Hej,
Vad gäller när det gäller tillstånd och grannar om man:

1. Vill avstycka en tomt
2. Bygglov för hus
2. Bygge av brygga

Den nya tomten blir ganska smal och eventuell brygga hamnar så det blir insyn på grannens brygga.

Vad kan en granne göra för att stoppa detta?

MVH
 
Köpa den aktuella tomten....
 
Det låter som det här gäller en strandtomt, då gäller strandskydd. Det bör finnas en massa svårigheter att få stycka av en ny tomt, och få bygglov. Om en granne vill stoppa det (som jag tolkar frågan) så borde ju nummer ett vara att övervaka så att regler kring strandskyddet följs i beslutsprocesen och överklaga ev. fealktiga beslut.

Argumentet om insyn till bryggan tror jag är ointressant som argument.
 
Granne kan överklaga avstyckningen tills någon instans tröttnar. (detta vinner endast tid med förutsättning att avstyckningen är korrekt)

2 Samma här, överklaga in absurdum, funkar ej om bygglov är enligt d.p men i Sverige går allt att överklaga

3 Överklaga

dvs överklaga, kan ge år.

Är du grannen eller man? om du är man nämn inte överklagan.
 
zip skrev:
Vad gäller när det gäller tillstånd och grannar om man: 1. Vill avstycka en tomt 2. Bygglov för hus 2. Bygge av brygga
Nybildning av en fastighet kräver att den kan användas på avsett vis. Omfattas marken inte av planbestämmelser måste lantmäteriet ha positivt förhandsbesked från byggnadsnämd och dispens från strandskydd för att avstyckningen ska medges.

Dispens för en ny brygga kan vara mycket svårt att utverka oavsett om bryggan ska ligga utanför ett bostadshus eller mitt i vildmarken.

zip skrev:
Vad kan en granne göra för att stoppa detta?
Grannarna kan yttra sig i samband med förhandsbesked och bygglov. Men byggnadsnämnden behöver inte alls bestämma som grannen vill, vare sig han godkänner bygget eller ej. Och grannen har i princip lika stor rätt som byggherren att överklaga ett bygglovsbeslut.

Dessutom kan det hända att grannen blir sakägare också i själva fastighetsbildningen. Exempel på det är att den nya tomten behöver belasta grannens fastighet med servitut, eller om grannefastighetens befintliga rättigheter på minsta sätt påverkas. Då kan grannen kräva omfattande värdering av ett ökat intrång, och på olika andra sätt försena förrättningen på byggherrens bekostnad.

Beslut om dispens från strandskydd kan grannen dock inte överklaga. Miljöbalkens regler om strandskydd ska bara tillvarata allmänna intressen. Därför har grannar och andra sakägare över huvud taget ingen rätt att överklaga denna sorts beslut.
 
Hemmakatten
Å andra sidan kan det redan finnas en detaljplan för området och ett upphävt strandskydd för dessa fastigheter med strandtomt. Men, som sagts, man vet inte förrän man kollat med kommunen.

Att bygga brygga har varit uppe här på forumet tidigare. Har för mig att det inte krävs bygglov för en lite brygga. Någon annan menade att bygglov visst krävs på strandskyddat område. Hur är det nu det fungerar?
 
Hemmakatten skrev:
Att bygga brygga har varit uppe här på forumet tidigare. Har för mig att det inte krävs bygglov för en lite brygga. Någon annan menade att bygglov visst krävs på strandskyddat område. Hur är det nu det fungerar?
Det kräver dispens från strandskydd.
 
Hemmakatten skrev:
Å andra sidan kan det redan finnas en detaljplan för området och ett upphävt strandskydd för dessa fastigheter med strandtomt.
Alldeles riktigt. Kan man uppföra ett hus på den tilltänkta tomten i enlighet med gällande detaljplan behövs ingen strandskyddsdispens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.