Hej,

Undrar om någon kan ge mig tips på vem som bygger/tillverkar stugor 40-70 m² i sekelskiftesstil??

Tack
Matias
 
"Stuga" och "sekelskifte" i samma mening? :)
Utgå från "torp" istället. Kolla t.ex. tidningen Gård&Torp som har bra koll. Borde finnas annonsörer i den som levererar det du söker.

/A
 
Till detta forum hör ett urmärkt länkarkiv -
http://www.byggahus.se/lankguide

Ett stalltips: Bygg hellre lösvirke! Utrusta dig själv med lite inspiration i förväg, och anlita arkitekt och konstruktör. Då får du ett slutresultat som passar tomten och dina verkliga behov allra bäst.
 
Håller med om att du bör överväga lösvirke. Ett tips är också att kolla på detaljer på gamla torp - finns en del knep för att få ett nybyggt hus att se gammalt ut - använd lockläkt där panelbrädorna kan vara av olika bredd, t ex kombinera 145mm, 170mm och 195mm i s f att ha alla likadana. Ger ett mer levande och "gammalt" utseende.
 
Horrocks skrev:
Håller med om att du bör överväga lösvirke. Ett tips är också att kolla på detaljer på gamla torp - finns en del knep för att få ett nybyggt hus att se gammalt ut - använd lockläkt där panelbrädorna kan vara av olika bredd, t ex kombinera 145mm, 170mm och 195mm i s f att ha alla likadana. Ger ett mer levande och "gammalt" utseende.
Njae, nu är det väl inte vanlig "mellansvensk" byggtradition TS efterfrågar, utan någon av de byggmoden som grasserade runt 1900. Och då handlar det inte längre om bonnasågade brädstumpar och sånt, utan om mer sofistikerade detaljer, med profilhyvlade fasadlock och annat lull. Men fortfarande kräver det sin upphovsman, och detta är faktiskt ännu en orsak att undvika prefabsäljarna: De har sällan arkitekter som känner till de ljuvligaste nyanserna.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Ni tror inte att han är klar efter 4 år? ;-)

/A
 
Jag har kört grejer till ett fiskarheden hus som kändes som ett nyrenoverat sekelskifteshus!
Med andra ord, klockrent!
 
MTech skrev:
Jag har kört grejer till ett fiskarheden hus som kändes som ett nyrenoverat sekelskifteshus!
Med andra ord, klockrent!
Menar du ett klockrent sönderrenoverat? ;)
 
Nej absolut inte! Massiva trägolv, kakelugnar snickarglädje! äkta pärlspont invändigt osv! Väldigt trevligt hus för att vara nybyggt!
 
Ursäkta om jag generaliserar utan att veta något om Fiskarhedens arkitektritare. De kan nog sin sak. Men som regel förhåller det sig så att prefab-säljare är som mest konkurrenskraftiga vad gäller hus som är lite större och anpassade efter en given produktionslinje. Flexibla prefableverantörer kan banta sina stora hus. Men gör det ogärna. De kan leverera speciallösningar. Men det kostar.

Som exempel kan vi ta fönster till ditt sekelskifteshus.
Du vill kanske inte ha såna här -

w1.jpeg

Du råkar vilja ha exakt såna här -

w3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ena fönstret är kanske inte alls dyrare än det andra. Men bara den ena sorten köper husfabriken i så stora serier att de blir billiga. De passar som hand i handse på fabrikens standardserier. Men de passar inte alls in i din vision.

Därför gissar jag att ett arkitektritat lösvirkeshus på bara 40-70 kvm kommer att spöa prefabkonkurrenterna, både i fråga om kvalitet och - faktiskt - pris.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Fiskarheden har väl bara lösvirke? Får erkänna att jag är dåligt insatt på fiskarheden förutom just detta som jag fick en rundtur i av snickaren.
Det var även handbyggda fönster av ett litet lokalt snickeri!
:)
 
MTech skrev:
Fiskarheden har väl bara lösvirke? Får erkänna att jag är dåligt insatt på fiskarheden förutom just detta som jag fick en rundtur i av snickaren.
Det var även handbyggda fönster av ett litet lokalt snickeri!
:)
Jag har inte sagt att Fiskarheden omöjligen klarar en leverans. Jag har bara mina gissningar om prislappen när man vill ha lokala finsnickerier. Fakta får man i handen när man jämfört offerterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.