Hej,

jag har testat att måla element i garaget med kompressor och en gammal sprutspackelspruta. Resultatet blev rätt bra, efter jag spätt färgen men mycket annat i garaget blev också vitt :confused:

Har nu försök läst i alla trådar om färgsprutor men inte lyckats hitta svaret. OM man köper en lite bättre spruta typ, Färgspruta systemet WallPerfect W 867 E ryker det färg då med?

På Dutube finns det ju en del klipp och där ser det inte ut så.
http://www.youtube.com/watch?v=QqNwVR5LrIw

Nu är ju det reklam och jag undrar om någon vänlig själ svara mig på detta. Jag förstår att det inte blir helt färgdammfritt - det kan det aldrig bli men kan det bli OK arbetsmiljö i t.ex.. garaget?

:cool:
 
Kan tyvärr inte jämföra, har bara kört med Wagners lösning.

Skulle inte spruta i ett rum utan att skärma av.

När jag målade ett skåp byggde jag en enkel sprutbox av läkt och byggplast, samt la masonitskivor som golv. Målade 2 lager grund och 3 lager täckfärg, samt alla lådor, dörrar, lister etc och skåp för sig i omgångar. Många detaljer var tunna, dvs mycket färg sprutade vid sidan om... Men utan sprutbox och golvtäckning hade garaget sett för d-t ut...

Dock kan det sägas att det blev några färgprickar i boxens tak och högt upp på väggarna, men i praktiken blev det värst på golv och på boxens väggar i spruthöjd, där ovan är det mer färgdamm, som inte sitter fast, dvs partiklarna har hunnit torka innan de når vägg/tak.

Efter att ha provat med enkelt andningsskydd och mått så där... Inhandlades en riktig gasmask med bra partikel och gasfilter. Efter det hade jag inga bekymmer efter ett målningspass.
 
  • Gilla
smallbone och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Man får definitivt overspray med min W 867, och jag skulle försöka undvika att måla med så lite täckning som de har i klippet.

Med det sagt tycker jag ändå att den är ganska bra på att kontrollera färgdimman, som jag förstått det betydligt bättre än en "vanlig" tryckluftsdriven spruta. Precis som Kilensnickare säger så är det när man går ut över en kant som det (föga förvånande) blir väldigt mycket overspray, då är det precis överallt, men om du har en "kontrollerad miljö" i form av ett element med en vägg några centimeter bakom tror jag du kommer klara dig bra med en tunn plast som når kanske 60-100 cm ut åt varje sida.

/U
 
  • Gilla
Automover
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.