Hur ska jag gå tillväga för att måla detta element? Skulle även vilja måla bakom... Vad har jag för möjligheter eller ska jag ge upp och bygga in eländet? ;)

/Jon

element.jpg

element2.jpg
 
Den snabba lösningen är ett elementskydd - men rätt fult. Alt 2 är att hänga av det och måla. Det ser ut som du har en avstängning även på returledningen så du kan stänga av utan att tappa ner hela systemet. Därefter lämnar du in det för blästring och lackning, t.ex. på Blästrings AB i Barkarby. Elementet kommer se som nytt ut! Att måla själv blir inte lika bra.



 
Men! Det ser ju ut som om du har varit hemma hos mig och fotat! Jag har exakt likadana element, samma flagnande färg, samma golv, golvsocklar och elkabel.

Bor du i en 20-talslägenhet i innerstan? Vi kanske bor i samma hus! :D

(jag ska också börja måla mina element också för den delen, klurar också på tillvägagångssätt)
 
Ja det är klart att det kan man ju göra men då har man inget kul att göra på kvällarna, det finns inget värre än att bo på hotell, gjorde det i 1.5 år men man blir så trött på det usch, skönt att ha ngt eget.....
Jag har monterat bort ett av mina element för att måla det, men jag tänker göra det själv, ett gammalt element ska ju inte vara helt perfekt målat, det ser bara konstigt ut. Jag har tänkty att sätta glasväv bakom vad har ni bakom elementen ?
 
Glasfiberväv!! Gud förbjude! ;)

Puts och spackel är det som gäller, också färg då naturligtvis...
 
Varför inte glasfiberväv ?
 
Jag tycker inte att det passar in i ett gammalt stenhus där alla andra ytor är uppbyggda av puts. Skulle se mycket fult ut med den strukturen som glasfiberväv faktiskt ger. I så fall får man spackla över glasfibern också för att få det slätt igen...
 
Ja ok det håller jag med om, jag trodde du hade tapeter. Låter snyggt förövrigt...
 
Meijan skrev:
Jag tycker inte att det passar in i ett gammalt stenhus där alla andra ytor är uppbyggda av puts. Skulle se mycket fult ut med den strukturen som glasfiberväv faktiskt ger. I så fall får man spackla över glasfibern också för att få det slätt igen...
Det är ju vanligt att det blir fula sprickor bakom elementen. Då kan glasfiberväven vara bra för att undvika sprickor igen när man lagat. Vill man inte ha väv-strukturen får man ta fiberduk som ju är helt slät. För att måla bakom elementet är det en elfärgspruta som gäller. Proffskvalitet ca 2000-2500 kr, Clas Ohlsson betydligt billigare men betydligt mer amatörspruta. Skrapa elementen och använd ett färgborttagningsmedel typ Remov-All om det flagar på vissa ställen och sitter hårt på andra så att det blir en jämn slät yta och måla med lackfärg som är lacknaftabaserad.
 
Michailoff skrev:
Det  är ju vanligt att det blir fula sprickor bakom elementen. Då kan glasfiberväven vara bra för att undvika sprickor igen när man lagat. Vill man inte ha väv-strukturen får man ta fiberduk som ju är helt slät. För att måla bakom elementet är det en elfärgspruta som gäller. Proffskvalitet ca 2000-2500 kr, Clas Ohlsson betydligt billigare men betydligt mer amatörspruta. Skrapa elementen och använd ett färgborttagningsmedel typ Remov-All om det flagar på vissa ställen och sitter hårt på andra så att det blir en jämn slät yta och måla med lackfärg som är lacknaftabaserad.
I min förra lägenhet hade man satt upp glasfiberväv både bakom elementen och i fönstersmygarna...det var INTE vackert! Men om man använder en helt slät väv kan det naturligvis funka. Jag var tvungen att sätta upp en nästintill slät väv på en vägg i mitt nuvarande hem för att hålla ihop diverse lagningar, men det blev inte helt perfekt så jag fick bredspackla över hela väven för att få det bra.

Tack för tipsen, färgborttagningsmedel ska jag använda.
 
För ändamålet avsedd elementfärg är väl att föredra framför vanlig lackfärg i o m att den tål värme bättre.
 
krillek skrev:
För ändamålet avsedd elementfärg är väl att föredra framför vanlig lackfärg i o m att den tål värme bättre.
Jag har bättre erfarenhet av lacknaftabaserad lackfärg. Tricket är att köra en tonad nyans, t.ex. 0502-Y så undviks nyanskillnader p.g.a. gulning. Elementfärg har dåliga egenskaper när det gäller att få bra finish jämfört med lackfärg.
 
Nja, vet inte varför jag skrev lacknaftabaserad färg. Jo förresten, om man får bort all färg och det finns kopparrör så måste de målas med lacnaftabaserad färg annars blir det ärgigt. Vet man att det kanske läcker lite från elementen (kanske däeför det spricker i färgen) så funkar lacknaftabaserat som lite rostskydd samtidigt.
 
Tack för alla svar!
Verkar krångligt att ta ner och hålla på men det blir nog klart snyggast.

Meijan: Jopp. 1927 (tror jag), Katarina Bangata
 
jon skrev:
Tack för alla svar!

Meijan: Jopp. 1927 (tror jag), Katarina Bangata

Nästan grannar då ;)

1925, Blecktornsstigen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.