Har ett litet dilemma, ska jag riva det gamla uthuset eller försöka rädda det ?

Uthuset är 5x6 m i två plan med vidbyggd carport på 4x6m, dvs ett skapligt stort förråd.
Problemet är att det sakta sjunker ner i jorden och har nog gjort det några år  

Huset är ett vanligt "lösvirkeshus" med stolpar (c/c 1200) och reglar på traditionellt vis, stående på en underram som i sin tur vilat på stenar på marken.
Underramen är nu ett minne blott och resterna ligger ca 2-3dm ner i jorden. Även vissa av stolparna är hårt angripna nertill. Längs den ena långsidan är det bara hörnstolparna som fortfarande bär huset meden övriga stolpar hänger i luften... Gissar att huset vilar på brädfodringen längs den väggen..
Det finns snedsträvor mellan stolparna och den numer obefintliga underramen..

Detta måste alltså göras:
* Skarvning av några stolpar
* Nya snedsträvor (gissar att stabiliteten inte är den bästa nu)
* Ny underram (behövs underramen egentligen)?
* Fast mark under stolparna.

Behöver lite råd och tips på hur jag går vidare...
Hur gör man rent praktiskt för att lyfta ett hus med domkrafter där det inte finns någon underram längre ?
 
  • Gilla
daviddavid
  • Laddar…
Finns det bärighet i underramen på någon sida så hyr lyftkuddar av Tidermans. Det är platta kuddar ca 4 cm i höjd som pumpas upp med några kg tryckluft.

I annat fall så lyfter du byggnaden i åsen ovanför stolparna eller i stolparna själva. Jag har använt mig av ett par kuggstångsdomkrafter som jag spänt fast en 4"x4" som vilar på nedre klacken. Jag ställer denna konstruktion mot stolpen och borrar sedan hål rakt igenom både stolpen och 4"x4" och skruvar ihop med en kuggstång om 20 eller 30 mm i diameter.

Är du tillfreds med takhöjden så bygg syllvarvet under det som återstår av stolparna så slipper du att skarva.

Ja, jag skulle bygga ett nytt syllvarv. Det ger en bättre stabilitet och det blir mycket lättare att underhålla byggnaden i framtiden. Med en ny syll så blir den nya grundläggningen avsevärt billigare.
 
Tack för tipsen!

Verkar inte finnas någon underram att lyfta i på något ställe.

Min plan just nu är att lyfta stolparna, kapa bort det som är dåligt och ersätta det med friskt virke (stolparna skarvas alltså) och sedan lägga en ny underram.
Kommer att börja med långsidorna, dvs ta en långsida i taget.

För att få grepp om stolparna för att lyfta ska det tillverkas en stålbalk med en klack på som får fungera som "domkraftsfäste". Balken är en kraftig rackare, kommer från ett gammalt flaggstångsfäste, och kommer att bultas fast i stolpen med 3-4st M12 gängstång.
M12 (kval 8.8 ) kanske är i klenaste laget?
Valde M12 av praktiska skäl, jag äger ingen borr som är grövre än 12mm ::)
 
Kollade efter några foton på mina lyft av huset.
Hittade några i röran ;)
http://www.krobykvarn.se/byggahus/lyft.htm
Om du skall lyfta en sida i taget tänk på skjuvkraften. Kan kanske vara en god tanke att X-staga på några ställen så du inte får en snedförskjutning av byggnaden.
 
SnickarPelle skrev:
Kollade efter några foton på mina lyft av huset.
Hittade några i röran  ;)
[länk]
Om du skall lyfta en sida i taget tänk på skjuvkraften. Kan kanske vara en god tanke att X-staga på några ställen så du inte får en snedförskjutning av byggnaden.
Skjuvkraften är def att tänka på... Huset har redan vridit sig pga att hörnen står på olika höjd
Jag lyfter lite försiktigt på ena sidan så får vi se vad som händer. Med lite tur kommer det att räta upp sig.
Väggarna är byggda av riktigt stabilt virke så det blir lite av en låda hela huset.
Sätter nog dit några X-stag när huset börja se hyffsat rakt ut :)
 
Lite bilder på eländet

Såhär såg det ut från början
pict00110vw.jpg

pict00121lw.jpg

Och på insidan
pict00087xo.jpg

pict00093ku.jpg

pict00166wl.jpg

Notera lutningen på spikregeln :p
pict00172sr.jpg

Underramen håller inte att lyfta i :(
Höll inte ens att bära ut :p
pict00187mp.jpg

Äntligen har lyftet kommit igång.
Eftersom stolparna hängde i luftengick det bra att kapa dom med motorsåg och sätta dit domkraften istället.
p10100296om.jpg

Vad som en gång varit en underram
p10100307in.jpg

p10100316cq.jpg

Tjohoo, en sida lyft och ny underliggare på plats samt stolparna skarvade.
pict00260df.jpg


Längst ner tv. på bilden syns "domkraftsfästet" som bultats fast på hörnstolparna för att kunna lägga den nya underliggaren på plats.
pict00278ju.jpg

Ser lite bättre ut nu
pict00308vx.jpg

Brädfodringen behöver kanske fixas lite ::)
Notera även lodlinan, behöver nog riktas lite också
pict00313gg.jpg

Det står fortfarande lågt :(
pict00348hd.jpg

Notera lodlinan i lampan, det lutar skapligt ;D
Notera även den kapade dörren, nedersta gångjärnet låg i markplan så det har ersatts med ett nytt
pict00357hk.jpg

Nu är det bara resten kvar :)
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Det du gjort hittills ser verkligen bra ut :)

Lycka till med fortsättningen ;)
Vi ska börja med en långsida på ladan till våren, men den är inte riktigt så illa däran. Står mest i luften pga stenras, bara lite murket
 
Det återstår en del jobb, men jag räknar med att det kommer att gå betydligt snabbare med den andra långsidan när jag väl kommer igång :)

Brädfodringen kommer antagligen att fixas genom att kapa bort det som är ruttet och ersätta det med liggande panel längst ner.

Dörrarna får väl skarvas på igen eller göras nya.

Nytt golv måste också fixas.

Mest brått just nu är att gräva ner någon sorts dränering alt dike under huset innan kälen kommer.

Såhär långt verkar det som arbetsinsatsen för att rädda huset är väldigt låg jämfört med att riva och bygga nytt. Kostnaden lär också bli blygsam i jämförelse.

Hittills har jag enbart köpt 2 st domkrafter för ca 500kr som jag antagligen får mer nytta av :D
 
Håller tummarna att det går bra i fortsättningen också!
Jag kanske vågar tänka tanken att renovera en gammal lusthus som nu kallas "hönsahus" nu när jag har sett att din projekt är inte alls så hopplös som man skulle tro från början ;). Tack att du har gett mej hopp, Ubbe :D
gaia
 
Hej. Som någon tidigare skrivit; det du gjort ser ju bra ut. Det är bara att byta allt som är dåligt. Några tips och funderingar:

- Finns inget i marknivå att lyfta i kan du förlänga och lyfta i reglarna i takhöjd, har gjort det flera gånger.

- Hur gör du för attt undvika problemet i framtiden? Rännor, gräva ut marken omkring, liten stenfot?

Hursomhelst, lycka till. Själv har jag en hel lada+loge med samma problem... mycket jobb väntar.

//MrE
 
MrElliott skrev:
Hej. Som någon tidigare skrivit; det du gjort ser ju bra ut. Det är bara att byta allt som är dåligt. Några tips och funderingar:

- Finns inget i marknivå att lyfta i kan du förlänga och lyfta i reglarna i takhöjd, har gjort det flera gånger.

- Hur gör du för attt undvika problemet i framtiden? Rännor, gräva ut marken omkring, liten stenfot?

Hursomhelst, lycka till. Själv har jag en hel lada+loge med samma problem... mycket jobb väntar.

//MrE
Om man tittar lite extra på bilderna med domkrafter ser man att det sitter stöttor mot de tvärgående reglarna och det funkar bra eftersom reglarna är lite "infällda" i stolparna.
Största problemet är att hitta fast mark för domkraften.
Hålen där domkrafterna står blir vattenfyllda vid ihållande regn. I hörnen ligger det stenar som huset stått på förut. I ett av hörnen kunde jag trycka ner spettet nästan 1m i geggan mellan stenarna.

För att minska problemen med vatten är tanken att gräva öppen dike under den del av huset som står på vägkanten. Vägdiket ligger ju s.a.s under huset...
Jag kommer även att dränera "ovanför" huset så att det förhoppningsvis blir lite mindre vatten som trycker på uppifrån.
Som det är byggt nu är det så många saker som är rent idiotiska att förbättringspotentialen är enorm..

Den nya grundläggningen kommer att bli på stenar, så stora som jag orkar flytta och kan hitta. Eftersom den gamla grundläggningen är på stenar är det förhoppningsvis skapligt fast mark under.
På den tid huset byggdes (bostadshuset är från 1910) fuskades det nog inte med stensättning, men däremot har nog marknivåerna runt omkring ändrats (höjts).

 
Kompletterar med ytterligare lite bilder.
Får väl be om ursäkt för att några bilder är så stora att man måste scrolla...

Nu börjar det nå rätt nivå ;D
Denna sida är höjd ca 40cm
Blir nog nya dörrar också ::)
pict00269mc.jpg

pict00278cz.jpg

pict00288cu.jpg


pict00296lr.jpg

Domkraft och "domkraftsfäste" fastskruvat i en hörnstolpe.
pict00303yb.jpg

pict00319ym.jpg

pict00324hm.jpg

Den röda domkraften står på det som varit en golvås. Just den biten gick att bära ut skapligt hel...resten har jag skottat ut...
pict00331nd.jpg

pict00342un.jpg
 
Dags för en uppdatering med nya bilder.
Nu är det äntligen klart - nästan...
Återstår målning och tillverkning av nya dörrar. De gamla dörrarna är ju kapade så det är lite väl luftigt nu :D

pict00135qc.jpg
Den dåliga delen av brädfodringen bortkapad och ersatt. Kommer förhoppningsvis inte att synas när det blir målat.

pict00149ri.jpg

pict00150xo.jpg

pict00166hh.jpg
Vedbod med nya "innerväggar" av spillvirke

pict00220ts.jpg
Förrådsdel med ett återanvänt lackat trägolv (salsgolv). Senast inlagt 9/9 -43 enl en datering på baksidan och slipat några gånger.
Nu kan vi ha logdans i förrådet  :cool:

pict00207ph.jpg
 
Fint jobbat! Ska bli kul att se det målat och klart till våren!! :D
 
Förhoppningsvis kommer det att se lite bättre ut med lite färg och nya dörrar :)
Kan väl erkännas att jag inte lagt någon stor möda på finish i detta snålprojekt vilket nog också framgår av bilderna.
Förhoppningsvis går det förvara prylar där ändå :D

Kostnad hittills ca 1000kr för spik, balkskor och panelbrädor.

Övrigt virke är "spillvirke"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.