Då är det med största sannolikhet kvarstående fukt bakom plattorna. Detta brukar se ut som om plattan är mörkare speciellt om det är en vit glasyr som till råga på allt kanske är väldigt tunn.

Sen kan ju plattan vara av lite "sämre" kvalitet med ganska poröst gods som håller mer vatten. Det kommer in vatten bakom plattorna det är oundvikligt och detta transporteras neråt av tyngdkraften så att de nedersta skiften är påverkade är inte konstigt om det är fukt.

Och om det är ett fel eller inte kan man nog tvista om, men i min värld så är det inte fel om inte säljaren av plattor har lovat något speciellt om att dessa inte kan bli fuktiga eller så, men det betvivlar jag att dom gjort.
Får man fråga om det är en högkvalitetsplatta eller en typ "Bauhaus"platta för 50 kr/m2 för detta kan kanske spela roll om vad man förväntar sig som kund.

Trist och ledsamt !
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Då är det med största sannolikhet kvarstående fukt bakom plattorna. Detta brukar se ut som om plattan är mörkare speciellt om det är en vit glasyr som till råga på allt kanske är väldigt tunn.

Sen kan ju plattan vara av lite "sämre" kvalitet med ganska poröst gods som håller mer vatten. Det kommer in vatten bakom plattorna det är oundvikligt och detta transporteras neråt av tyngdkraften så att de nedersta skiften är påverkade är inte konstigt om det är fukt.

Och om det är ett fel eller inte kan man nog tvista om, men i min värld så är det inte fel om inte säljaren av plattor har lovat något speciellt om att dessa inte kan bli fuktiga eller så, men det betvivlar jag att dom gjort.
Får man fråga om det är en högkvalitetsplatta eller en typ "Bauhaus"platta för 50 kr/m2 för detta kan kanske spela roll om vad man förväntar sig som kund.

Trist och ledsamt !

Plattan är absolut av premiumkvalitee´, namnet håller jag lite på eftersom vi inte ännu vet felorsaken. Det sista du skriver förstår jag inte innebörden av, plattan blir absolut fuktig något annat vore otänkbart.
Det förklarar inte att plattorna blivit "väldigt" mörka, aldrig drabbats av detta under tidigare byggen.
 
O
Om det beror på fukt så borde plattorna vara i "rätt" färg när ni kommer hem från landet... För då har fukten bakom kakelplattorna torkat ur... Förutsatt att ingen varit där och duschat....
 
  • Gilla
knipo
  • Laddar…
-A-81 skrev:
Plattan är absolut av premiumkvalitee´, namnet håller jag lite på eftersom vi inte ännu vet felorsaken. Det sista du skriver förstår jag inte innebörden av, plattan blir absolut fuktig något annat vore otänkbart.
Det förklarar inte att plattorna blivit "väldigt" mörka, aldrig drabbats av detta under tidigare byggen.
Om du menar att jag skrev "trist och ledsamt" så var det precis som det står. Jag tycker att du hamnat i en trist situation eftersom jag känner att detta kan leda till långa och trista samtal där ingen förutom du står som förlorare. Detta eftersom jag tror att ingen kommer att anse det som fel i deras leverans.

Men till frågan. Om du har extra plattor kvar så lägg en sådan i vatten och låt den suga upp vatten så kan du se effekten av fukt i plattan. Blir det samma färg när den är mättad av fukt och försvinner det när den sen torkar igen. Då vet man orsaken.

Sen har ju Nino (plattsättaren) sagt att det blir ingen skillnad på hur fix etc är applicerat men jag tror fortfarande att en icke helt täckt platta med tex fixränder horisontalt mycket väl kan bli ganska fuktpåverkad av kvarvarande vatten på baksidan. Vatten som kommer in bakom plattorna men framför tätskiktet och sedan transporteras nedåt.

Har du försökt att kontakta tillverkaren för att höra?
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Om du menar att jag skrev "trist och ledsamt" så var det precis som det står. Jag tycker att du hamnat i en trist situation eftersom jag känner att detta kan leda till långa och trista samtal där ingen förutom du står som förlorare. Detta eftersom jag tror att ingen kommer att anse det som fel i deras leverans.

Men till frågan. Om du har extra plattor kvar så lägg en sådan i vatten och låt den suga upp vatten så kan du se effekten av fukt i plattan. Blir det samma färg när den är mättad av fukt och försvinner det när den sen torkar igen. Då vet man orsaken.

Sen har ju Nino (plattsättaren) sagt att det blir ingen skillnad på hur fix etc är applicerat men jag tror fortfarande att en icke helt täckt platta med tex fixränder horisontalt mycket väl kan bli ganska fuktpåverkad av kvarvarande vatten på baksidan. Vatten som kommer in bakom plattorna men framför tätskiktet och sedan transporteras nedåt.

Har du försökt att kontakta tillverkaren för att höra?

Har över natten haft en halv platta i en hink med vatten och skillnaden som uppstår mot orginal vit är knappt märkbar.
 
Ett prov tar ju längre tid än så. Om plattorna varit utsatta för fukt under längre tid så måste du efterlikna det och låta plattan ligga i en tid. Det tar naturligtvis tid för materialet att ta åt sig fukt och bli påverkad.
 
Låt plattan ligga åtminstone en månad i vatten för att efterlikna det ni upplever i badrummet. Någon skrev att det bör ha torkat upp när ni varit borta en helg och det tror jag man kan glömma. Det kan nog ta åtskilliga månader innan det är torrt. För golv vet jag att det provats (av SP eller liknande) och det tog mer än 6 månader innan det torkat ut helt genom fogen.
 
kan ju vara så också att fixet har "färgat" plattan, speciellt om det har varit mycket fuktbelastning.
Kan ju vara så att tillverkaren har rekommenderat vitt fix, iof så borde alla plattor i duschdelen då vara mörkare.

Ang. fixet så är det så att är plattorna riktigt monterade så ska det vara full täckning bakom dom, har man dragit på för mycket fix (stor yta) så kanske rillorna är kvar och då är det klart att vatten transporteras annorlunda...

Men det är ju inte direkt fritt vatten bakom plattorna det är mer fuktigt

Var det silicone i golv/vägg vinkel?
Man säger att vatten sprids bakom kaklet i ca 45graders vinkel från duschmunstycket (ingen exakt grad angivelse, men mellan tummen och pekfingret)
 
Nyfniken skrev:
Satte man de två nedersta radrena sist när man kaklade?

Är det hela plattor som är missfärgade eller är några missfärgade till hälften?
Hur var det TS?
 
Nyfniken skrev:
Hur var det TS?
Man kaklade väggarna först och sedan golvet efter det.
 
Vi har under 1 månads tid ej använt badrummet, vilket gjort att plattorna har slutat missfärga, först blev plattorna ljusa för att efter ett tag övergå till en mörkare nyans.
Vad tror ni om detta ?

Jag har även blivit rekomenderad att ta bort ett par plattor där skadan är som störst och då försöka se något avvikande.
 
Är du helt säker på att det inte helt enkelt är en smutsbeläggning? Tvål/fett/hudrester kan sitta hårt och kräva ganska starka och koncentrerade rengöringsmedel för att lösas upp.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Eld skrev:
Är du helt säker på att det inte helt enkelt är en smutsbeläggning? Tvål/fett/hudrester kan sitta hårt och kräva ganska starka och koncentrerade rengöringsmedel för att lösas upp.
Det är tyvärr inte smuts.
 
D
-A-81 skrev:
Som redan nämnts så har plattorna blivit väldigt mörka, kan tyvärr inte lägga upp en bild just nu, då vi befinner oss på landet.
Har du varit på landet i 1.5 månad?
 
DIY_freak skrev:
Har du varit på landet i 1.5 månad?
Tänker du på bilderna så löser jag det inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.