Byggt hus för snart ett år sedan och satt och funderade om jag verkligen fått alla papper jag behöver. Fick ju nått överlämnandebevis och massa lull lull. Men fick inga papper på ex fönster, dörrar, ftx, Vad händer om ett fönster börjar läcka om några år? Ringer jag till min hustillverkare och dom i sin tur till fönsertillverkaren? Eller ska jag ha garantipapper på sådana saker så jag själv får ordna ett sånt problem i framtiden om det blir något:)

Tänker väll mest på att om hustillverkaren skulle gå i konk lr liknande och alla garantipapper försvinner..
 
Vet inte riktigt hur ditt papper ser ut men jag har kvar papper på mitt hus som är byggt av Mockfjärd 1991. Då har jag ett papper som heter "Garantibevis" det är ganska många sidor kanske en 8 st där garantin beskrivs utförligt för vad den täcker och hur många år den gäller på vilka konstruktioner och i slutet finns en massa kontakt uppgifter om man behöver reklamera något.
Mitt garantibevis är ju äldre så de kanske inte ser ut så idag längre men så ser iaf mitt ut.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Strikt formellt så har du garantin via hustillverkaren, du är så att säga andra ägaren av fönstret, ftx osv, såvida du inte köpt själv och låtit byggaren montera.

Vissa tillverkare ger både formellt, men oftare informellt garanti under hela garantitiden oavsett hur produkten byter ägare. I många fall så är den enda garantihandling som finns mellan en hustillverkare och materialleverantör, en faktura som visar att varan köpts in. Beroende på vilken avtalsform du har så kan du ofta inte få se dem fakturorna. I en del fall har hustillverkaren tom. en avtalad tystnadsplikt om vilka priser de betalar.
 
Är det inte som vanligt? Man vänder sig i första hand till säljaren. Om säljaren gått i putten vänder man sig till tillverkaren. Om tillverkaren då tillämpar "fabriksgaranti" bör den gälla bara man har kvitto, annars är det kkl:s 3 års reklamationsrätt.

Men nu gissar jag...
 
KKL reglerar väl bara affär mellan konsument och näringsidkare, då gäller ingen reklamation för leverantörens leverantör.

Som sagts ovan Garantier regleras i ABS/avtal.

Vad jag rekommenderar är att skriva in i husavtal, särskilda varugarantier som skall överlämnas vid slutbesiktning, tex, fönster, värmepumpar etc. Då tex fönsterleverantörer normalt ger 10 års garanti innebär det ingen extra kostnad men du säkerställer på så sätt produktgarantier.
 
Kkl säger att man, om näringsidkaren inte längre finns, kan reklamera till nästa led i kedjan.
Men Garantier är oftast bättre än kkl och i detta fall längre... kkl ger tre års reklamationsrätt.
 
@sunqan avser det inte producent/återförsäljare?
 
Villa vista skrev:
@sunqan avser det inte producent/återförsäljare?
Återförsäljaren är den som konsumenten köpt av. Konsumenten kan vända sig till grossist/importör/generalagent/tillverkare. ..
Men... jag är som sagt osäker på om kkl är tillämpbar, eller om det är ktjl som gäller (eller båda) ich om det är nån skillnad... kan t.o.m vara jordabalken som reglerar detta.

Vi har för många lagar :)
 
Har ni fått någon pärm eller liknande med montering/skötselanvisningar för vitvaror mm. vissa hustillverkare brukar lämna en sådan i det nybyggda huset och i dessa brukar garantierna stå.
 
Det som är mest troligt att det går sönder är väl vitvarorna. Vi har Electrolux och där har det inte varit något strul utan papper. De kollade upp produktionsdatum via S/N och frågade sen när vi flyttat in och räknade garantitid från det datumet.
 
Vi köpte det mesta själva så är egentligen bara fönster,dörrar och ftx:) Så var ej ett nyckelfärdigt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.