varför plockar man bort spånet?

ingen golvvärme, enbart vattenburna element som vi installerar själva, även all el. inget badrum ska till.

får speca upp i ett excelblad och se vad vi kommer fram till. lite svårt att räkna på materialåtgång bara?

edit, såg att jag har skrivit badrum, menade allrum.
 
Spånet kan åka bort ur huset när ni tar bort gamla taket. Dvs det kan bli mycket spån på tomten och hos grannar. Ni behöver dessutom utrymmet för ny el, vattenrör och eventuellt ventilation. Dessutom är isolerförmågan begränsad så när ni ändå har öppnat upp utrymmet så är det lika bra att byta ut till ny isolering.
 
om man lägger över ett skydd under tiden man byter så behöver man väl inte byta isolering? man borde kunna tilläggsisolera med något passande material?

annars är väl isoleringen bara till för ljudisolering?

tror du vi klarar oss annars på ca 300´ ? dvs vi ska inte ha något badrum.
 
Det går säkert bra.
utan badrum och utan ny ventilation och med mycket eget arbete så bör ni klara er på 300'
 
hej, intressant fråga. Jag är precis att starta upp bygge med en ny våning, 100 kvm, samt punchveranda 30 kvm i de två våningsplanen. Jag hade 1 miljon i budget från början, men jag är rädd att det inte räcker för att slutföra hela bygget, därför vågar jag inte börja. Jag bygger en arbetsställning runt huset. Mycket gör jag själv el och snickeriarbeten när våningen är oinredd. bygger i lösvirke och lokala hantverkare där vi bor. har även tänkt ta in några polacker som hantlangare om det skulle behövas. Allt material köper jag i polen, det går med lastbil, som en kompis har.

Jag kommer följa denna tråd, kom gärna med tips om vad man ska tänka på. Särskilt budget, jag byggde om en friggebod till bastu och dusch/relaxrum för ngt år sen. budget 50tkr blev 150tkr...
 
För en miljon så får du ju färdiga block som bara lyfts på, så du borde klara dig på en miljon.

Vår budget är på 300 och vi bygger till ca 70kvm och gör allt själva med hjälp av några snickare vid stomresning.
 
Tack för svar.

Just utbyggnaden av punsch veranden innebär att jag måste mura en grundmur/krypgrund, den kommer nog bli kostsam tror jag. Murstocken ska muras upp 2,5meter med nya rör...
 
Vart bor du? om du lägger 200 på de två posterna så måste du klara dig, borde till och med få hantverkare som gör detta åt dig för dom pengarna.
 
gnuttisch skrev:
Vart bor du? om du lägger 200 på de två posterna så måste du klara dig, borde till och med få hantverkare som gör detta åt dig för dom pengarna.
Vi bor ute i skärgården, Värmdö. Härute är det lite vilda västern, både med hantverkare och annat :). Byggnadslovet tog nästan 2 år att få. flera avslag och hög personalomsättning på kommun, mutkolvar...finns andra ställen som är bättre i Storstockholm.
 
Hej alla,
efter moget övervägande har vi kastat denna plan i papperskorgen. Vi insåg att bygget och resten av huset skulle vara klart lagom tills ungarna flyttar hemifrån, och att vi skulle vara tvungna att snåla med alla semestrar fram tills dess. Nu blir det en mindre ombyggnad i befintligt plan inom ett par år för att få ett rum till, samt hobbyrum och en extra toalett i källaren i stället, och i februari drar vi till Kanarieöarna till att börja med :)

Lycka till med era övervåningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.