Har någon råkat ut för att hantverkarna har "tagit med sig" överblivit material, tex reglar, takpanel, takpannor, centraldammsugarrör m.m.? (obs! inga små mängder)Materialet är dels köpt i husbyggsatsen och centraldammsugarrören är köpta direkt från en återförsäljare av byggherren.

 
Japp, men det är svårt att bevisa att det är hantverkaren, kan lika gärna vara nån sniken granne eller förbipasserande, det är tydligen ganska vanligt att "ligor" slår till mot nybyggen...
 
Tja, jag har, när jag varit ute med jyckarna, sett en verkstadsbil köra förbi ett litet skogsparti och "tappa" diverse "bråte" i ett dike bakom ett buskage. Har varit olika saker som tryckimpregnerat virke, rör, nya oöppnade målardunkar, nytt treglasfönster inkl karm (kvar i originalförpackning), microvågsugn i transportförpackning etc etc. De här grejorna "tappas" alltid på fredag eftermiddag ... och vid min sena kvällspromenad är grejorna borta.

Känns kymigt att ringa till firman (väl synlig firmabeteckning på bilen) och påtala det hela. Samtidigt kan inte jag se det annat än att det är just den typ av svinn som denna tråd handlar om.
 
Det är inte din sak att ringa firman. Kontakta polisen och låt dem undersöka saken. (Såvida det inte är dina grejor...)

/U
 
Är det fler hussäljare som har sagt att husföretaget har rätt att ta tillbaka överblivet material? Det skall stå i kontraktet, vi har inte läst detta. Är det verkligen så? Man borde väl ändå få behålla lite lister m.m.

Vårt förra hus var ett Borohus, där blev allt byggmaterial kvar.

Dessutom har vi blivit av med sådant som vi har köpt direkt, alltså ej i hussatsen.
 
Jag tror att det beror på om man har beställt ett färdigt hus eller en husmaterial sats.
 
Jag har beställt en byggsats och har sedan anlitat entreprenörer för att bygga huset, sk delad entreprenad.
 
Vi beställde en byggsats och lejde hantverkare själva. vi hade inte problem med att hantverkarna tog med sig material. Några gånger frågade dom om det var ok att ta vissa överblivna grejor.
Däremot var hantverkarna i grannhusen (som byggdes samtidigt) extremt tjuvaktiga.
Vi valde att bygga i egen regi för att slippa husföretagets hantverkare men vi fick ändå triskas med dom i och med att dom hade grava problem med "mitt och ditt".
Med facit i hand hade det nog inte gjort så mycket om lite mer grejor försvann för det blir MYCKET grejor över.

Lucifer
 
:(

Vid husbyggsats har ju Du betalat för materialet och det extra som blir över är till för att Du ska kunna "misslyckas" eller "laga till" felaktigheter. Då är det väl roligare att bygga sig en bänk, spaljé eller att skänka bort materialet till någon man känner!

Denna tjuvaktighet är verkligen trist, speciellt som man kanske inte märker det förrän det är dags att snickra och då istället anmäler förlust/saknas hos hustillverkaren !

Helena med.....
Sverige Stugan
 
Håller med lucifer. Om man inte städar upp efter sig och tar bort överblivet mtrl så kan det bli ett herrans liv eftersom kunden köpt ett färdigt hus och vill oftast inte befatta sig med vad kanske byggaren ser som sopor... Dock borde byggare och kund ha en dialog om vad som ska sparas alternativt tas därifrfån.
 
I vårt fall var det ingen dialog alls, han bara tog allt. Vi har tex ett garage att färdigställa så regler m.m. skulle komma väl till pass. Vi har varit i kontakt med hustillverkaren och de vill inte ha tillbaka materialet, alltså har snickaren på eget bevåg tagit det material som skulle tillfalla oss.
 
Ja ok, det är ju för jävligt. Borde klassas som stöld vilket är straffbart.... >:(
Många lustiga typer i den här svängen tyvärr :'(
 
Kan det inte vara så att byggaren har trott att han var tvungen att städa upp på byggplatsen och därför kastat allt överblivet material?
Jag kan tänka mig att många har blivit förbannade för att byggaren lämnat efter sig en massa bråte på tomten...
 
Nej, det är vi som har städat tomten på skräp, de har lagt emballage och allt i ett hörn på tomten som vi har kört undan. Vi stod dessutom och pratade om vad vi skulle göra med all överbliven takpanel och snickaren stod brevid. Han sade ingenting...

Dessutom har vi en kakelugn att elda ev. överblivet virke som vi inte inte skall använda.
 
Borde inte klassas som stöld, det ÄR stöld eftersom det är material ni betalat för och någon annan tillgripit sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.