Hej,

Jag letar helt enkelt efter en lättare flyttbar stege som jag skulle kunna flytta längs med min taknock för att t ex kunna byta ut trasiga pannor.

Den gamla (se bild) är rostig och tung(!).

Vet någon någon som är bra på detta, gärna i Skånetrakten?

/Fredrik
 
  • IMG00397-20090921-1141.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte bara putta upp pannorna där du vill sätta fötterna? Då slipper du stege helt och hållet.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Är väl lite lat antar jag. :p

Fick förslag på bifogad för drygt 3.000:-, som verkar perfekt för mina ändamål. d^_^b

Något att tveka över?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag antar att WIBE-stegen är godkänd på något sätt. Om du inte har ett sådant krav så borde det väl vara möjligt att köpa en billigare stege på tex Byggmax och skruva fast en lämplig "vinkel" till ett betydligt lägre pris
 
Är det en sån stege Du vill ha så är det inget att tveka över som jag ser det.

Personligen skulle jag inte köpa en stege på Byggmax, jag vet att det finns många på forumet som anser att Byggmax, Biltema, IKEA och liknande håller samma kvalitet som dyrare märken men så tycker inte jag. Skulle inte vilja klättra runt på ett tak med hjälp av nåt som är tillverkat av den som var billigast i Asien lr Indien. Men vi är olika :)

Så jag skulle köpa stengen från WIBE
 
Stegen. Finns det fabriker i Sverige som tillverkar stegar fortfarande? I så fall, vad är det egentligen som gör dem bättre förutom att risken för barnarbete minskar? En dyrare stege är ju inte med automatik bättre på att hjälpa nån att kolla några takpannor....
 
Tar upp tråden igen... Har precis investerat i en sådan här stege för det såg himla lätt ut att få upp den. Men nu börjar vi bli smått desperata. Vårt tak liknar FFrrEEddRRiiKKs tak på bilden ovan. Tänk er en söndrig panna mitt på som grinar med sitt svarta hål och bara måste bytas. Men vi får inte upp den j-kla stegen!
Vi är två pers med varsin stege på vardera sidan om underhållsstegen (4,8m). Vi rullar lätt upp den till nock, men sen tar det stopp. Det går ju inte att manövrera när man ska vända: Den ena av oss når inte längre stegen när den ska vändas och den andra får den över sig. Dessutom saknar man kraft att rotera 20 kg stege när man står uppe vid takfoten. Hur 17 ska man göra?? Någon med erfarenhet?
mvh
Banco
 
Jag gräver upp denna tråden från de döda ifall någon annan googlar fram den nån gång (som jag gjorde).

Jag har lite ekonomibyggnader som behöver takomsorg, så jag byggde en underhållsstege med Zarges nockkrok med hjul samt två ihopbultade 3m alu-stegar från byggmax. Precis som banco skriver är det ett h-vete att vända den, 6m stege plus lite trall som distans mot taket väger en del. Men även om det är tungt tycker jag det funkar bra (en person med lite vilja klarar det).
Slutsatsen är iallafall att jag är toknöjd! Jag kan varken flyga eller komma åt med skylift, så detta är precis vad jag behöver. (Hade varit trevligt om man kunde flytta den i sidled också men man kan ju inte få allt)

ImageUploadedByByggahus.se1381903479.881402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1381903557.063724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D09
Bygg en liten i trä som ser likadan ut och som du sedan har som avstepp för att dra med dig den långa.

Hade två såna i trä när jag la mitt plåttak.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D09
D09 D09 skrev:
Bygg en liten i trä som ser likadan ut och som du sedan har som avstepp för att dra med dig den långa.

Hade två såna i trä när jag la mitt plåttak.
Gjorde en ny nu när ja skulle upp igen.
 
  • Improviserad stege av trä fastsatt på en svart vågig takbeklädnad mot en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.