Hej alla kunniga! Jag har en hall som inte riktigt går att inreda med färdiga möbler och vi har skor som ligger precis överallt, så jag tänkte mig att jag skulle snickra ihop en egen skobänk. Bänken ska bli platsbyggd, dvs gå från vägg till vägg. Ca 185 cm lång och 35 cm djup. En skiva att sitta på överst och sedan två plan med ribbor att ställa skor på. Jag är ganska så händig, men inte särskilt kunnig så jag tänkte fråga några saker.

1. Vad ska jag använda för material? Det ska hålla för att sitta på, men det ska målas så det behöver inte vara något tjusigt träslag.
2. Jag tänkte att skivan att sitta på ska fästas i väggen med reglar på kortändar och längs med ena långsidan. Räcker det för att sedan kunna sitta på? Eller behöver man stötta upp mittpå också? Eller kanske på två stället tom om bänken är 185 cm lång? Ska ju gärna hålla för att en gäst på 100 kg kan få knyta skorna också!

Alla tips och ideer mottages tacksamt!
 
Det här går ju att göra på hundra sätt, minst. Men jag hade nog satsat på mer upplag än bara ute i kanterna. Så därmed hade jag byggt den ungefär som om den skulle bli flyttbar. D.v.s. med en ram i ovankant av 45x45 som du sedan lägger skivan på, alternativt köper du spontat virke och slår ihop om du nu ändå ska ha någon sittdyna?

Sätt sen ben i ytterkanterna samt 2 i mitten i 45x45. Ribborna kan du ju sedan göra i 25x25 eller liknande. Kan göra en snabb skiss om du inte förstod :p
 
Bänk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något i den stilen och sen med en toppskiva på av något slag alternativt då spontade brädor. Höjden nämnde du ingenting om så det får du besluta om själv.
 
Så här gjorde jag. Inga reglar, bara råplan!

1381489334926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
husdröm12
  • Laddar…
falkn skrev:
[bild]
Något i den stilen och sen med en toppskiva på av något slag alternativt då spontade brädor. Höjden nämnde du ingenting om så det får du besluta om själv.
Precis så där hade jag ju tänkt mig! Minus benen i kanterna då. Tack för hjälpen! Men vad ska jag ha för material till toppskivan då? Jag vill nog inte ha någon sittdyna, eller i alla fall möjligheten att inte ha sittdyna.
 
Flöjten5 skrev:
Så här gjorde jag. Inga reglar, bara råplan!

[bild]
Oj, supersnygg ju! Vad inspirerande! Vi har tyvärr för många par skor för att kunna ha fack för dem, måste kunna trycka in så många som möjligt! :)
 
Ja antingen köper du MDF typ 22 mm eller liknande och målar i den kulör du önskar. Annars är ju alternativet att använda spontade brädor, men då blir ju inte finishen lika bra. Jag hade satsat på MDF och sedan haft en dyna som bara ligger löst på i så fall.

Du behöver ju inte ha benen i kanterna, men mittbenet får du ha om det inte ska svikta.
 
Szechuana skrev:
Precis så där hade jag ju tänkt mig! Minus benen i kanterna då. Tack för hjälpen! Men vad ska jag ha för material till toppskivan då? Jag vill nog inte ha någon sittdyna, eller i alla fall möjligheten att inte ha sittdyna.
Limfog.
 
Hej!

Jag byggde nyss ett skoställ till vår väldigt trånga hall och sneställde skoplanen för minsta utbyggnad i hallen. Där använde jag 45x45 mot väggen samt snestag av 22x45 och 8mm armeringsjärn som jag målade med svart hammarlack. Det kanske kan vara ett alternativ till själva skoplanen. Bifogar en bild.

1381510821741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Henrik
 
  • Gilla
blygarn och 2 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du valde att ha "snedden" utååt? Det känns som att snömodd och skit kommer rinna längst skosulorna och droppa ner på finskorna och ut i hallen. Jag hade nog låtit det luta mot väggen för att skiten skulle dra sig innåt och nedåt...
 
johan.d.hallin skrev:
Hur kommer det sig att du valde att ha "snedden" utååt? Det känns som att snömodd och skit kommer rinna längst skosulorna och droppa ner på finskorna och ut i hallen. Jag hade nog låtit det luta mot väggen för att skiten skulle dra sig innåt och nedåt...
Om man nu promt måste hänga upp blöta blaskiga skor, vad är enklast att torka längst väggen / listen eller längre ut där man kommer åt? Oavsett så hade jag nog köpt en gummimatta på mattaffären eller en vanlig universualmatta för bilar.
 
henrikpalm skrev:
Hej!

Jag byggde nyss ett skoställ till vår väldigt trånga hall och sneställde skoplanen för minsta utbyggnad i hallen. Där använde jag 45x45 mot väggen samt snestag av 22x45 och 8mm armeringsjärn som jag målade med svart hammarlack. Det kanske kan vara ett alternativ till själva skoplanen. Bifogar en bild.

[bild]

Mvh
Henrik
Det såg ju jättefint ut. Något att tänka på till förrådet kanske, där vi också behöver skoförvaring.


Limfog eller mdf. Då vet jag. Tackar!
 
johan.d.hallin skrev:
Hur kommer det sig att du valde att ha "snedden" utååt? Det känns som att snömodd och skit kommer rinna längst skosulorna och droppa ner på finskorna och ut i hallen. Jag hade nog låtit det luta mot väggen för att skiten skulle dra sig innåt och nedåt...
Jag reflekterade nog inte på inåt/utåt utan gjorde bara det som verkade mest logiskt :)
Dock antar jag att skorna som vanligt kommer hamna i en hög innanför dörren så när dom väl har torkat finns det nu i alla fall någon stans att ställa dom.

Det är kanske lite otydlige på bilden men det går även plats ett par skor på golvet under själva skostället men kameravinkeln ljuger nästan bort det ser jag nu.
 
johan.d.hallin skrev:
Hur kommer det sig att du valde att ha "snedden" utååt? Det känns som att snömodd och skit kommer rinna längst skosulorna och droppa ner på finskorna och ut i hallen. Jag hade nog låtit det luta mot väggen för att skiten skulle dra sig innåt och nedåt...
Jag personligen torkar hellre golv än vägg och golv. :)
 
Snygg skiss falkn. Jag skulle tycka att det kanske skulle vara bra med 2 hyllor på ena halvan och tre på andra. Vi har iallafall en massa väldigt låga skor.
Angående toppskivan så antingen en limmfogskiva eller ett par spontade hyvlade golvbrädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.