[h=1]Funderar på en AL-KO Snow Line 620 E II[/h]http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/al-ko-snow-line-620-e-ii?ii=33526,33684 är billigt men kan ju vara ett märke som hetat annat innan och bytt namn pga dåliga recensioner. Hittar inget info om AL-KO.

Okej, jag vet att man ska stasa på märken som TORO men här i Västra Götaland snöar det inte mycket förutom vissa år. Har stor tomt och är mest gräsmatta-underlag jag ska skotta 50 meter gångväg till Ladugården, 70 meter gångväg till uthus och en liten parkering (2 bilar) med underlaget singel.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Alko (systembolaget i Finland ;) ) är väl ett mellanprismärke, som bla också säljs av Jula. Men jag tyckte spontant att den såg helt ok ut. Kvalitet, ingen egentlig aning.

Är verkligen "bäst i test" sajten fristående eller drivs den också av tretti.se (och bara testar deras produkter)?
 
Nej, bäst i test är inte fristående. Fult marknadsföringstrick av tretti.se men har aldrig haft problem med produkter från dem.
 
Redigerat:
Det viktiga som jag upplevt är möjligheten att få tag på reservdelar. Har nya haft maskiner som gått sönder på olika sätt, allt från små detaljer till förgasare.
 
Göran.W
I detta fallet kan man helt bortse från att den är bäst i test.
Bara 3 maskiner testade och alla lågpris maskiner.
Hur svårt är det då att bli bäst i test.
Sen säger en test inget om kvalitén.
Men AL-KO har funnits rätt så länge så man kan nog med betoning på nog få tag i reservdelar om 10 år om man behöver det.
 
Vad finns det i 10,000 kronors klassen? Fick ett 50,000kr presentkort till en järnaffär när jag köpte mitt huspaket och ungefär något i den mängden kunde jag tänka mig lägga på en snöslunga.
 
Göran.W
Tja det är väl bara kolla vad järn affären har att erbjuda där du har present kortet och sen fråga om erfarenheter av dom här :)
 
Ja jag gjorde det och fick reda på att dom inte hade snöslungor. Så det blir nog inget för mig alls. Skotta snö för hand...
 
Göran.W
En järn affär som inte säljer slungor du måste skämta.
Dom ska väl iaf kunna ta hem en.
 
Ja det tyckte jag också, men dom är väl inte intresserade av att ta hem en bara för att ge bort den gratis.
 
Göran.W
Man brukar ju kunna beställa hem ej lagerförda varor men kanske inte en slunga men något annat kanske.
 
Måste varit många som testat CO/TECH 31-4777 eftersom den säljs av Claes Ohlsson. Inga klagomäl vad jag hittat så nu när snän ska komma kanske läge att beställa en.
 
Köpte biltemas ST 6502 ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslunga-ST-6502-17364/ ) och det är exact samma maskin som CO har, bara att den kostar 1000 sek mindre. Jag har testat den ganska ordentligt, och är nöjd. När jag köpte den så kontrollerade jag reservdelsstatusen hos min lokala biltema handlare och man kunde i princip köpa hela maskinen i delar, inte farligt dyra saker heller. Sedan vet man väll inte om det finns delar om 15 år kanske...

Motorn startar alltid på 1 a rycket (Ja, den har elstart) och känns stark, aldrig varit problem med utkastningen. Det tar ett tag att lära sig att köra snöslunga, det är inte riktigt lika enkelt som man kan tro.
 
Har en från CO, men har bara kört några gånger. Nöjd hittills , sånär som på att jag fick kondens i bensinen och det frös en gång.Startar direkt även med snörstarten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.