Har en firma här som håller på att renovera badrummet. De har reglat och fixat nu. Nu till det jag tycker är märkligt... De har liksom, istället för att kapa kortlingarna och sätta hela reglar i väggen så har de "kilat in" reglar mellan de gamla "kortlingarna" och skråspikat överallt med 18 ga T-dyckert. På baksidan är det spontad panel, men reglarna sitter ej fast mot baksidan. Mot hammarbandet (som för övrigt döljs av nedbyggt innertak) så har de också skråspikat reglarna med samma klena "spik". Inga skruvar eller grövre spikar utan bara 18 ga dyckert. Borde man inte ha hela, vertikala reglar och avkapade kortlingar, för att ha kvar reglarnas böjstyvhet? Borde man inte också "bygga ned" hammarbandet upptill, som man sen kan skruva skivorna i mellan reglarna? Jag tycker väggarna just nu känns rätt instabila, det är lätt att "flexa" dem med handkraft. Tanken är sedan att hantverkarna ska montera plywood och sen våtrumsskiva. Men är detta verkligen rätt gjort?

20131014_190352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131014_190410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131014_190622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad i h-e!

Man spikar INTE reglar med 18 g dyckert, man spikar inte med dyckert över huvud taget!
 
Håller gör det nog för skivorna styvar ju upp det en del, men det är absolut inte rätt.

Sen, vad är det för plast på högerväggen? Är det yttervägg?
Dubbla fuktspärrar är inte ok heller.
 
Skulle vara intressant att höra varför de valt att arbeta med liggande reglar. Vad är det för cc mått vertikalt och horisontellt? Har. Man bra passning på bitarna så behöver man absolut inte arbeta med skruv, dock hade jag nog använt 2,5" eller 3" spik.
 
De liggade reglarna va där från början. Det var panel på båda sidorna och typ c-c 120 mellan de stående reglarna. De har helt enkelt inte tagit bort de liggande reglarna utan petat dit 45x45 reglar emellan. C-c på de nya inpetade reglarna är 45 cm. Så diffspärren ska inte va där eller? Ja det är yttervägg. Men hur ska jag fortsätta..de står väl här kl 7 imorgon för att sätta skivor. :-\
 
Plasten är ju till för att fukten i rummet inte ska ta sig ut i stommen.
Eftersom våtutrymmen fuktspärras på insidan av skivbeklädnaden kommer plasten stänga in skivan som inte kan andas.

Plasten ska vikas ut ca 10 cm på dom utstickande väggarna. Det blir ju då ett litet överlapp, men så lite är ok.
 
Så plasten ska bort alltså? Vilka branscregler säger detta? Menar, så man inte hävdar nåt som man inte har täckning för...
 
Jag vet inte huruvida det står så någonstans. Och tittar man tillbaka i trådarna här så är det 50-50 i åsikterna.

Jag tror du får läsa på lite snabbt och göra ett beslut själv.

Jag har själv fått det här rådet av en man, som enligt mig vetat mer än dom flesta byggare som jag varit i kontakt med.

Så har iaf jag gjort :)
 
Ok... Får lyfta frågan omtätskiktet med dem iaf..

Men, åter till reglarna, är det olämpligt att de inte är hela ifrån golv till tak eller tror ni det funkar om man bara ber dem spika eller skruva ordentligt? För övrigt så är detta något som ska likna "våtrumsvägg 2012".. Men reglarna är ju 45x45 (ska väl vara 45x70? ) så det verkar vara något slags "hybridlösning".

Vad bör jag göra tycker ni?
 
Detta löste sig mycket smidigt! Jag läste på ordentligt om väggkonstruktionen och så pratade jag med dem och förklarade läget på ett sakligt sätt, utan krusiduller. De gick med på att fixa detta och nu bygger de det vi faktiskt kommit överens om. De har nu dessutom överdimensionerat, det är som ett fort jämfört med innan! Det är hur mycket reglar som helst och vad jag kan känna och se, riktigt riktigt stabilt! :):)
 
Redigerat:
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Vad skönt att det löste sig så lätt och smidigt ändå!! Bra hantverkare helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.