Tja, det var det väl dags att redovisa mitt arbete med golvet i källaren. Ett projekt som har tagit cirka 3 månader och då mest helgarbeten. I samma veva hade vi två boenden, flytt och en gravid fru samt ytrenovering av mellanvåningen plus dränering och grävning för nylagt avlopp till trekammarbrunnen  :p.

Vidare ska tilläggas att jag aldrig har hållt på med sådant här tidigare. Jag är en novis i alla byggsammanhang men jag har oftast tungan rätt i munn samt hyfsat händig och då går det mesta bra. Framför allt så hade jag tillgång till denna tråd vilket gav mig mod. Tack återigen psamuels.

Jag kommer att prova denna attachment funktionen så det kanske blir en bild per inlägg, det märker vi.

Här ser vi hur golvet såg ut efter att jag har rivit ut allt organiskt material. Man kan notera vissa klackar här och där och en stor nivåskillnad vid murstocken där rosa klinkers är lagda väldigt dåligt. Detta måste bort och en jämn nivå på hela golvet är önskvärt.

 
  • innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag hyrde en bilmaskin så det var bara att hugga i :)
 
  • bila.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar sin tid och som alltid så ökar volymen på skräpet mer än det var innan.
 
  • bila2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev ett antal kubik med sten och betong som bars ut för hand med hinkar, puh. tur att man har gått till gymmet regelbundet i några år. Har en kompis som dyker upp en dag då och då och han blir helt slut varje gång. Han bilade i några timmar och blev sedan sängliggandes. Jag bilade hela helgen och blev bara lite stel :D. Så är det med storstadbor.
 
  • pile.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så dit med rör av olika slag, både avlopp och vatten drogs så slipper jag dra det längs med väggen sedan.
 
  • pipes.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser vi dusch och toalett.
 
  • pipes2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det bara att bära in grus istället :cool: och försöka få en jämn nivå.
 
  • grus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan på med fiberduk/isodrän/fiberduk. Här var det mycket finlir får att få in isodrän på alla små ställen. Ibland så hällde jag in lösa isodränbitar i hål. Fixerade även brunnarna med betong.
 
  • OSIDRAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På med mer slangar för golvvärme och sedan armering. Så här i efterhand så skulle jag nog ha gjort som psamuels men eftersom jag inte ville ha gjutgärnet nederst med risk för korresion och sprickbildning som följd så ville jag inte det men nu så rörde sig/börjde armeringjärnet när man gick på det plus att det skavde på golvvärmeslingorna så att jag blev orolig om det skulle gå hål på dem. De får väldig vassa kanter dessa mattor, särskilt när man anpassar dem. Dessutom skulle jag ha satt brunnarna lite lägre typ en cm dvs två cm under planerad golvnivå. men men, det är ju sånt man lär sig till nästa golv  ::)
Notera även att dragning av el har gjorts så slipper jag spåra väggen för det. Bergvärmepannan kommer att vara längstbort.
 
  • innan_gjutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så var det dags för gjutning. Jag gjorde som han med badrumstråden som gjöt i bjälklaget, dvs färdig finbetong ca 180 säckar på sammanlagt 3,5 ton. In med tombalon i rummer brevid, tre gubbar i 10 timmar så var golvet klart.
 
  • gjutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser ni mig, till höger, med min storstadbopolare som håller i vibratorn. Den var hur bra som helst att jobba med. Betongen flöt ut i alla vrår och dessutom försvinner alla luftbubblor. Man får helt klart ett hållfastare golv samt att det går snabbare än att själv fördela ut betongen med slev eller skurare.

Under de förutsättningar som var så är jag nöjd med slutresultat. Men vissa saker skulle man ha gjort bättre.

Men nu är det klart ;D

Nästa tråd blir badrum och källarrenovering med puts etc (någon som vet vilken avdelning som passar för källare).

/Sam
 
  • gjutning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samonite,
sitter här och ler framför skärmen när jag ser bilder på hur ni bilar bort golvet. Jag har använt samma modell frän Bosch - den är brutal! Har bilat ur 40 kvm så jag vet hur det känns i armarna efter ett dagsverk......

På måndag kommer gjutbilen. Orkade / vågade inte gjuta själv så en betongfirma fixar det (5000 kostar det kalaset + betong...).

En fundering, hur tjock issolering blev det under din nya platta?
/a


 
Jag la 10cm isodrän sedan psamuels hade stött på nån snubbe på nån mässa (finns någonstans i tråden) som sa att det räckte. Det ska påpekas att jag använda mig av den hårdare varianten som är gjord för gjutning och klarar mer tryck.

Kanske 5 papp hade varit värt besväret men jag hittade ingen firma som kunde göra jobbet :-/

/Sam
 
OK.
Ur ett issoleringsprsoektiv låter det lite med 10 cm. De rekommendationer jag läst på olika ställen (däribland kommunen) så gäller minst 20 cm, gärna 30!?
Jag grävde utav f.n och fick in 30.
/A
 
Samonit - Grattis och välkommen i klubben!

Kul med fler bilder, ser bra ut.

Med avseende på isoleringen, så var det så att jag snackade med en kille i Isodrän's monter på Villa Hem mässan i Älvsjö, han påstod kategoriskt att 10 cm räckte gott och väl samt att man inte skulle behöva någon golvvärme!

Min rekommendation var då att ringa och snacka med Isodrän för att få det bekräftat, Samonit, gjorde du det?

Jag hade själv 24cm isolering, det var så mycket jag fick in utan att gräva för djupt.

Att utesluta golvvärme tillåter jag mig att tvivla på, låter inte som någon bra ide.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.