Vi skall bygga ett götenehus Sandö och där ingår det 8x16 fönster på ovanvåningen. Då våra barn skall husera i dessa rum så kommer frågan om det är så praktiskt med denna dimension på fönster. Bl.a. kanske det begränsar möjligheten att placera ev. skrivbord. Sedan vet jag inte om 80cm fönster kanske är väl smala?
Är det någon som har praktiska erfarenheter av denna storlek i ex. sovrum. Blir det krångligt möbleringsmässigt eller skall man satsa på med traditionella mått ex. 10X13 eller 10X11? Är 80cm alldeles för smalt?
Exteriört ser det dock ganska fräckt ut...
 
Vi har 8x16 fönster i köket. Lite beroende på hur desa är monterade i väggen blir det lätt lite gluggvarning.

Monterar du två eller tre i bredd blir det toppen (om än lite konstigt att ställa skrivbord/matbord anslutning till fönstret). Monterar du bara ett ensamt fönster blir fönstersmygen lite för djup för min smak - det är iofs inget man tänker på i vardagen, men dock.

Behöver du ställa skrivbord mot fönsterväggen så skulle nog jag välja ett 13-fönster istället.
 
Snyggt är det förvisso, men det jag skulle fundera mest på är hur dessa fönster öppnas för vädring, fönsterputs o.dyl med anledning av att det är barn som ska husera på övervåningen. Ålder på barnen?? Risk för att allt för lätt falla ut om fönstret är lätt och öppna/står på glänt ??? Spännande att krypa in i smygen om den är nära golvet osv.

Fast är det tonåringar så spelar väl detta ingen roll antagligen, dom kommer sig väl ut genom en ventil, om dom vill och vill dom inte så går det inte att få ut dom ens om man river övervåningen ::)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Fast är det tonåringar så spelar väl detta ingen roll antagligen, dom kommer sig väl ut genom en ventil, om dom vill och vill dom inte så går det inte att få ut dom ens om man river övervåningen ::)
;D ;D ;D Så sant,så sant!;D ;D ;D
 
Jaha, jag tänkte på fasta fönster. 8x16 öppningsbara är ju ännu smalare i glasmåttet (eller bågdagbredd som vi som vill låta märkvärdiga säger). Men matchar det resten av huset så behöver ju inte det vara ett problem....
 
Ja de är öppningsbara. Har suttit och ritat om huset med 10X13 fönster istället på ovanvåningen och då ser huset så "satt" ut.
På något sätt ser huset, exteriört, längre ut med 8x16 fönster på ovanvåningen.
Våra barn är 6,4 och 2x2 så det är ju inte helt idealiskt med detta måtte kanske. Vi hade dock tänkt köra låsningsbara fönster för att om möjligt minimera risken. Som vanligt står man i valet och kvalet mellan funktion, säkerhet och utseende.....kan det inte vara lätt någon gång....


 
djpa skrev:
Ja de är öppningsbara. Har suttit och ritat om huset med 10X13 fönster istället på ovanvåningen och då ser huset så "satt" ut.
På något sätt ser huset, exteriört, längre ut med 8x16 fönster på ovanvåningen.
Våra barn är 6,4 och 2x2 så det är ju inte helt idealiskt med detta måtte kanske. Vi hade dock tänkt köra låsningsbara fönster för att om möjligt minimera risken. Som vanligt står man i valet och kvalet mellan funktion, säkerhet och utseende.....kan det inte vara lätt någon gång....
Jag tror faktiskt inte att du blir nöjd om du ändrar något som gör att du inte blir nöjd med det exteriöra...
Ta bort handtaget och försegla fönstret till dess att barnen kan hantera det.
Eller sätt ett räcke och gör en fransk balkong...
Det tror jag att byggnormen "egentligen" kräver om du har ett sådant fönster, då det snarare är att betrakta som en dörr...
 
Hur är det med 8x16-fönster i vardagsrum, blir det svårmöblerat? Jag tänker om man t ex vill ställa en soffa mot fönstret, kan man det? Blomkrukorna hamnar ju då bakom soffan på nåt vis men det kanske blir så att man bara slipper se själva krukorna? Eller är det helt fel att ha soffor mot 8x16?
 
settler skrev:
Hur är det med 8x16-fönster i vardagsrum, blir det svårmöblerat? Jag tänker om man t ex vill ställa en soffa mot fönstret, kan man det? Blomkrukorna hamnar ju då bakom soffan på nåt vis men det kanske blir så att man bara slipper se själva krukorna? Eller är det helt fel att ha soffor mot 8x16?
Det ser ju knas ut att ställa saker nära fönstret. Men med 40-50cm avstånd till fönstret blir det inte konstigt....
 
settler skrev:
Eller är det helt fel att ha soffor mot 8x16?
Fel är det väl inte, men lite synd tycker jag nog att det är, hela vitsen med det fönstermåttet försvinner ju tex. stort ljusinsläpp mm.
Dessutom, är det inte trevligare att titta utåt genom fönstret när man sitter i soffan?

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Dessutom, är det inte trevligare att titta utåt genom fönstret när man sitter i soffan?
Beror väl på vilka grannar eller natur man har. ;D
 
Immobil skrev:
Beror väl på vilka grannar eller natur man har. ;D
Så sant, så sant....... men är det så bedrövligt så kan man ju lika gärna ta mindre fönster så man slipper se eländet ;D och kanske spara nån krona "på kuppen".

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.