Tjaba.
Har en ovan nämnd pelletsbrännare som uppför sig underligt. Har googlat på problemet o det lilla ja har fått fram tyder på att databoxen dött. Kan nån här bekräfta det? Symptom, brännaren startar när man slår på strömmen, tänder sig en grön diod med blixtsymbol, gissningsvis lampa för ink. spänning. Fläkten varvar upp på max nästan direkt, sen efter 15-20 sec fyller den externa skruven upp internmagasinet men sen, nada. Fläkten står o för ett jädra oväsen ända tills man dödar spänningen. Slår man sedan på strömmen igen värvar den upp fläkten o sen står den där o blåser i all oändlighet igen. Vad tror ni, kass databox? Har mätt i kontakten o rätt spänningar finns fram, fast o styrd över brännartermostat.
Är eg inte min anläggning men svägerskan o hennes man ä typ nollade på sånt här så fick kliva in o ta över rollen som driftmaskinist. Finns det nått mer ja kan kolla lr ä de bara att jaga rätt på databox via åf? Har inga larmlampor tända men heller inte lampan ""driftklar" lyser. O den uppmärksamme ser att ja skrev slår på strömmen o dödar den, ja de ä galet kopplat så fast fas ä tagen efter brytaren för brännare men före drifttermostaten, så hela brännarn dör i detta läge, inte helt optimalt. Det faktum att även strömmen till reglerutrustningen är hämtad vid denna punkt är inte heller optimal då även cp styrs av reglerlådan, så vill man köra el så måste man rycka kontakten t brännarn o lämna brytarn tillslagen för att cp ska snurra. Även 12kW elpatron utan belastvakt på 16A huvudsäkring ä inte heller optimalt, men nyköpt hus av dödsbo ger överaskningar.. Nog om det, ny databox eller vidare felsökning? Vad vet ni?
 
Jag tycker du ska besöka pellets.info finns många där som kan svara dig med! :)
 
kulle
Det vanligaste är att tändspiralen ger upp på janfire brännarna.
Om det är den så brukar säkringen som sitter innan spiralen ha gått.
 
Vad är det för panna som brännaren sitter i? Om den nya ägarna är nollade på pelletseldning och brännaren är inkopplad på ett olagligt sätt tycker jag det allra bästa är att inte kliva in i påkostnadsspiralen utan sälja brännaren som reservdel. Finns så mycket bättre och mer lättskötta brännare idag som vilken händig person som helst kan installera utan att kosta på någon installatör. Bara få ordning på gamla brännarens inkoppling kommer att kosta, för installatörer är ine billiga. Ägarna får inte tillbaka pengarna för ny databox när de senare vill byta till modern brännre med automatisk uraskning.
 
Inkopplad på olagligt sätt? Nu blir jag nyfiken hur du tänker.
 
Hur brännaren faktiskt ska kopplas har jag koll på,kopplade in föräldrarnas viking bio så just därför vet jag att de ä felkopplat. Sen om det är olagligt lr inte får nån annan svara på, jag vet bara att det är högst olämpligt.
Det ska f.ö åtgärdas snarast oavsett vilket eftersom cp/reglerutrustning också är felkopplat, ska få fast fas via ny manöversäkring i pannans front o inte direkt från ink plint med 16A säk före, och inte heller via brännarns driftbrytare. Sen ska brännarn som sagt rättkopplas också.


Vad det gäller brännarns vare lr icke vara så är det så att nya "ägarna" eg inte ä ägare utan hyresgäster till en yngre kille som enbart är intresserad av att knacka dataprogram o tjäna pengar, så han bryr sig inte o kan inget heller för den delen, så byte brännare går bort, men laga den va han helt med på, bara han slipper se den o bara behöver betala. Därför får det bli rep o utbyte trasiga detaljer.
Nån modern brännare blir med automatisk uraskning o lull-lull lär de inte bli, dom va fullt införstådda i att aska ur o pyssla lite. Från lgh till villa just för att dom inte ville sitta o glo på ledig tid,typ.
Kolla tändspiralen, vart kan säkringen tänkas o sitta? Såg en röd 6A automatsäkring uppe på brännarn men den va Ok. Finns alltså en till? Går spiralen enkelt att frånskilja från elektroniken så man kan ohmmäta ?
Tycker dock det är märkligt att inte lampan för tändelement lyser på framsidan om den nu vore kass..
För den sakens skull: pannan ä en CtC kombi m 12kW elpatron. O den lär inte heller bytas bara för att för då lär del av pannrumsväggen slås ner för att få ut den, o pannrummet är beläget innanför en hall efter att huset byggdes ut på 70-talet. Dock gissar ja på att pannan kom in efter det, men börjar o tvivla...

Får kolla mer på brännarn o återkomma.
Tack för tipsen.
 
Viktigt att brännaren får sin ström från pannans överhettningsskydd,annars är det både olagligt och farligt.
Nog borde det gå att lossa på ledningarna från tändspiralen och mäta motståndet genom denna.
Är det inte fel på tändspiralen så är det risk för att styrboxen behöver bytas.
Den här brännaren har egenskapen att blåsa med fläkten i 10 minuter innan start om den stannade på ett felaktigt sätt. Efter en lyckad eldning blåser fläkten också en kafferast så man ska inte ha bråttom vid felsökningen här.
 
Lyckades öppna PDFen Kulle länkade o de visade ju sig ha begåtts en smärre fadäs vid startförsöken. Har ju inte alls försökt att starta den på det vis brännarn själv vill bli startad utan bara slagit på strömmen o väntat o lyssnat på fläkten tills ja tröttnat o slagit av igen. Så ska pröva med att starta upp den exakt som de står i manualen o sen se vad som kan tänkas hända. Sen att brännarna efter spänningabortfall måste stå i läge 0 på driftlägesväljarn vid återinkoppling va ju också udda.
Men, ska göra ett nytt försök för ingen blir ju glad av "pröva-byta-pröva-byta-geupp" metoden.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
kulle
Redigerat:
Kampen fortsätter..
Har tagit mig en ordentlig titt nu och för det första va ju tändelementet kasst, avbrott vid mätning,säkring hel.
Men, det är nån jubelidiot som som har grejat med brännarn tidigare och kopplat bort både flamvakt och termosäkring, så vågade inte provstarta den med manuell tändning, så på fredag har dom beställt service o översyn.
 
Kan uppdatera, om nån ä intresserad, att servistekniker va på plats idag o bytte databox,tändelement, termokontakt samt vaxsäkring. Så att databoxen va skrot va inte fel konstaterat iaf. Nu tuffar o går den på 12 kW iaf.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.