Hej!

Detta är nog mitt första inlägg här, innan har jag nog mest bara smugit runt och läst!

Jag håller på endel med mina bilar och hyrde innan en verkstad en bit hemifrån, med två småbarn i huset är det inte lätt att smita dit så ett garage på hemmaplan istället var önskvärt.
Efter diverse olika planer på olika koncept så föll det till sist på att isolera befintligt garage/carport och bygga en maxad friggebod.
Steg ett, riv i den gamla Carporten som stod på plintar
1.jpg
Ny sula och stödmur
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Utgrävt och återfyllt med 8-16
5.jpg
Redo för gjutning: 100mm isolering både i garage och friggebod
6.jpg
7.jpg
Avloppet påkopplat i torpargrunden
8.jpg
Äntligen gjutning!
9.jpg
Överallt är det uppmurat med ett varv leca
10.jpg
Gjorde färdigt garaget utvändigt först, nya 21gradersportar både på garage och friggebod
11.jpg
12.jpg
Stomme till friggebod, stående 95or och korsat med 45 utvändigt
13.jpg
14.jpg
Pannplåt från plannja
15.jpg
16.jpg
17.jpg
Infarten växte betydligt, mindre gräs att klippa
18.jpg
Buggyn får bra plats i friggeboden, i alla fall för förvaring
19.jpg
Det har även tillkommit en "luta" bakom boden på 2x3 meter för gräsklipparna
Lite smidiga porthållare, sticker inte in i garaget som dom vanliga brukar göra!
20.jpg
21.jpg
Därmed var friggeboden klar, detta var förra sommaren. Allt arbete är gjort på egen hand utom just gjutningen och det mesta av grävmaskinsspakandet då jag har snälla kompisar som fixar det!
I nästa inlägg blir det garage!
 
Fint det! :)
 
Garaget invändigt var nästa projekt, det gick trögt i starten då det var en massa bråte i vägen och väggar som skulle rivas osv.
För att få lite rymd så tog jag även till det gamla förrådet
Luftspalt och isolering i bjälklaget, 170mm korsat med 45. Det var ett fasligt skärande då avstånden mellan bjälkarna varierade endel!
22.jpg
OSB plus gips på väggarna
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
Och även i taket
28.jpg
Friskt med lysrör, 7st 36Wx2 armaturer plus ledspots på rörelsevakt samt inbyggnadshögtalare
29.jpg
30.jpg
Linda Hjälper till och målar
31.jpg
Klinkers från byggmax
32.jpg
33.jpg
Mysbelysningen!
34.jpg
Dags att börja inreda
35.jpg
36.jpg
Värmepump från Jula, verkar funka bra än så länge
37.jpg
Nytt ikeakök samt stavlimmad Ek till bänkskiva
38.jpg
39.jpg
Bilpremiär blev det faktiskt med Volvon!
40.jpg
Men buggysarna var inte långt efter!
41.jpg
Lite mer grejer uppe:
42.jpg
32" TV med boxer är ju ett måste
43.jpg
Den gamla svetsen var lite klumpig så det fick bli en bättre begagnad kemppi
44.jpg
Kruv måste man ha:
45.jpg
Så även lite tvättmöjligheter:
46.jpg
Casper och Cajsa sitter bänkade framför tv´n, det kan hända att jag avnjuter lite tvprogram i buggyn om kvällarna också!
47.jpg
Som vid detta tillfället då det var återmontering av wasserboxer och Topgear samtidigt!
48.jpg
Bevis på att jag i motsats till vad många sagt faktiskt vågar mecka i garaget, även svetsa och köra vinkelslip!
49.jpg
Auktionsfynd, 4hk kompressor för 625:-, verkar vara i got skick utseéndet till trots, kompressorn står ute i friggeboden och startas från garaget, i garaget har jag kopplingar på två ställen med dolda rör i väggarna
50.jpg
Ungarnas nya sandlåda:
51.jpg
52.jpg
Och nu var det bara till att tömma verkstan!, lite vemodigt efter 8-9år på samma ställe!
53.jpg
54.jpg
Det går knappt att beskriva hur smidigt det är att kunna gå direkt ut i garaget (genom en brand och ljudklassad dörr), får man en stund över när barnen lagt sig så är man ute på 5 sekunder, väl ute övervakas dom med varsin IPcamera visade på 32" tv´n! 8)
//Rydh
 
  • Gilla
David Luleå och 8 till
  • Laddar…
Jäklar vad snyggt!

Jag är lite nyfiken på vad du har för innermått i garaget, ser ut som du fått plats med en hel del funktioner på ytan.
 
Riktigt tjusigt!
 
Är det alltså en 15 kvm friggebod? Egen ritning eller köpt halvfabrikat?

Jag funderar själv på om en 15 kvadratare kan användas till garage för en hobbybil. Får Volvon plats?
 
Läckert !!
 
Tack för alla kommentarer!

joob skrev:
Jäklar vad snyggt!


Jag är lite nyfiken på vad du har för innermått i garaget, ser ut som du fått plats med en hel del funktioner på ytan.

Garaget är 5,6x 4,4m med en förlängning på 3x2,5 meter i gamla förrådet, jag tog till det mest för att kunna mecka med en normalstor bil utan att det skulle bli för trångt

Fred vom Jupiter skrev:
Är det alltså en 15 kvm friggebod? Egen ritning eller köpt halvfabrikat?

Jag funderar själv på om en 15 kvadratare kan användas till garage för en hobbybil. Får Volvon plats?
jo den är 15 kvadrat men en Buggy är liten, invändigt är det ca 3x4,6m om jag minns rätt. Den är byggd helt i lösvirke efter eget huvud. V70in går nog inte in på längden och man får nog ha god vilja om man ska göra något med en bil när det är så pass trångt!

//Rydh
 
Snyggt jobbat med garage och bod!
Har du oljeavskiljare på golvbrunnen?

Dina modellplan på verkstadsbilden? :)
 
FredrikR skrev:
Snyggt jobbat med garage och bod!
Har du oljeavskiljare på golvbrunnen?

Dina modellplan på verkstadsbilden? :)
Tackar!, nä ingen oljeavskiljare, i vår kommun behövs det inte i garage under 49 kvadrat

Det är några gamla EPP vrak, det finns ett gäng till hemma, varav i alla fall två är i drift.

//Rydh
 
Brutalt fint garage!
 
Bra jobbat! Har själv tänkt att lägga klinkers från byggmax i mitt garage när tid finns!
Tummen upp!
 
Fantastiskt snyggt!
 
Porthållaren på friggeboden ser intressant ut, var hittade du den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.