Ska måla vindskivor, dörrfoder, knutbrädor och lite annat smått och gott och funderar på vilken sida av brädan som ska vara utåt och således målas. Den släta eller den grova? Spontant vill jag ju ha den släta sidan utåt men jag blir lite osäker.
 
Den sida som du kallar den grova skall vara utåt!

Den kallas finsågad.

Den skrovliga ytan gör att färgen sitter bättre, samt att det blir en snyggare, levande yta.


Hur sitter för resten den övriga väggpanelen?
 
Tack för svar.

Varför finns det en slät sida om den ändå inte ska synas? Bra passform vid montering?

Övrig panel är inte spikad ännu men jag gissar att den bara kan sitta på ett sätt
 
Redigerat:
Den klyvsågade/finsågade ytan ska vara utåt som sagt. Ursprungligen gör man så för att färgen ska fästa bättre. "Baksidan" på brädorna är hyvlad till rätt dimension.

Är det slät panel du vill ha finns det också....
 
Tack för bra svar
 
Jag fyller på med en fråga. Panelbrädor ska man bara måla på en sida och ha luftspalt bakom.

En vindskiva vill man gärna måla även på insidan, blir det för tätt då om man kör med plastfärg?

Samma fråga gäller råspont på undersidan, kan man måla utstickande bit?
 
På insidan av vindskivan målar man inte, där ska pappen dras upp. Undersidan på råspont målas.
 
Stefan N skrev:
På insidan av vindskivan målar man inte, där ska pappen dras upp. Undersidan på råspont målas.
Ah jag menade insidan av vindskivan på undersidan av råsponten. Samma sak med takfotsbrädan. Ser inte snyggt ut underfrån med omålat trä.
 
Ja, där målar man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.