Det finns ju en hel del olika kakelugnar. Äldre ugnar som är handgjorda sent 1700- 1880 ca. Nyare ,1800-tal, som är fabriksgjorda och moderna/nya. Rektangulära eller runda. Har kakelugnen stor massa så brukar det räcka med en varsam eldning per dygn, små runda eldas gärna 2 ggr/dygn. Det är kanske de runda som i första hand eldas sönder fortast. I vår sommarstuga finns dock ett undantag med en rund vit 1890-tal, vanlig kakelugn som aldrig är omsatt, kanske möjligtvis en gång före min mors födelse..... den eldas sparsamt och försiktigt och håller ännu! Våra kakelugnar i vårat permanenta hus eldas bara 1ggr/dygn och dom är varma till dagen efter. Vedstapeln läggs ganska gles men med rätt tjocka stycken så det ger ju också mer värme än mer grannt huggen ved. Har ändå två fegiscentimetrar öppet på spjället under natten. Det är mycket det här med vedologi och kvistlära! Har nu köpt den underbara boken VED. En trevlig läsning denna vackra höst om bl a vedeldningens själ.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Glömde en grej! Lera i eldstaden? Våra nyomsatta kakelugnar, 4st, har eldfast tegel utan påstruken lera i själva eldstaden. Håller väldigt fint. Inget har rasat inifrån rökgångarna i ugnarna. Dom är dessutom omsatta av en av Gysinges mest anlitade murare.....
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
gafsan skrev:
Har nu köpt den underbara boken VED. En trevlig läsning denna vackra höst om bl a vedeldningens själ.
Man kan ju se på en karls vedstapel vilka egenskaper han har. :)
 
xdigger skrev:
Man kan ju se på en karls vedstapel vilka egenskaper han har. :)
Är det inte hans FRUS egenskaper man kan se :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sen ska ni tänka på att leran ska inte vara svindyr, vet att Kakelugnsmakaren i Eskilstuna som många andra blandar sin egen, många lägger på desto mer, många gånger flera hundra procent. Han i Eskilstuna menar att det ska vara jättebilligt.
 
Jag har ingen lera i min kakelugn. Betyder det att det inte behövs? Det är en sådan där enkel variant, vit, rund, som står i ett hörn i kammaren i ett hus fr slutet av 1800-talet och ugnen har nog stått där sen dess. Är det vanligast att man inte har lera utan tegel som tål värme?
 
DIn lera är nog borta sedan många år, meningen är att den ska ta upp den värsta värmen från elden och förlänga livslängden på rödteglet i eldstaden samt att täta konstruktionen.

Eldfast tegel får man nog se som en modern lösning i renoverade ugnar då vanligt folk knappast lade dom pengarna på en ugn förr i tiden. Möjligtvis i finare hem men det är inget jag har data på.
 
B
Gamal tråd men att fylla sprickor med lera och sen putsa mycket tunt med eldfast bruk verkar vara en bra variant.
Det eldfast bruket skyddar tegel.

Särskilt botten kan beläggas med eldfast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.