Hejsan!
Som jag skrivit i en tidigare tråd har jag nyligen köpt två fastigheter, på ena tomten ligger ett bostadshus á 130 m² och på en andra en industribyggnad á 180 m².
I huset eldar jag med pellets och industrifastigheten (framöver kallat garaget) värms av villaolja.
Nu har jag iallafall bestämt mig för att sänka kostnaderna för varmhållning av garaget, tidigare ägare har bara haft det som förråd men jag vill ha det som mekgarage och kunna ha en vettig temperatur.
Det jag har kommit fram till är att en llvp borde vara det billigaste alternativet, stämmer det?
Det finns ingen vattenburen värme utan villaoljan förbränns och skickas ut som varmluft.

Panasonic har bland annat en llvp som klarar upp till 200m², och som har underhållsvärme på 8 eller 10º. Detta borde väl vara det mest optimala?

Sedan är jag nog ändå sugen på att behålla oljepannan så länge den funkar för att ha som backup riktigt kalla dagar, och ställa termostaten på +5º så när llvp´n lägger av vid riktigt kyliga vinterdagar så går oljepannan in och värmer.
Men pga problemen som nämnts i tidigare tråd så vill jag ha en ny tank, och har hittat ett alternativ för inomhusbruk bredvid en värmekälla, en TrioSafe 750. 750L räcker gott och väl för att ha som backup.
I Sverige kostar den över 10.000:-, men har hittat en tysk sida som säljer för €375 (ej kollat fraktpris).
Men hur funkar det med klassningar då, även om den är köpt utomlands så borde den väl uppfylla alla svenska krav som ställs på en sådan tank, eller?
Med tanke på att samma tank säljs i Sverige också?

Så, kortfattat, llvp borde passa mig bäst och berörda myndigheter kommer inte att jaga mig med blåslampa för att jag köpt en tank i Tyskland, korrekt?

Andra synpunkter på uppvärmning?

Bergsvärme och andra dyrbara investeringar för både hus och garage är inte aktuellt, har bland annat en offert liggandes på nytt golv som jag helst inte vill titta allt för noga på, så vi är inte sugna på att lägga 100.000:-+ på nya värmesystem.
 
Roth har fina tankar för innomhusbruk.
 
Ja, de såg bra ut, och var dessutom ganska billiga..
Tack för tipset!
 
Ett annat alternativ är:
http://ulma.se/varmluftspanna.php
Värmer snabbt och direkt när värme behövs.
En effektiv llvp med underhållsvärme är väl inte så särskilt billig men kanske bästa alternativet.
 
Nu låter det som att pengarna börjar rinna iväg. 20k för en luftvärmepump, 5-10k för en oljetank.Och då har du fortfarande oljevärme. Räcker det inte med en rejäl trefas byggfläkt på 9 kW som backup? Kostar en tusenlapp och el är billigare än olja.

Jag undrar om det ändå inte är dags att fundera på en bergvärmepump med 1-2 borrhål, eller någon kilometer markvärmeslang nedgrävd om du har gott om mark. Om du sätter en rejäl areotemper i garaget så borde det ge hyfsad värme även med låg framledningstemperatur.
Thorén har en värmepump som skickar ut 1 kW varmluft. Det räcker såklart inte för ett 180 kvm garage men kan vara ett bra tillskott för grundvärmen.
 
Pelletsbrännare i oljepannan?
Har ju ändå pellets i huset.

Protte
 
johanpelle skrev:
Ett annat alternativ är:
[länk]
Värmer snabbt och direkt när värme behövs.
En effektiv llvp med underhållsvärme är väl inte så särskilt billig men kanske bästa alternativet.
Ja det var ju lite intressant, visste faktiskt inte att det fanns pelletspanna för luftvärme..
Hur mycket kan en sådan gå på?
Visserligen vill jag ju slippa böket med pellets, räcker med bärandet till huset men alla alternativ är intressanta.
Hittar ingen info om elpatron på den dock?

pelpet skrev:
Nu låter det som att pengarna börjar rinna iväg. 20k för en luftvärmepump, 5-10k för en oljetank.Och då har du fortfarande oljevärme. Räcker det inte med en rejäl trefas byggfläkt på 9 kW som backup? Kostar en tusenlapp och el är billigare än olja.

Jag undrar om det ändå inte är dags att fundera på en bergvärmepump med 1-2 borrhål, eller någon kilometer markvärmeslang nedgrävd om du har gott om mark. Om du sätter en rejäl areotemper i garaget så borde det ge hyfsad värme även med låg framledningstemperatur.
Thorén har en värmepump som skickar ut 1 kW varmluft. Det räcker såklart inte för ett 180 kvm garage men kan vara ett bra tillskott för grundvärmen.
En byggfläkt vore iofs intressant, definitivt smidigare än oljepannan och billigare som du säger..
Även om en luftvärmepump kostar 20k så är det ändå drygt 100k billigare än bergsvärme...
Visst, då kan man dra till huset när man ändå håller på, men eftersom pannan där är från 2011 så känns det som att besparingen på huset kommer dröja ganska lång tid innan man tjänar in pengarna.
Har ca 2000m² tomt


prototypen skrev:
Pelletsbrännare i oljepannan?
Har ju ändå pellets i huset.

Protte
Jo, funderade lite på det, men problemet är att det inte finns någon elpatron i pannan jag har, så det blir ju ett problem om man åker iväg och pelletsen tar slut..
 
Hur långt är det till huset? Kanske vore det en bra idé att lägga ner en kulvert och ställa in en vattenburen aerotemper i garaget. En pelletspanna klarar ju ofta att ge 20-35 kW så det borde räcka för att värma både hus och garage även en riktigt kall dag. Då kan du slänga ut pannan från garaget och någon el-lösning behövs inte heller.

Om du senare vill installera markvärme så kan du välja om du vill placera pumpen i garagebyggnaden eller i själva huset. Här beror det lite på hur många rör du har i kulverten.

Aerotempers samt överbliven kulvert dyker ofta upp på blocket.

Problemet med att den befintliga oljepannan saknar elpatron borde du kunna hantera med ett termostatrelä kopplat till en fet byggfläkt
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.