Hej alla.

Vi har planer på att, tillsammans med våra blivande grannar (ett hushåll), dela på infiltration och trekammarbrunn. Deras husleverantör har meddelat att man i det långa loppet inte tjänar på delning, vilket jag tycker låter lite märkligt. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ämnet bra?
 
dela men nån..........nä fy f@n ...........vill man skaffa ovänner så ska man ha saker ihop me många........de blir alltid tjafs om vem som ska sköta o vem som betalat mest..........gräv en egen avlopps anl.
 
Jag resonerade som Emicke när vi byggde våran anläggning, era "blivande grannar" kanske flyttar om 2 år och dom nya vill/kan inte betala om något går sönder >:( . Merkostnanden är inte så stor om man bygger en egen anläggning.

/Peter
 
En delad avloppsanläggning är en perfekt start på osämja!
 
Mikael_L
Brukar inte infiltrationen behöva grävas om efter x antal år?

Och i så fall så blir väl det intervallet halverat om det är dubbelt så mycket avlopp att ta hand om?, detta innebär väl att lönsamheten med att dela blir sämre än det ser ut i första skedet...

Personligen skulle jag hellre dela på en borrad vattenbrunn än avloppet.
Mindre risk för konflikter om det ekonomiska tror jag.

Men jag har ingen erfarenhet i detta, det är bara mina 25 öre...
 
Vi hadde delad 2 kammarbrunn i/på/vid föräldrahemmet och det var då inga problem med det. Den stora kostnaden med en trekammare brukar enligt mina erfarenheter vara brunnen, negrävningen av denna samt tillstånd och ev geokonsult. Infiltrationskostnaden är ganska låg och man ska komma ihåg att man på en delad brunn också delar på tömningskostnaderna
 
Se till att ni har ett skriftligt avtal som reglerar allt (=tänkbara konfliktorsaker), som kan tänkas hända i framtiden. Ni kanske dessutom måste registrera detta som servitut mellan fastigheterna, om en tomt blir tjänande = den tomt anläggningen ligger på , kan ju i och för sig vara båda tomter, etc etc

Gör ni detta klart innan ni börjar bygga anläggningen kan allt gå bra. Mycket bra till och med. Men om ni inte reglerar alla framtida konflikthärdar i förväg, törs jag nästan slå vad om att detta leder till osämja. Kanske inte de första tio åren, men till slut kommer det. Det visar all erfarenhet.
 
Den punkten tog jag för självklar iom att det var så i mina erfarenheter. Naturligtvis ska det finnas anteknat och avtalat.
 
Hemmakatten
Vi har också delad infiltration och trekammarbrunn med två andra fastigheter. Det fungerar mkt bra hittills (två år). Avloppet är utformat som en gemensamhetsanläggning. Något ytterligare avtal om skötsel o fördelning av kostnader har vi inte, MEN borde naturligtvis ha. Tack för påminnelsen. :) Hade vi kunnat välja hade vi helst eget avlopp, men denna lösning är naturligtvis billigare.

Det enda lilla irritationsmomentet är att vi själva är mkt noga med att använda fosfatfria preparat (t.o.m. för diskmaskin) och även att hålla ut hinken med såpa (det är fettlösligt och kan bidra till viss slamflykt) i rabatten i stället för i avloppet. Våra grannar är inte lika noga utan använder 'vanligt' tvättmedel mm. Risken är ju att bädden måste grävas om tidigare än vad den annars skulle behöva. Dessutom lär det då finnas krav på reningsverk o annat (vi bor i en enligt Naturvårdsverket känslig miljö).

Det bra med att dela, förutom kostnaden. är förstås att man kan påverka sina grannar på ett positivt sätt så att de blir mer miljövänliga. Skall faktiskt snarast sammankalla till ett 'årsmöte' med glögg o pepparkakor för vår lilla GA och ta upp dessa frågor. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.