med en centraldammsugare.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Vad är det som gör en centraldammsugare bättre än en vanlig? Jag har visserligen ingen erfarenhet av centraldammsugare men då jag sett folk använda sådana så har de kommit dragandes på 10m dammsugarslang från städskåpet. Och vår electrolux ultra one är tyst, det mesta ljudet kommer från luftdraget och det får man ju även med en centraldammsugare.
Fördelen är främst att den smutsiga (varma..) luften sugs ut.
 
Man slipper släpa en klump efter sig när man suger.
Klumpen fastnar inte i dörrposten.
Uppsugd luft åker ut
Påsen är stor och behöver sällan bytas
Sugeffekten är normalt högre än för en vanlig dammsugare (men det finns förstås bra och dåliga sugare av båda typerna).
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Aldrig att jag skaffar vanlig dammsugare, aldrig!
 
Kan man ha slangen liggande i röret på något sätt så att man bara kan öppna ett litet hål i väggen och dra ut all slang?

De där små sughålen som folk har i golvsocklarna verkar helt suveräna, bara att sopa dit skräpet.
 
Jag har förberett med ett uttag i en garderob där slangen kan hänga. Tanken är då att inte behöva ansluta slangen varje gång utan bara ta ut slangen.
 
Jäderberg skrev:
I vårt hus, byggt 57, utbyggt o ombyggt 81 sitter en centraldammsugare Univac Compact (insatt innan ägarbyte 81).
Någon som vet ngt om den?
Vågar vi använda den, slukar den el? Exploderar den?
Vi har ingen erfarenhet av c-dammsugare alls.
Tacksam om ngn vet ngt.
Förmodligen är det en rejäl dammsugare (man snålade inte lika mycket förr). Om den funkar så finns det risk att den låter som en reamotor och släpper dammet rakt igenom. Undersök om det går att ansluta en ny dammsugare på befintligt rörsystem. Kolla med dessa grabbar: http://abc-cdsug.com/ De har varit med ett tag.
Med centraldammsugare kan du städa på med rejäl sugkraft och inte tänka på filterbyten eller vart dammet hamnar när det lagt sig. Påsbyten behöver man inte göra mer än någon gång per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.