Skall sägas direkt att jag är oerhört luktkänslig och ingen annan delar min upplevelse i det aktuella fallet. Eller det är egentligen inte lukten i sig som stör, jag känner det mer lite lätt i svalget.

Men icke desto mindre, jag upplever helt klart luften som annorlunda, lite torrare på något sätt sedan vi ersatte parketten i vardagsrummet med klinkers. Genast sätter katastroftankarna igång, kan flytspacklet inte hunnit bränna ordentligt innan jag primade? Svaret borde helt klart vara nej på den frågan, jag väntade ut det enligt anvisning. I övrigt, hur funkar primern, spärrar den fuktvandring så att man rent tekniskt kan "stänga in" fukt? Att man kan göra det med icke härdad betong i kombination med fuktspärr i badrum vet jag, men gäller samma princip i fallet flytspackel/primer?

Kan det vara rester från fogningen som stör mig? Vid det här laget har jag svabbat golvet sex-sju gånger och fortfarande är det ordentligt med "fog-slagg" i botten på spannen när jag tömmer den. Det är nu tre veckor sedan det blev färdigt och jag upplevde symptom direkt. Det handlar om en platta på mark utan inslag av organiskt material. Kan man rent tekniskt mäta fukthalten i plattan via fogen?

Och framförallt, någon med liknande erfarenheter efter att ha lagt in klinkers?
 
Det kan ta veckor för fukten att gå ur flytspacklet helt och hållet men upplever du det som "torrare" är det ju märkligt. Det är ju klart att trä håller en viss fukthalt som är högre än sten men inget som ska påverka luften så en mänska kan märka av det.
Primern stänger inte in fukt, den kan i viss mån kanske hindra lite men inte stänga in. Efter arbeten med bruk och klinker blir det normalt sett en hel del damm. Detta blir ofta kvar och flyger runt många dagar efter avslutat jobb. Ju mer du fejar desto mer virvlar upp.
Hyr en rejäl avfuktare med ozon filter och ställ in några dagar annars...
 
  • Gilla
P-G
  • Laddar…
"Torrare" är inte rätt beskrivning vid närmare eftertanke, det är nog tvärtom snarare lite fuktigare. Huset har mycket riktigt genomgått damm-infernot från h-vetet nyligen, där tjärlim (lyckligtvis utan asbest) slipats bort från plattan. Det handlar om ett rum på ursprungligen 40 m2 som nu delats av till 30+10m2 istället och i det nya mindre rummet där det inte flytspacklats etc känner jag inget konstigt med luften.

Tack för feedback och konkret tips; en rejäl avfuktare skall hyras imorgon och hoppas att den kan dra eventuell kvarvarande fukt ur 3 mm-fogarna och dess undre regioner.
 
Hej
Har fogen hunnit härda ordentligt?
Fix,fog och flyt ska inte torka ut för fort för att minska risken för sprickor.
Fredrik
 
Ja, låt det torka i egen takt.
 
Fogen bör helt klart vara härdad (och färdigimpregnerad) vid det här laget, snart 2 veckor sedan det fogades. Flytspacklet (10 mm där det är som tjockast har legat i 3 veckor) och fixen i dryga 2 veckor. Gick dock en del mer fix än beräknat, antar att det är på grund av att det inte är ett proffs som varit i farten :-/

Tacksam för att vi har en mild höst i Skåne då uppvärmningen är vattenburen golvvärme som jag enbart vågat ha på låg värme, tänker öka lite successivt. Utifrån detta var jag sugen på att skynda på processen något medelst avfuktare.

Fogen tänker jag är hel-safe vid det här laget, borde inte resten vara det också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.