Nu när altanen börjar bli klar så ska jag kapa av båda kortsidorna på trallen för att sedan lägga en fris runt om...
Har tyvärr ingen sänksåg så de får bli cirkelsågen!

Vad ska man ha för klinga på sågen för att såga från ovansidan? Har en stor o klumpig ryobi med 190 klinga nu.....
Tänkte köpa en fintandad klinga o köra med, gör det nått om den är 160 istället?

Tänkte ta bort klyvkniven då ja e rädd för att den ska haka sig någonstans och de blir snett...

Nått annat bra tips att få det rakt?:)
 
Linjal eller rätskiva att ha som stöd när du sågar. :)
Eller bara en rak regel som fäster lite lätt ovanpå trallen.
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
JoakimJohansson skrev:
Nu när altanen börjar bli klar så ska jag kapa av båda kortsidorna på trallen för att sedan lägga en fris runt om...
Har tyvärr ingen sänksåg så de får bli cirkelsågen!

Vad ska man ha för klinga på sågen för att såga från ovansidan? Har en stor o klumpig ryobi med 190 klinga nu.....
Tänkte köpa en fintandad klinga o köra med, gör det nått om den är 160 istället?

Tänkte ta bort klyvkniven då ja e rädd för att den ska haka sig någonstans och de blir snett...

Nått annat bra tips att få det rakt?:)
En mindre klinga borde fungera bra tycker jag. Du behöver ju inte så mycket sågdjup för trallbrädor. Om du måste ta bort klyvkniven så måste du men försök att undvika det.
 
Jag har svårt att se varför klyvkniven skall bort. Hakar den i så har du ju redan sågat snett i förhållande till föregående bräda. Gör som FredrikR säger ovan och kör med rätskiva eller regel som stöd så skall det inte vara några problem med klyvkniven tycker jag.
 
Jag hade precis som ni säger en regel som stöd och klyvkniven kvar. Sen tog jag en slipmaskin och rundade av kortsidorna lite så det inte blev några flisor som sticker upp. Blev bra!
 
Hmm kanske e bara jag som inte kommer överens med klyvkniven:) gör den någon nytta då när man kapar ? Eller bara när man klyver?

Testade lite längre ut på altanen och märkte att man inte kunde köra med en trallbräda som anhåll iallfall... Plattan under sågen får då en tendens till att krypa under brädan och kapar då snett eller kilar fast sig :)
 
Det behöver inte va en klinga med negativ tandning?
 
JoakimJohansson skrev:
Det behöver inte va en klinga med negativ tandning?
Nej, det ska den inte ha.
Men har inte plattan på sågen en kant som går mot riktbrädan? Är din trall ojämn får du trycka ned rikbrädan mot trallen. Om den inte kan dras fast med skruv/tving får du t.ex. trycka med ett knä eller låta någon stå på brädan så den pressas mot underlaget.
Du behöver inte pressa sågen nedåt utan endast styra den framåt, trycker du hårt nedåt finns kanske risken att du tvingar den att nypa mot trallen du sågar och riktbrädan.
 
Ja jo fast en väldigt liten kant kan man tycka! Kanske ska försöka med 2 m vattenpass o ställa sig på den så är det en fin kant o gå efter!

Hur många tänder ska man ha då?
Funkar det med 36 tänder på en 150mm skiva? Fanns en sådan bosch på swedol med 20 navhål... Dom hade dåligt utbud Annars! Ska försöka med biltema i eftermiddag kanske!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.