Jag skulle vilja ha lite synpunkter och en ungefärlig siffra på hur mycket det skulle kunna vara möjligt att sänka driftkostnaden med utifrån följande förutsättningar:

- Huset byggt 1958 av trästomme. Plåttak.
- Boyta, 60kvm. 2 rok.
- Oljepanna 2kb/år
- 2-galsfönster i dåligt skick.
- Tilläggsisolerat 1984.
- Källare med dräneringsbehov.
- Öppen spis.

Nuvarande driftskostnad är 38500:-. Känns lite väl tungt för en kåk på 60kvm, men det skyller vi på ovannämnt :)

Vi har en fundering på att det skulle vara en bra tanke att installera bergvärme samt byta till 3-glasfönster.

Tack så länge
 

38500kr/år låter inte det väldigt högt? oljan gå på ca 20000kr, gör du av med ytterligare 20000kwh el? vart ligger huset?

Har du tilläggsisolerat vinden? har du massa golvvärme i källaren som värmer upp grunden?

Kolla också in http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/ som kan ge en uppfattning om vad du kan göra!

/abbe
 
Detta är ett hus som ligger strax utanför Sundsvall.

Vi har varit på visning och är väldigt intresserad men det är dock en hel del som behövs fixas till. Däribland driftkostnaden.

Lite merinfo om läget:

Huset är bebott av en gammal gumma på som förmodligen tycker om att ha det varmt och skönt i hemmet.
Gammal spis och fläkt, tvättmaskin och frysbox. Kan ju vara saker som drar relativt mycket el...?

Huset är tilläggsisolerat -84. Om det även inräknar vinden vet jag ej.

Fönstrena är som sagt väldigt risiga med sprickor både här och där i karmen och även mindre på vissa glas.

Enligt Energikalkylen kunde jag komma ner till ca 15000kWh/år. Det inkluderar byte av fönster, isolering av vind samt installera bergvärme.
 
Är det verkligen försvarbart att installera bergvärme i en så liten kåk?

Jag kan förstås inte så mycket om ämnet då vi har elpanna och luft/luft-pump, men någon annan kanske kan utveckla eller dementera...?
 
Driftskostnaden verkar hög för denna lilla villa. Särskilt då det är en äldre dam som bott ensam i huset. De brukar vara mycket sparsamma med el, vatten och värme. Det som kan ställa till det är givetvis om gäststugan på gården använts året om och värmts med el? Själva uppvärmningskostnaden 2 m3 olja är väl inte helt orimlig om fönstren läcker som såll och öppen spisen suger ur all värme, det blir dragigt och kvinnan ökar värmen, det kan vara ett otroligt självdrag i dessa gamla kåkar :)

Om jag gissar så tror jag det är huset i Klingsta som avses, mysig liten stuga med fint läge :)

Bergvärme ser jag som helt uteslutet i detta lilla hus.

Mitt tips är att kika på möjligheten att köpa en pelletsbrännare och ha ett förråd intill pannan. Då har du en liten investering och ett billigt bränsle som borde funka i den befintliga pannan. Du bör också sätta in en instats i öppen spisen och elda lite med ved. Är fönstren i mycket dåligt skick bör du byta dem. Du kan också titta på vinden och se om det behövs lite mer isolering, i så fall lägger du in det. Vill du komma ännu billigare undan så köper du hem eller hugger ved och eldar med ved i din panna, då blir det mycket billigt men också en hel del arbete ;)

Ser nu att pannan är från 1958 = gammal. Du får förmdligen byta den och då kan du givetvis välja att installera en ny pellets/vedpanna, vilket kommer ge en helt annan verkningsgrad och lättare skötsel, alternativt elpanna eller berg/jord/luft värmepump.

Vill du gärna ha värmepump så får jag rekomendera luft/vattenvärmepump. Att borra/gräva efter värmen med så lite att värma ger mycket lång pay off tid.

Ex vis denna:
http://www.daikin.se/varaprodukter/LuftVattenVarmepumpar/Altherma.asp
 
Bingo! Rätt hus WeeBe! :)

60kvm är litet för bergvärme men vi tänker lite långsiktigt då vi med stor säkerhet skulle bygga ut.

Har du varit och kollat på huset?
 
Bergholm: Nej jag har itne varit och tittat på huset, och är inte intresserad heller då jag ska bygga nytt :)

Jag bara tittade lite på Hemnet och såg det där. Ser ut att vara ett fint läge även om huset kan behöva en hel del underhåll och kanske utbyggnad då det är i minsta laget.

Om du planerar att bygga ut och vill investera i bergvärme så är väl det inget dåligt val. Dock är det i dyraste laget med nuvarande storlek på huset.
 
Skulle ju vara intressant att syna driftkalkylen... Jag har ett hus byggt på sent 50 i Timrå i sten som hade 44.000 kWh första året och då pratar vi uppvärmning av ca 200m2. Detta tyckte jag var dyrt...

Använde den befintliga pannan, (CTC Total) monterade in en pelletsbrännare, (Janfire Flex-A) och fick ner uppvärmningen till knappa halva kostnaden. Gör av med pellets för ca 10.000 plus lite hushållsel för en 7-8.000 vilket gör livet drägligt... Skall gå på med vindsisolering och täta lite fönster för att se vilken effekt det blir.

Min erfarenhet säger mig att:
Bergvärme i ditt hus inte blir lönsamt. Det är enklare och billigare och snabbare payoff med pellets eller möjligen luftvärmepump. Investering ca 20.000 om pannan klarar pelletsbrännare annars ca 50.000.
Byta fönster går inte att räkna hem varken i ditt hus eller andra.
Vindsisolering ger bra betalt för liten investering.

Slutsatsen måste dock bli att jag inte förstår hur det kan vara möjligt med denna kostnad för de kvadrat du beskriver, är du säker på att grannen snor el eller att uppfarten värms med elslingor eller att traktens hockeyplan kyls från din elnota?

Vad gäller gamla frysboxar etc. så kan det inte motsvara den höga kostnad som du beskriver. Ärligt talat så är jag skeptisk till kalkylen...

Blev det affär?

Lycka till!

 
Nu är affären klar!

Vi kommer att flytta in i kåken i augusti och tänker påbörja renoveringen med detsamma.
Först ut blir byte av värmesystem följt av isolering lite här och där.

Vi kommer att bygga ut till minst det dubbla inom en period på ca 5-6 år.

Bergvärme eller pellets...det är vår storaa huvudvärk just nu och vi har ont om tid på oss att bestämma oss.

Huset är mycket otätt och kvinnan som ägde huset har haft en mycket hög inomhustemp. ca 28gr senast vi var där på besök.
Fönsterkarmarna är i dåligt skick och det är en del sprickor på glasen.
Skorstenen suger säkerligen ut en hel del värme också...

Med tanke på att vi skall bygga ut, vad kommer att vara bäst för oss ekonomiskt? Bergvärme eller pellets?

//Andreas
 
28 grader !?? haha.

Vi har ca 120kvm.. Byggt 1938, 15-20cm sågspån på vinden och väldigt tunna väggar...

Satte i nya lister i alla fönster och in med en bamsestor Luft/Luft värmepump..

Aug-Juli gjorde vi av med 5100kwh i uppvärmning i Gävle,,, var ganska kallt i vinter också...
 
Här kommer en fullständig driftkostnadskalkyl för tidigare ägaren av bostaden.

El: 14 298:-
Uppvärmning: 16 000:-
VA: 3372

Totalt: 33 670:-

Om jag smäller in bergvärme och isolerar vinden, nya 3-glas och isolerar + dränerar källarväggarna...är det någon som kan tänka sig att räkna på hur mycket driftkostnaden kan komma att ligga på då?
 
som jag bedömmer det så är elräkningen ovanligt hög. Börja med att söka vad som drar så mycket el i hushållet? Det börde gå att halvera och uppnå förbrukning på 5000-7000kW/år som man beräknar för standardhus i Sverige.
Jag skulle också börja med att sätta en insats i den öppna spisen innan vintern kommer. Man sparar oljan och får det mysigt :).
När du har utbyggnadsplaner klara kan du börja rota i uppvärmningssystemmet men inte innan, tycker jag. Bestämmer du dej för pellets så kan du sätta en pelletsbrännare i den gamla oljepanna till att börja med redan nu och prova på hur det går. Ingen stor investering och en test om du trivs med pellets. Annars kan du ju alltid ansöka om att borra för bergvärme.
Att tätta fönster och tillägsisolera vinden är också en åtgärd du hinner innan vintern. Starta inte för många ändringar på en gång som du kanske inte hinner avslutta före första frosten ;). Det är inte långt till jul så ta det lugnt och bo i dej i det nya huset :).
gaia
 
Fanken...mitt serverrum med 6 datorer drar mindre ström än vad gumman gör av med. :D
 
Måste bara säga att jag ryser vid tanken på hennes driftkostnad, och även inomhustemperaturen... Hjälp.


 
bergholm skrev:
Nu är affären klar!


Huset är mycket otätt och kvinnan som ägde huset har haft en mycket hög inomhustemp. ca 28gr senast vi var där på besök.

//Andreas

:surprised: :Har aldrig hört en äldre ha så varmt :surprised: :surprised: o speciellt inte när det ska betalas ur egen ficka. :surprised: Dom brukar ju vara snåla som attan och stänga dörrar o vrida ner värmen i rum dom inte är i ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.