Vad innebär egentligen ett stomtätt lösvirkeshus?
Finns det någon allmän definition eller praxis av vilka åtgärder som skall vara utförda?

Jag har en uppfattning om att stommen är rest (på plattan alt torpargrunden etc), väggarna har vindpapp samt taket har takpapp.

Men, hur är det med fönster och dörrar, sitter även de på plats? Är det t.o.m. så att ytterpanelerna skall vara ditspikade?

Detaljer som foder runt dörrar och fönster, takfot och underspikning eller rent av vindskivor - vad gäller för dessa. skall de också vara på plats?

Mvh
 
Har aldrig hört uttrycket "stomtätt". Menar man inte vädertätt/vädersäkrat?
 
SBH skrev:
länk till stomtätt hus
[länk]
sökte på "stomtätt"
Det var också den enda google-träffen, förutom ett par här på ByggaHus :)

Vädertätt är som Mariatherese skriver den vanliga benämningen.

Det är naturligtvis inte någon exakt definierad term, utan avser att regn och vind hålls ute.
Ungefär att utegipsen är uppsatt och skyddar väggarna, fönster och dörrar alt. skyddsplast sitter för hålen i väggarna,
och att takpappen skyddar mot nederbörd uppifrån.

Liksom när det gäller allt annat får man nog specificera detaljerna om ordet används i ett avtal eller en offert.

The devil is in the details heter det ju :)
 
Jag har fått höra benämningen stomtätt, men jag har i princip tolkat det som vädertätt/vädersäkrat.

Oavsett benämningen - vad bör begreppet innefatta? Finns det någon allmängiltig definition?

Var gärna detaljerade (se mitt användarnamn...).
 
KnockOnWood - tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.