Bygger hus och snart är det dags att försöka få frånluftsvärmepumpen på plats, men känner mig rätt osäker på detta moment. Röranslutning till varmvatten och golvvärme kommer ut ur väggen nån meter från hörnet där pumpen ska stå, anslutningar till två ventilationsrör (avluft + frånluft) finns i taket ovanför. Nu till mina frågor:

1) Hur får jag in pumpen i huset, åbäket väger ju 250 frikking kilo (!), misstänker att fraktbolaget inte är så sugna på att bära in den....
2) Att ansluta till golvvärme och vatten, är detta standardjobb för en röris? Behöver han hjälp att flytta runt pumpen för att komma åt anslutningar?
3) Att ansluta till ventilationsrören, är det något jag klarar själv?
4) Behövs det nån ytterligare kompetens för att få igång pumpen?

Tacksam för all input!
 
En Pirra eller liknade kärra brukar funka bra för att få in den....
Inkoppling av vatten och värme är ett standard jobb för röris och inget att fundera över....det är kanske inte nödvändigt att ställa in pumpen på plats ifall röris vill/behöver göra något på baksidan...
Ventilationen fixar du själv... :)
Be röris om en genomgång ang inställningar och liknade....
 
Mikael_L
Väger den verkligen 250kg :x

Det är inte vikten fylld med vatten då?


Själv ordnade jag till klart med alla anslutningar på "husets sida" först, avslutade med 4 st klämringskopplingar för 22mm rör. Kallt färskvatten in, varmvatten ut plus 2 rör för värmekretsen.

Sen ställde jag dit pumpen och kopplade ihop allt i det trånga utrymmet längst ner i pumpen. Anslutningarna i huset hade jag då givetvis redan placerat på någorlunda smarta ställen för att sen kunna sy ihop det hela utan total hjärnblödning (det skulle blivit så mycket sågspån att ta reda på då ... ;))
Anslutningen skedde med flexibel slang med 22mm slätände på bägge sidorna.
Köp rätt längd.

Ventilation kopplar du lämpligtvis ihop med flexibel slang eller flexdämpare. Se bara till att det är samma diameter på pump som i husets anslutningar. Och att de är vettigt placerade gentemot varandra.
Ska du använda flexdämpare och få dämpning av den så tror jag inte att du kan ha anslutningarna alltför nära varandra, ty flexdämpare ska väl sträckas ut en del för att öht fungera?
 
Mikael_L skrev:
Väger den verkligen 250kg :x
Det är inte vikten fylld med vatten då?
Tror inte det, det står bara "vikt" på produktsidan: http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/

Mikael_L skrev:
Ventilation kopplar du lämpligtvis ihop med flexibel slang eller flexdämpare. Se bara till att det är samma diameter på pump som i husets anslutningar. Och att de är vettigt placerade gentemot varandra.
Ska du använda flexdämpare och få dämpning av den så tror jag inte att du kan ha anslutningarna alltför nära varandra, ty flexdämpare ska väl sträckas ut en del för att öht fungera?
Mina ventrör kommer komma ner precis ovanför i taket (så kanske 40cm ovanför) så är lite osäker på vilka rör jag ansluter med. Ska man inte isolera avluften också? Finns det något flexibelt sådant?
 
1. En bra sack-kärra
2. Det är absolut ett standardjobb för rörisen.
3. Ansluta kan du göra själv. Ställa in rätt flöde "stifta in pumpen" kan du göra själv om du lånar ett luft instrument.
4. Starta pumpen och ställa in kurvor fixar man med lite läsning I instruktionsbok.

PS. Vill du att den nya pannan skall vara effektiv och inte bara gå på elpatron skall du rensa frånlufts-kanalerna
Samt justera in flödet over pumpen RÄTT enligt punkt 3.
 
Kom ihåg att isolera avluften riktigt det blir riktigt kall luft från en 750 ner till -15 tror jag.
 
Grannen hade ej bra sack-kärra hävdar han och han lovade även att hjälpa till att baxa in den (kommer på tisdag) så hoppas på det bästa även om det fortfarande känns rätt galet att försöka få in nåt så tungt i huset. Rörisen kommer dagarna efter.
Har även beställt en "PE30 isolerstrumpa" så hoppas att den ska gå att dra över rören på något sätt, det enda jag är osäker på är de sista decimetrarna anslutningen från pumpen till spiro-rören, måste väl bli nåt slags flexrör som jag antar att strumpan dras över också, eller?
 
D09
Vi tog in våran nibe310 med säckkärra och hissade ner den i källaren med en talja ( öppet trapphus ) inga större problem.

Tyckte vattenfiltret var bökigare ;)
 
Mikael_L
Men jag finner det fortfarande smått osannolikt att pumpen ska väga 250 kg tom.
Jag har försökt googla fram någon uppgift på om det gäller tom eller vattenfylld pump, men gått bet.
 
Mikael_L skrev:
Men jag finner det fortfarande smått osannolikt att pumpen ska väga 250 kg tom.
Jag har försökt googla fram någon uppgift på om det gäller tom eller vattenfylld pump, men gått bet.
Haha, hoppas du har rätt :D

Edit: Men hittade just denna länk på en annan pump, dess vikt utan vatten är 195kg, så det är nog så illa som jag misstänkte :(
http://www.bergvarmekallan.se/ivtfrånluftsvärmepumpar_495Twin.aspx
 
Redigerat:
250 kilo låter rimligt och det är naturligtvis tom pump det gäller vatten fylld väger den nästan det dubbla.
 
Nu är åbäket inne i huset men h%#vetes j%#$la. sk@%t vad tung den var!! Vi försökte först med tre man men det gick verkligen inte, trodde seriöst nån skulle dö på kuppen. Fick göra ett nytt försök senare och då var vi fyra, varav två av dessa var lätt halvgalna och då gick det.
All tyngd ligger ju längst upp till på köpet och pumpen måste fällas rätt mycket för att överhuvudtaget gå in genom dörrn. Det stod att den var 210 i specen, men förpackad och med alla delar som stack ut var den 240 så precis att det gick att välta upp den därinne (har 250 i takhöjd). Hade inte lust att försöka packa upp den utomhus för naturligtvis regnade det... Hade jag vetat hur jobbigt det skulle bli hade jag hyrt in proffshjälp. Såg att det fanns specialpirrror med stödhjul, det hade nog varit det bästa...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Halvgalna personer är bäst
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
I
bjolo360 skrev:
Nu är åbäket inne i huset men h%#vetes j%#$la. sk@%t vad tung den var!! Vi försökte först med tre man men det gick verkligen inte, trodde seriöst nån skulle dö på kuppen. Fick göra ett nytt försök senare och då var vi fyra, varav två av dessa var lätt halvgalna och då gick det.
All tyngd ligger ju längst upp till på köpet och pumpen måste fällas rätt mycket för att överhuvudtaget gå in genom dörrn. Det stod att den var 210 i specen, men förpackad och med alla delar som stack ut var den 240 så precis att det gick att välta upp den därinne (har 250 i takhöjd). Hade inte lust att försöka packa upp den utomhus för naturligtvis regnade det... Hade jag vetat hur jobbigt det skulle bli hade jag hyrt in proffshjälp. Såg att det fanns specialpirrror med stödhjul, det hade nog varit det bästa...
Ha,ha, men nu har du gjort det värsta. Så upplevde jag det också med min, att få in den var värsta jobbet med installationen.
 
ion skrev:
Ha,ha, men nu har du gjort det värsta. Så upplevde jag det också med min, att få in den var värsta jobbet med installationen.
Ja, fast nu när jag packat upp den inomhus inser jag att åbäket måste ner från själva pallen, inte helt lätt... Ringde faktiskt Nibe och frågade om dom hade nåt tips för man har liksom inget att ta tag i och man vill inte riskera att förstöra något när man drar av den, men han var bara ett stort frågetecken. "inte den vanligaste frågan direkt, vi brukar ju liksom inte bry oss så mycket om hur folk får den på plats..."
Men min röris lät inte så oroad.. Han är lite halvgalen själv, så det kanske går. Fortsättning följer imorrn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.