Ja nu är vattenbrunnen borrad, djup 135 m, och pump är nedsänkt och redo att köras, det som saknas är nu tanken som skall införskaffas när förrådet är klart/isolerat.
Frågan är då, vad skall jag skaffa...? Glasfibertank, rostfri, galvad? 100, 150, 200 liter? tillkommer det mer prylar än bara hydroforen för att allt skall vara klart att använda (relä och sådant följde med pumppaketet, och filter vet jag ännu inte om jag behöver, har inte analyserat vattnet än)
 
galento
Hej,vi har samma djup på brunnen som du/er och använder en rostfri 150 liters tank,se bild. På http://www.ems-pump.se/ finns mer info. På toppen av tanken har jag monterat en 3/4 " kulventil med gängad propp,som jag öppnar när jag "luftar" tanken.Det verkar som du redan har tryckbrytare,motorskydd mm men om du vill kan jag ta en bild på hur det är kopplat på ingående vattenstam till tank här.
 
  • Hydrofor.gif
Annars finns ju hydropress som ett alternativ.. istället för en 150L hydrofor kan man ha en 75L hydropress och få samma funktion.
 
En bild hade varit kanon,  
jag har blivit rekommenderad en Hydrofor, men jag vet egentligen inte skillnaden mellan Hydropress o Hydrofor, för- nackelar??
Sen finns ju Membran-hydrofor paket också, en 50-literstank ersätter en 150 liters vanlig hydrofor... förvirrat, vad skall vi ha??


Sen är det ju en avsevärd prisskillnad på galvad eller rostfri hydrofortank, vad talar emot galvad?


Vi har tyvärr ingen avloppsbrunn från tilltänkta placering i förrrådet, skall/bör/måste man borra igenom plattan för att kunna dra ut ett avloppsrör?
 
galento
Hej,så är det kopplat här.Personligen skulle jag välja hydrofor framför hydropress/membranhydrofor om jag hade plats,enklare att sköta tycker jag.Du slipper byta membran/kolla trycket i gummiblåsan.En del vill heller inte ha dessa p.g.a som de säger : att gummiblåsan blir rena bakteriehärden med tiden,men smaken är som baken.Ett avlopp i golvet är nog en jäkla bra grej där såna här saker finns.Ett tips om du kopplar så här är att öka avståndet mellan tank och tryckbrytaren så du får plats att gänga av den utan att demontera den som det är här,men jag satte på en dart/union koppling så nu funkar det.En annan grej att tänka på när du monterar tryckbrytaren på "vanliga" rörkopplingar som är lite koniska är att du lätt kan kvadda bottendelen på tryckbrytaren om du drar för hårt(mässing på denna brytare)Cylindrisk nippel kan vara att föredra.Om vattenpumpen börjar gå ofta så bara stänger vi den och öppnar i toppen och botten av tanken och tappar ur,sen stänger och startar pumpen,färdigt.
 
  • Hydrofor_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, mycket att fundera på här.... lutar väl åt 150 l vanlig hydrofor då kanske, men rostfri sådan är inte billig... galvad är flera tusen billigare, finns det nåt hinder för galvad tank? den är ju invändigt plastbehandlad ..?
 
galento
Pedda_P skrev:
Hm, mycket att fundera på här....    lutar väl åt 150 l vanlig hydrofor då kanske, men rostfri sådan är inte billig...  galvad är flera tusen billigare, finns det nåt hinder för galvad tank? den är ju invändigt plastbehandlad  ..?
Hej,har bott i hus med galvade hydrofortankar också och där var det inga problem med vattenkvalitén eller tankarna under de 35 år jag bodde där och dessa tankarna var i drift långt före "min tid" där också,så jag har absolut inga dåliga erfarenheter av det,att vi har rostfri tank nu beror på att det helt enkelt var det här när vi flyttade in i huset.Men ett bra avlopp måste du nog ha ifall du tappar ur tanken eller det händer nåt annat,en del monterar en ventil i "toppenpluggen" och trycker in luft med kompressor,jag tycker det är enklare att tappa ur tanken och slippa dra dit luftgrejer,det är ju inte så ofta man behöver göra detta.
 
Christer.I.K skrev:
Ta en hydropress på 60 liter det motsvarar 180 liter hydrofor. Se till att lufttrycket i H-pressen är ca 0,3 bar under starttrycket. En hydrofor måste man tappa ur minst en gång om året för att få en luftkudde. Hydropressen kollar du mer sällan men enkelt med samma som du kollar lufttrycket i bildäcken.
Vilken går sönder oftast? ::)
 
Kollade med pumpgrossisten och de rekommenderade en galvad 150 liters hydrofor, så får det bli, å så bila förrådsgolvet för att dra ut ett avlopp, lika bra att göra´t ordentligt med en gång :)
 
Christer.I.K skrev:
Ta en hydropress på 60 liter det motsvarar 180 liter hydrofor. Se till att lufttrycket i H-pressen är ca 0,3 bar under starttrycket. En hydrofor måste man tappa ur minst en gång om året för att få en luftkudde. Hydropressen kollar du mer sällan men enkelt med samma som du kollar lufttrycket i bildäcken.
Sätter man en ventil uppepå hydroforen är det enkelt att pytsa i luft.
Den som en gång sett hur snubbigt gummit i en hydropress blir vill inte ha en sån!
 
Fotografen skrev:
Sätter man en ventil uppepå hydroforen är det enkelt att pytsa i luft.
Den som en gång sett hur snubbigt gummit i en hydropress blir vill inte ha en sån!
Hur gött blir det inne i en hydrofor då? :surprised:
 
Sådär lagom gött, jag brukade alltid ta en trasa och torka ur gegget som blev i botten på hydroferen genom inspektionsluckan. Det som blev på trasan var ju inget smaskigt direkt...
 
Precis vad jag misstänkte, de lär inte bli mer gegg i en hydropress. Snarare tvärt om eftersom man tillsätter luft då och då i hydroforen. I en hydropress har ju vattnet aldrig kontakt med luft och gegget som blir kommer ju från vattnet och inte gummit.
 
piece skrev:
Vilken går sönder oftast? ::)
En hydrofor går i princip aldrig sönder. På en hydropress kan gummiblåsan ge sig efter en (lång) tid.
 
andersmc skrev:
En hydrofor går i princip aldrig sönder. På en hydropress kan gummiblåsan ge sig efter en (lång) tid.
Det som eventuellt kan gå sönder på en hydrofor är väl gummipackningen till inspektionsluckan. Eller om man drar skiten ur gängorna på toppbulten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.