ullberg
ouch, han riskerade ju iof. inte negativt kultryck som många varnar för ovan. Man ser inte framdäcket, men fick han ens fäste på asfalt med sin framhjulsdrift?

Det är ju inte ens så långa längder, med fällda lämmar och borttagna grindar hade man nog kunnat göra en korrekt lastning med de där förutsättningarna.
 
Redigerat:
Nu håller denna tråd, som alla andra släpvagnstrådar, på att spåra ur, men om det är ok för trådskaparen kan jag bjuda på ett par bilder från "the road" med högst tveksamma surrningar/lastfall.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Kul anekdot: Jag har sprungit (!) ifatt en lirare med släp som körde med bakre lämmen nedfälld. Lämmen tappade han precis framför mina fötter. :wow:
Hehe, då påminns jag om en f.d. kollega som i en kurva tappade lämmen på företagets släp så den for in i en tät häck och skadade den. Han ringde på i huset för att be om ursäkt, och sa till damen som öppnade: "Ursäkta, jag tror att min läm kan ha skadat damens häck". Han höll på att åka på en propp! :p
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
MathiasS skrev:
men om det är ok för trådskaparen kan jag bjuda på ett par bilder från "the road" med högst tveksamma surrningar/lastfall.
Eftersom TS inte sagt nej måste det ju vara OK ;) så jag säger: Visa bilderna!
 
En liten bisak som ingen har nämnt (och som kanske inte har någon större betydelse) är att små (lätta) släp upp till 750kg är skattefria, tyngre än så så får man betala skatt. Inte för att ett släp är jättedyrt i skatt förstås, men några hundralappar per år får man nog räkna med.

Men en släp är väldigt användbart, till mer än att hämta saker. Torkställning när man målar tex...
Slaumlp_zpsdaf29b32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gamla klippare kunde inte dra släp däremot.
JohnDeere_zps631fa033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den var rolig på sitt sätt ändå! :cool:
 
Den hade nog varit ÄNNU roligare om sportdäcken verkligen suttit fast och inte bara stått bredvid...
 
Absolut! Men det hade blivit tråkigare att köra Corvetten med gräsklippardäcken... Även om det hade sett lite komiskt ut...
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Jag tycker en bromsad vagn är mycket trevligare än en obromsad då man har lite last. Jag har en liten 4p 255x125 bromsad. Att ha ett större släp skulle vara trevligt men jag har dåligt med plats. Men det går på mycket på ett litet släp bara man tänker lite tetris..
Hellre ett litet släp än inget alls, skulle inte vilja vara utan. Bästa är då man river något. Lägg det på släpet och kör bort när man får tid. Istället för att det ska bli en hög på infarten eller gräsmattan och vänta på att man får tid att både fixa ett släp och lasta och köra bort skiten.
Har ett lastnät och egenbyggda förhöjningar och det är smidigt. Skulle vilja ha tipp då jag har snöskoter men jag håller på med en lastramp för att underlätta lastning av diverse små fordon.
Har även lyckats göra ett par bra affärer tack vare att släpet finns hemma, bara ringa på annonsen, kroka på släpet och köra iväg.
 
Jag föredrar obromsat. Aldrig några problem vid besiktning. Inga axlar som måste bytas. Kolla också dom nya reglerna för släp som väl börjar gälla från nyår. Har ett Caravan 1250 och är kanon nöjd. Har renoverat ett fritidshus så det har blivit en del brädor och div. skivor. Det har aldrig varit några problem. En annan fördel som jag ser det är att det är bladfjädrar med stötdämpare istället för vulkat gummi i axeln. När gummit torkar ihop blir axeln stel och behöver bytas alt. regga om till 30-släp. Kolla det om det blir ett begagnat. Bromsarna brukar också ge nerslag vid besiktning om man inte använder släpet frekvent.
 
Ok, båda dessa plåtade på väg hem från Kista.....

Den första har en ansenlig mängd plyfaskivor på flaket. Hur många av er skulle köra omkring med detta på motorvägen med bara ETT spännband som dessutom bara ligger över lasten, inte runt? Väldigt tokigt. Smäller det skulle skivorna flyga överallt. Givetvis låg inte heller skivorna mot lastgallret bakom hytten så någon förstängning var det inte heller att tala om.
DSC_0297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna tok är nästan värre. Har en video nånstans också. Konstant vobbel i 70 knyck. Det går nästan att se på bilden att släp och bil inte är linjerade utan "i sväng". Så mycket vobblade det.... Föraren såg väldig koncentrerad ut och kände nog att han inte gjorde bra saker, men antagligen inte medveten om varför det uppförde sig på detta vis.... Som sagt, lite mer än halva högen framåt så går det mycket bättre. Här ordentligt negativt kultryck och en kombination som nog fällt ihop sig som en fällkniv vid en häftig inbromsning.
DSC_0293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett tips när man ska ha hem långa brädor är att låna ett båtsläp. Bättre släp att köra brädor på finns inte :)
Fredrik
 
När ni ska ha material, brädor som är längre än 3,6 el isolering till ett hus ,beställer ni aldrig ut det med transport istället?

Här i Malmö trakten kostar det ca 6-700kr för dom kör ut och plockar ihop materialet till en. Även om där är risk att man får någon pinne som är vriden så tjänar man på det..

Släpet hade jag bara använt till komplettering av material eller till skit
 
Det verkade inte som om "stickan" skulle köra virke till ett helt bygge utan lite vid behov. Sen blir det ju en och annan resa till sopanläggningen också, så ett släp är aldrig fel. Ska man ha mycket är hemkörning att föredra, enda nackdelen är att det blir en del oanvändbart när man inte kan välja ut själv.
 
Fredrik.engdahl skrev:
När ni ska ha material, brädor som är längre än 3,6 el isolering till ett hus ,beställer ni aldrig ut det med transport istället?

Här i Malmö trakten kostar det ca 6-700kr för dom kör ut och plockar ihop materialet till en. Även om där är risk att man får någon pinne som är vriden så tjänar man på det..

Släpet hade jag bara använt till komplettering av material eller till skit
Nej, det är ju för att slippa sådant som jag har ett släp som är 320 långt och lastar flera ton. Skulle jag ta hemkörning på allt jag kört hem genom åren hade jag fått betala motsvarande släpet flera gånger om.
 
MathiasS skrev:
Ok, båda dessa plåtade på väg hem från Kista.....

Den första har en ansenlig mängd plyfaskivor på flaket. Hur många av er skulle köra omkring med detta på motorvägen med bara ETT spännband som dessutom bara ligger över lasten, inte runt? Väldigt tokigt. Smäller det skulle skivorna flyga överallt. Givetvis låg inte heller skivorna mot lastgallret bakom hytten så någon förstängning var det inte heller att tala om.
[bild]

Denna tok är nästan värre. Har en video nånstans också. Konstant vobbel i 70 knyck. Det går nästan att se på bilden att släp och bil inte är linjerade utan "i sväng". Så mycket vobblade det.... Föraren såg väldig koncentrerad ut och kände nog att han inte gjorde bra saker, men antagligen inte medveten om varför det uppförde sig på detta vis.... Som sagt, lite mer än halva högen framåt så går det mycket bättre. Här ordentligt negativt kultryck och en kombination som nog fällt ihop sig som en fällkniv vid en häftig inbromsning.
[bild]
Men plyfaskivorna är ju bara för väderskydd, det är ju inte så noga med dem. ;)

Stollen med trailern där ser man ju både att det vobblar och att bakaxeln rest sig ganska duktigt, det lär inte finnas mycket stabilitet i det ekipaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.