Jag ska bygga ett Hjältevadshus. Dom har ett tillvalsalternativ där man mot 50.000 kr extra kan få huset färdigmålat. Annars ingår bara grundmålning. Priset verkar rimligt. Jag har tänkt välja deras faluröda färg (Faluröd 0191). Dock så uppger Hjältevadshus att jag måste måla huset igen, inom 3 år, för att få ett fullgott skydd som sedan räcker åtminstonde 10-12 år framåt. Detta betyder alltså att även om jag väljer ett färdigmålat hus, måste jag måla igen inom 3 år.

Jag har för mig att med vissa faluröda färger behöver man bara måla en gång. Stämmer det? För i sånt fall så skippar jag målat från fabrik och målar med färgen som endast kräver en strykning. Frågan är, stämmer det jag hört eller kräver alla färger två strykningar för att ge fullgott skydd?
 
Vad menar du med Faluröd 0191? är inte det en nyans på en Akrylatfärg eller liknande. Falurödfärg finns det åsikter om och stämmer dessa så är det skit, har själv använt "äkta falurödfärg" på ett plank sämre dynga får man leta efter.
Målningen bör väl göras så fort som möjligt, och förutom riktig grundfärg så är det två strykningar som gäller redan från början.
 
Jag vet inte vad som menas med beteckningen 0191, det var så färgen hette i Hjältevadshus tillvalskatalog. Trodde det hade med den faluröda färgen att göra, men det kanske var Hjältevadshus egna koder. I deras katalog står det faluröd. Vet inte om det är nyans som heter faluröd, eller om det är äkta faluröd färg.

Så två strykningar ska göras oavsett? Är 50.000 kr en rimlig summa för en strykning då?
 
Dom två strykningarna ska göras direkt efter varandra. Låter konstigt att man ska behöva måla efter tre år igen...
 
Det är alltså ett 3/4 delsmålat hus och inte färdigmålat? :p

Jag tycker att 50 000 låter mycket för 1 strykning som dessutom ska kompletteras efter 3 år för full livslängd. Det får du ju säkert minst 200 liter prima färg, eller 2 strykningar av 600 kvm, för i butiken (även om du måste göra jobbet själv).

EDIT: 0191 är bara en kulörbeteckning. Antagligen en akrylatfärg som de använder sig av. Finns mig veterligen ingen färg som har full livslängd på 1 strykning, därför ska denna "färdigmålning" kompletteras inom 3 år. Oavsett kulör.
 
Redigerat:
Det låter som att det bara blir mellanstruket för 50000kr... I och med att de säger att det ska målas inom 3år igen.

Är så fallet är det riktigt riktigt dyrt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.