Har säkert lagt denna fråga i fel del av forumet men testar iaf...

Ska bygga hus men utan byggkreditiv. Köpet kommer bli som ett vanligt husköp med handpenning och resterande summa betalas när huset är klart.
Vem bör stå för slutbesiktning?
 
Det är alltid du som byggherre som skall välja besiktningsman, och betala. Bes. mannen har inget med byggfirman att göra, och skall heller inte ha det. Däremot har jag för mig att om besiktningen blir underkänd så att det måste besiktigas flera gånger så får entreprenören betala för din bes. man vid ombesiktningen.

Observera då att det är skillnad på underkänd entreprenad, och godkänd med anmärkningar. OM åtgärden av anmärkningarna behöver besiktigas så är det fortfarande din kostnad tror jag.

Det förekommer att husleverantörer bakar in bes. kostnad i priset, villkorat med att de får välja bes. man.

Det har kritiserats från konsumentverket, eftersom upplägget bryter mot andan i lagen.
 
Tack för svar!

Då vet jag vad jag kan förvänta mig.
Att de ska stå för kostnaden vid ombesiktning, är det något man bör lägga till i avtalet? Det är en liten byggfirma och vi använder ABS09.

Enligt det förslag på avtal de har skrivit står de för KA, rätt eller fel?
 
Hej

Har du byggfelsförsäkring kolla med bolaget vad dom säger. Många bolag kräver att besiktningsmannen utses av dom.

KA kan du själv välja fritt. KA arbetet går dock mest ut på att se till att alla myndighetskrav uppfylls och dokumenteras under bygget, vilket i sin tur krävs för att slutbesiktningen ska godkännas och slutbesked ska ges från kommunen. Det är inte fel att ta en rekommenderad KA så vidare firma är seriös och har erfarnehet. Ofta finns det erfarna KA på varje ort som har bara hand med kommunens bygglovshandläggare vilket i bland är guld värt.

//Calle
 
Hm, måste nog kolla på detta med byggfelsförsäkring lite närmre för så vitt jag vet står byggfirman för detta i vårt fall.

Vi äger ingen tomt utan köper "hela kittet" av byggfirman. Enl föreslaget avtal står de för bygglov, nödvändiga försäkringar, KA, anslutningsavgifter osv.
Man kan väl säga att det enda vi ska stå för utöver själva köpeskillingen är besiktning samt finplanering av tomt.
Bygglov är klart och KA är godkänd av kommunen. Men KA är alltså ingen vi valt, utan är utsedd av byggfirman.
 
Om dom står för allt så som du säger så är ju inte heller du byggherre utan dom är det om jag tolkar rätt?
Är dom byggherre så är det dom som står för alla kostnader som är kopplade till bygglov mm däribland KA. KA måste dock vara oberoende av byggentreprenören, men är bygglovshandläggaren/-inspektören som gör den bedömningen.

I min värld låter det ju som att du alltså köper ett färdigt hus (om än ännu ej byggt)?
 
Slutbesiktning i detta fall är väl inte kommunens slutbesiktning, kontroll av myndighetskra, bygglov mm utan slutbesiktning av byggentreprenaden...
Då tycker jag alla gånger att det är en besiktningsman du väljer och bekostar, detta är ju din motpart mot byggherren inför överlåtandet :)
 
Du bör klargöra hur allt förhåller sig. Genom att du använder ABS09 tolkar jag det som att du är byggherre som ger en entreprenör uppdraget att bygga huset, (och även köpa in tomten).

KA skall enl nuvarande bestämmelser vara fristående från både byggherre och entreprenör. Får alltså inte vara anställd hos entreprenören eller tex en personlig vän/anhörig till dig som byggherre. KA-uppdraget är som tidigare sagt mest att Kontrollera att samhällets/myndigheters krav uppfylls KA följer även upp att entreprenören genomfört de egenkontroller som han ska göra samt övriga kontroller enligt den kontrollpaln som KA, isamråd med dig som byggherre, uppför. Kontrollplanen ska godkännas av kommunen. Däremot gör KA inte någon kvalitetsbesiktning av bygget tex att bygget är etstetiskt snyggt gjort. Här föreslår jag att du anlitar en KA och även betalar för det. Då har du mer kontroll äver honom. Om entreprenören anskaffar KA finns risken att han är jävig/partisk.

Sen vad gäller slutbesiktning, vilket vissa KA gör, men långt i från alla. Och om de gör det är det ett separat uppdrag på sidan om KA-uppdraget. När entreprenaden är klar kallas till ett slutsamråd där du som byggherre, komunens handläggare, KA samt ibland entreprenören går igenom bla den kontrollpaln som gällt för bygget.

Även till slutbesiktning bör du helt klart anlita en besiktningsman (eller en KA som utför det) som gör besiktningen och att du står för den kostnaden. Om du "går på" entreprenörens vilja och nyttjar en slutbesiktningsman som entreprenörer rekomenderar finns risken att besiktningsmannen är jävig/partisk och godkänner felaktigheter.

Om du däremot köper ett färdigt hus inkl tomt av entreprenören är det upp till honom och hantera allt. Då blir det som om dy köpte ett begagnat hus och då är det upp till dig att göra en besiktning enligt den undersökningsplikt du har som köpare av en fastighet.
 
ESSC skrev:
Hm, måste nog kolla på detta med byggfelsförsäkring lite närmre för så vitt jag vet står byggfirman för detta i vårt fall.

Vi äger ingen tomt utan köper "hela kittet" av byggfirman. Enl föreslaget avtal står de för bygglov, nödvändiga försäkringar, KA, anslutningsavgifter osv.
Man kan väl säga att det enda vi ska stå för utöver själva köpeskillingen är besiktning samt finplanering av tomt.
Bygglov är klart och KA är godkänd av kommunen. Men KA är alltså ingen vi valt, utan är utsedd av byggfirman.
Hej igen

Vem står på bygglovet? Är det dit/ert namn? Står firman för bygglovet är din påverkan på valet av KA och inspektör för slutbesiktningen minimal i frågan. Har du varit eller ska vara med på startmötet hos kommunen?

Om du inte är byggherren (alltså inte dit namn på bygglovet!) är mitt förslag att du anlita en egen besiktningsman som kontrollerar allt (huset och dokumentationen) innan ni gör slutbetalningen av huset.

//Calle
 
Först - tack för alla svar!

Sen måste jag erkänna att jag blir mer och mer förvirrad... Nåja, någon gång är vi alla nybörjare.

Ska försöka reda ut lite mer hur det ligger till.

Vi köper ett färdigt hus inkl tomt av byggfirman (byggfirman äger även marken).
Dock har vi ritat huset och allt är enligt våra önskemål.
Byggfirman står på bygglovet.
En mäklare har upprättat ett köpekontrakt men det finns även ett entreprenadkontrakt som bilaga till köpekontraktet (ABS 09).
Byggfirman har anlitat en KA, vilken är fristående. Däremot står byggfirman inte för slutbesiktning.

Jag hade på något vis fått för mig att byggfirman vid ett sådant förfarande även står för slutbesiktning?

Vi har i familjen en duktig besiktningsman, och honom hade vi förmodligen anlitat i vilket fall innan slutbetalning.
 
http://www.byggahus.se/forum/hustil...ustillverkaren-som-ska-galla-som-garanti.html
Kolla in denna kan vara bra.

Just denna situation har jag själv funderat över. Köper du ett hus eller en entreprenad? är du byggherre eller bara en husköpare?

När juridiskt äger du fastigheten? vid inflyttning eller från tidigare datum?

Ang slutbesiktning. Undra om det är juridiskt möjligt för byggfelsförsäkringslurarna att kräva att de utser B-man.
Du skall absolut anlita B-man i någon form, jordabalk eller entreprenad B-man.

Vad står det i köpeavtalet ang entreprenad och vad anger bilagan bet ABS09?
 
Ja egentligen är jag väl bara en vanlig husköpare. Även om det är jag som bestämmer hur huset ska se ut...

Ägare är vi när slutsumman är betald, dvs när huset är klart och vi kan flytta in.

Så försäkringsbolaget (byggfel) kan kräva att de utser en besiktningsman menar du?
I entreprenadkontraktet är det nämligen inte något ifyllt ang besiktningsman.
 
Tack för länken, ska kika igenom!
 
Lite förvirrande... minst sagt. Vet du själv vad du köper? Om du köper ett färdigt hus eller en entreprenad?
Om du köper ett färdigt hus (tutti färdigt, bara att flytta in soffan) är det ett köpeavtal ni ska skriva på hela klabbet. Köplagen gäller och du har inget med vare sig KA eller Slutbesiktning att göra. Möjligen en överlåtelsebesiktning.

Om ni använder ABS09 köper du en entreprenad, inget färdigt hus!! Konsumenttjänstlagen gäller. Du som konsument har rätt att utse både KA och Besiktningsman. Om ni använder ABS09, fast du köper ett färdigt hus, vet inte husleverantören vad tusan dom håller på med!!

Det jag tror du menar när du skriver att ni har ett köpeavtal och ABS09 som bilaga; är att ni köper tomten med ett köpeavtal och byggnationen av huset på entreprenadavtal enligt ABS09. Då är det ni som har rätt att utse både KA och Besiktningsman, enligt Konsumenttjänstlagen. Det är också det som är korrekt.

KA är DIN representant mot entreprenören när du köper en entreprenad; annars kontrollerar ju KA sitt eget jobb, och vid en tvist är det en jävsituation.

Försäkringsbolaget kan inte kräva att dom ska utse en besiktningsman. Men byggherren/konsumenten, kan överlåta till försäkringsbolaget att utse en besiktningsman åt dig, då vet du att du får en oberoende besiktningsman. Men enligt Konsumentverket har du rätt att utse en besiktningsman själv om du köper en entreprenad, det klargjordes 2009. Den som säger nåt annat lever kvar i gångna tider :)
 
KA är DIN representant mot entreprenören när du köper en entreprenad; annars kontrollerar ju KA sitt eget jobb, och vid en tvist är det en jävsituation.
KA är varken byggherrens eller entreprenörens representant, KA representerar Kommunen och i förlängningen bevakar KA att samhällets regler följs i ett byggprojekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.