Står i begrepp att lägga åtskilliga meter flexslang i ett lecabygge. Fick tipset att Jula skulle ha en för ändamålet avsedd speciell mejsel för bilningsmaskin. Tyvärr kan jag dels inte hitta någon sådan där, dels har dom tydligen slutat att sälja på postorder.

Någon som vet var man kan hitta något dylikt?
 
Jag spårade med en cirkelsåg och sedan bilade jag ur mellanbiten med bilmaskin med 25mm mejsel....
 
ullberg
Jag har en sån här:
http://www.jula.se/betongsparfras-1700w-040022

Från jula, men min är lite äldre och ser inte riktigt likadan ut.

Min har fått slita ganska bra och går fortfarande (även om det var ett tag sen den användes då jag numer bor i trähus). Sen går det blixtsnabbt att köra en rak bilmejsel för att bryta loss (det går bra med huggmejsel också) samt snabbt löpa igenom botten av spåren för att jämna till.

/U

EDIT: MathiasS - Ullberg: 1-0 (egentligen är det nog åtminstone 2-1)
 
2-1 Mathias Ullberg
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Och för att kanske hinna innan Mathias med någon info så slänger jag in att det kanske var denna du egentligen var ute efter:

http://www.jula.se/kanalmejsel-sds-050056

Men jag tror fräsen är grymt mycket mer effektiv...

EDIT: yes jag var först!
 
C
Instämmer med de som förordar spårfräs, har bilat ur en hel del spår med mejsel i lättblock och det tar tid och är knepigt att få det bra (läs: spåren blir lätt bredare/djupare än tänkt).

P.s. går också att hyra hos de flesta maskinuthyrare.
 
Tackar! Dammar inte spårfräsen grymt?
 
Det gör den, min billiga kärcher orkade inte med att suga bort det ordentligt iaf.

Hade du bott närmare hade du kunnat låna min Ferm från Jula.
 
C
mycke_nu skrev:
Tackar! Dammar inte spårfräsen grymt?
Det gör mejseln också, och den går inte att koppla till dammsugaren :D
 
OK! Tack för alla tips. Det blir att hyra en fräs.
 
Har man möjlighet så kan man stå och duscha väggen med vatten man bilar/fräser i. Vilket minimerar dammet. Jag förordar dock munskydd, hörselskydd och skyddsglasögon (alt visir).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det gör mejseln också, och den går inte att koppla till dammsugaren :D
Man kan koppla frun till dammsugaren (eller till bilmaskin) så får man ett oslagbart team.

P
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ska du spåra mycket, varför inte köpa en billig spårfräs?

[länk]
Riktigt bra tips!
Kommer jag nappa på så man slipper lützen-dimman som man får med vanlig vinkelslip!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.