Hejsan, jag håller på att renovera badrummet i min bostadsrätt och har några frågor.

Första är angående dörrkarm. Jag har plockat bort gamla dörrkarmen och ska sätta in en ny men frågan är om jag ska sätta in den nya före eller efter det är flytspacklat? Vet inte riktigt hur det fungerar där.

Sen min andra fråga är att det ska läggas el golvvärme men som det ser ut nu så är golvet rätt ojämt så tänkte att det är bäst att få det lagt ovanför flytningen så det ligger bara i fogmassan. T2 el golvvärmen finns som man kan lägga där eftersom den har såpass liten bygg höjd. Undrar mest vilket som är smidigast.
 
Jag har själv lagt några t2-slingor hemma, funkar bra, fast jag skulle aldrig få för mig att lägga det endast i fixet, fastän det står så i deras reklam. Det är tillräckligt svårt att få klinikern skaplig på en plan yta.

Att det är ojämnt när du lägger slingan innan flytning gör väl inget, det försvinner ju när du flytspacklar.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Okej tack så mycket för hjälpen. Då slänger vi i golvvärmen innan flytning.

Någon annan här som har svar på min fråga angående dörrkarmen?
 
Rimligen är det helt OK att först sätta dörrkarmen och sen flyta, så blir det ju gjort vid en normal renovering för oftast byts ju inte dörrkarmen. Det avgörande är att överkant tröskel (tätskikt) kommer tillräckligt högt över golvbrunnen, jag tror det är 2 cm.
 
Då känns ändå smidigast Att sätta dit marken och tröskel wfter flytning?
 
Kolla att dörröppningen är tillräckligt hög bara, om du flyter där tröskeln ska vara.
 
Jag valde att sätta dit karm och tröskel före flytspackling. Den som flytspacklar kan säga hur högt flytspacklet blir vid tröskeln, +- max ett par millimeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.