Hej
Jag är på gång att köpa ett hus men har lite funderingar kring källare och grunden som jag har svårt att hitta specifik information om.
Huset är byggt 1947 och 2010 har nuvarande ägare byggt en stor altan och på annat ställe gjort en utbyggnation som gör det svårt att göra dräneringsjobb vid de väggarna.
Grunden har inte dränerats och det är fuktigt i källaren. Ägaren har idag en avfuktare och en s.k. solarventi som ska förbättra källarklimatet.
Om jag vill göra en modern dränering, har jag någon nytta av att göra det enbart efter två hussidor eller har utbyggnad/altanbygge förstört möjligheterna att förbättra källarklimatet?
Jag bifogar två bilder som förhoppningsvis visar lite hur det ser ut.
fasad-utbyggnad.jpg fasad-altan.jpg
 
Hej
Ska man komma åt att göra det ordentligt så är det bara att riva altanen.
Det är typiskt att folk gör sådär. Det är viktigare med en flashig altan än en torr källare :-S
Först tak, grund och fasad sen man kan göra altaner och annat som är fint och roligt.
Vad finns i rummen under altanen?
Det man får göra om man låter bli att gräva där är att anpassa ytskikten till att det är odränerat m.a.o. puts, silikatfärg, kakel och klinkers beroende på vad det är för utrymme.
Fredrik
 
Redigerat:
S
Du bör nog dränera och isolera med mera, alla ytor runt källaren. Korkat av förra ägaren att bygga uterummet utan att dränera först.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Tackar för svaren Fredrik och Daniel.
Källarutrymmen som angränsar mot altanen äe oinredda rum där ett har en dörr ut (se bild). De används idag till förvaring.
@DanielF: När du skriver att jag "bör" göra alla ytor, är det någon speciell anledning du har i åtanke?
Det är värdefullt att ha er information i åtanke om vi ska gå vidare med husköpet. Jag håller på och tar reda på vilken marktyp det är i området och mer information om källaren från nuvarande ägare (via mäklaren).
 
S
Nä det kanske var fel ord, jag menar att om du ska dränera så ska du självklart göra alla sidor. Skulle uterummet vila på en bärlina mot väggen och det finns utrymme så skulle du kunna utföra en ninjautgrävning under uterummet och dränera utan att riva det.

Eventuellt skulle du kunna stötta upp det med en järnbalk från ena sidan till den andra...
 
Hej igen
Jag vill bara meddela att vi bestämt oss för att köpa huset efter att besiktningsman kontrollerat och konstaterat att källaren verkar vara i gott skick och enkel fuktmätning visar på värden under 17% trots sin ålder. Förra (samma person som byggde det) och nuvarande ägare ser i det hela ut att ha hållit huset i mycket gott skick och köpet känns väldigt tryggt.

Vi får se om det blir någon ninjautgrävning i framtiden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.