Hej!

Ska snart köpa hus och vi har bestämt att vi ska investera i en släpvagn samtidigt.
Nu till problemet jag är velig om.

Jag ska mest köra byggvaror som några brädor, byggskiva, betongblandare och alla möbler vid flytt är det tänkt.

Jag är på det klara med att jag vill ha en bromsad vagn.
Jag är även på det klara med att jag vill ha en ny vagn
Men nu kommer det jag velar om....... Har tittat närmare på 3 stycken vagnar.
Den ena är en Sävsjö 1000kg vagn med mått 250x130cm
Den andra är en reko med samma längdmått fast smalare lastyta.
Den tredje är en Tiki treiler B275 p

Är det för litet med ett släp på 2,5m ? Tänkte mest på de få gånger man kör brädor på den.
Är Tiki treiler en skitvagn? Den såg lite vekare ut i lämmarna än Sävsjövagnens lämmar.

Snälla, ni kan väl sprida lite ljus och ordning i mina funderingar. :(
 
Jag gick en lite annorlunda väg än du har planerat, och köpte en begagnad vagn på blocket, den är 3,5 x 1,8 m och lastar 1500 kg, betalade 6000:- för den. Det har jag aldrig ångrat. Servade bromsarna på den när jag köpte den och sedan har den jobbat ordentligt.
 
För ditt behov gäller 250x125 i storlek. Bromsat/obromsat beror på hur mycket din bil får dra obromsat.
Skaffa även gallergrindar, men inte dom högsta utan dom bör vara runt 50cm.
Brädor kommer alltid att sticka ut framför o bakom vagnen så där spelar inte några extra cm längd någon roll.
 
stickan78 skrev:
Är det för litet med ett släp på 2,5m
Är inte standardskivan 2,5 meter. Snopet om den precis inte får plats.
 
Nyfniken skrev:
Är inte standardskivan 2,5 meter. Snopet om den precis inte får plats.
240 är standard, men det finns ju tex 250 som får plats o 270 som sticker ut på ett 250 släp
 
Nimajneb skrev:
För ditt behov gäller 250x125 i storlek. Bromsat/obromsat beror på hur mycket din bil får dra obromsat.
Skaffa även gallergrindar, men inte dom högsta utan dom bör vara runt 50cm.
Brädor kommer alltid att sticka ut framför o bakom vagnen så där spelar inte några extra cm längd någon roll.
instämmer helt - har en Gisebo bromsad med ca 50-60cm galler häckar, bästa investeringen någonsin och jag varar önskar att jag köpt den tidigare...
 
S
En begagnad pick-up är mycket bättre än ett släp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Bålstasläpet säljer släp som är 258cm så då får du plats även med 2,5-metersprylar.
 
Jag har ett obromsat släp som är ca 260*130. Har aldrig upplevt storleken som ett problem, däremot max lastvikten på 600kg.

Jag ville ha ett enkelt underhållsfritt släp, men idag hade jag nog köpt ett bromsat med högre tillåten lastvikt.
 
Jag köpte ett helt nytt bromsat släp med yta 128x258 med grindar på 80 cm. Helt perfekt.
 
Jag har en tiki treiler C 265l (förvisso obromsad) sedan 5 år tillbaka och den har använts flitigt att köra grus, virke, ved och möbler mm. Jag har inte behövt gjort ett dyft för att fixa eller laga den (inte ens bytt en lampa)
 
Ju större ju bättre i mina ögon. Jag har ett fogelsta s1938, 188x380 som jag är helnöjd med. Aningens osmidigt i vissa lägen men det uppvägs av lastutrymmet.
 
sommarstrom skrev:
En begagnad pick-up är mycket bättre än ett släp.
Har även en ny stor Pick-up men sällan jag kostar skräpet på den så där kan jag inte hålla med. Fick med kapell som jag kan spänna över gallerburen och det är ganska gött att bara kila ut och slänga skräp på vagnen och köra bort när den är full, antagligen till grannarnas förtret.
Fast även dem lånar vagnen nu och då så klagomål får jag inte heller.

För kommer vagn före Pick-up helt enkelt - trots att jag har båda...

edit: ber om ursäkt för iPad stavningen...
 
Begagnat hästsläp är väldigt smidigt. Lätt att lasta i, ståhöjd inuti, täckt och vädersäkert och bra invändiga mått. Nu har jag ett ganska nytt hästsläp så jag har kombiramp, dvs kan öppna bak som en dörr eller lägga ner som läm, perfekt att man kan välja att lätt gå in själv eller lätt komma åt att lasta med truck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.