Jag är långtifrån expert, men väldigt intresserad av att bygga både miljövänligt, men också traditionellt och tidstypiskt. På mitt fritidshus i Dalarna, från slutet av 1800-talet, så vill jag bygga ett bastuhus/friggebod. Men jag vill göra det så det ser gammalt ut och därför är min idé kallmurad stengrund, liggande timmer, alt stående panel som målas falurött, samt grästak eller gamla takpannor som jag har i jordkällaren.

Har ganska bra koll på hur man kallmurar, men jag undrar lite vad som är viktigt att tänka på för att få träkonstruktionen att ligga stabilt uppe på den kallmurade grunden. På de befintliga byggnaderna ser det ut att ligga mycket kraftiga balkar som grund rakt på stenen., behöver jag ha så kraftiga också? Jag funderar dock lite på hur reglarna som går under huset och som golvet sedan ska fästas på är fästa i själva balkarna... Om det finns någon som har all typ av rådgivning och vägledning i detta så är jag mycket tacksam!=) Eller är jag alltför optimistisk kring att detta ska gå?... Tack!
 
M
Honken79 skrev:
På mitt fritidshus i Dalarna, från slutet av 1800-talet, så vill jag bygga ett bastuhus/friggebod.
Jag tror det är svårt att bygga traditionellt och tidstypiskt om man bygger bastuhus/friggebod ovanpå ett befintligt hus...
 
Fördelen med de gamla byggsätten är ju att det är rätt okomplicerat, och om man för säkerhets skull överdimensionerar så täcker man oftast in ev brister och förbiseenden.

Med en grov syllstock så är utförande/grundläggning inte lika kritiskt eftersom syllstocken klarar att ta upp stora laster. Asfapapp el näver som fuktskydd mellan syll och mur såklart, samt att det inte lutar inåt uppe på kallmuren så att vatten rinner in el blir stående in mot/under syllen.

Infästning av bottenbjälklag beror bl a på vilken golvhöjd du vill ha, men det enklaste är väl att fästa direkt i syllstocken med balkskor el skråspikning.

Bastu/frigga är ju små lätta hus, dvs inga stora laster el långa bärlinor, så det är nog inte superkritiskt hur man gör. Det största problemet med kallmur/torpargrund är ju fukten. Det är nog den viktigaste biten enl min mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.