860 miljoner kronor. Så mycket har elkunder med tillsvidarepris förlorat sedan årsskiftet på att inte själva välja elavtal. Det visar en beräkning som www.elpriskollen.se gjort. Du som inte själv väljer elhandlare anvisas en elhandlare och betalar vanligtvis det som kallas tillsvidarepris. Det är ofta mycket dyrare än alla andra avtalsformer. Sedan årsskiftet har kunder som inte själva valt avtal betalat 860 miljoner kronor mer än om de istället hade valt ett rörligt avtal hos någon av Sveriges runt 120 elhandlare.Det är enkelt att välja elavtal. Ofta räcker det med ett telefonsamtal till den elhandlare du vill ha. Vilken elhandlare som är billigast ser du på elpriskollen. Elpriskollen drivs av statliga Energimarknadsinspektionen. Sajten har inget vinstintresse och visar bara jämförpriser. Inga lockpriser eller dolda avgifter.
 
ett tillsvidareavtal är verkligen en dyr fälla ...
gaia
 
  • Gilla
Mattias J
  • Laddar…
Finns ett elbolag som plockat bort det. De tjänar väl nog bra på vanliga elavtal...
 
  • Gilla
Mattias J
  • Laddar…
Är det inte beslutat att tillsvidareavtal på el inte får finnas nästa år? Har för mig att jag har läst det någonstans. Det var precis innan jag hörde reklamen med Skellefteå Kraft och att de hade slutat med sådana avtal. Så tror bara de har implanterat det innan lagen träder i kraft.
 
Elskling.se har en del bättre avtal, utan nu några dolda avgifter, som inte elpriskollen har....
 
På många ställen skiljer det inte mer än någon tioöring eller två i pris. Bor man då i en liten lägenhet så är prisskillnaden några tior eller någon 50-lapp i månaden. Det är iofs pengar det också, men jag kan förstå om man inte lagt det på prioritet.
 
Nej, det finns inget beslut om att tillsvidareavtal ska avskaffas eller förbjudas. Riksdagen beslutade för en tid sedan att "omotiverade prisskillnader" mellan vanliga avtal och tillsvidarepriser skulle avskaffas. Exakt hur det ska gå till är nog inte klart.
 
Hej! Det är bra att det finns många olika jämförsajter. Det gynnar konkurrensen och pressar priserna. Jag kan inte uttala mig om avtal eller priser på elskling. Jag vet bara att vi visar jämförpriser och att vi till exempel inte tillåter att man har ett lägre prova-på-pris ett par månader som sedan höjs. Du får ställa frågan till Elskling. Ingår allt?
 
Mell skrev:
Finns ett elbolag som plockat bort det. De tjänar väl nog bra på vanliga elavtal...
Ingen säger nej tack till att tjäna ännu bättre och jag tror inte att tillsvidarepriset blir någonsin bortplockat :). Ett tillsvidarepris är det högsta elpriset på elbolagets prislista :)
gaia
 
Precis, då blir rörligt elpris tillsvidarepriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.