Hej!

Jag har en fundering till er finsnickare, glad amatör som proffs.

Jag har ett runt tvåglasfönster av stabil modell som blivit över från en rivning av en flygplatts. Ytterdiameter 490mm.

Detta fönster skall jag nu montera i en innervägg i en toalett jag håller på att bygga, och har kommit fram till att jag vill ha en rund ek-smyg som byggs in i väggen som blir 68 el. 75mm tjock. Väggen kommer att kläs invändigt med liggande vit panel el. råspont.

Jag ser framför mig en tvådelad lösning där smyg och foder är i ett stycke som trycks in i fönsterhålet i efterhand. En del från var sida väggen. Glaset som jag tror att jag vill ha närmare utsida än insida toalett är tänkt att täcka skarven. Väggen kommer att reglas med en lodrät väggregel på var sida om smygen och två kottlingar, en uppe och en nere.

Jag tänker mig att det kommer se ut så här grovt sett, men att denna enhet alltså byggs som två halvor. Jag skall kolla med ett lokalt snickeri om dom kan lösa detta åt mig. Om kostnaden inte är rimlig så tänkte jag lösa detta själv. Så jag skulle behöva hjälp med hur en dylik tingest kan tillverkas utan CNC-fräs..

Har tillgång genom far och svärfar till elhyvel, överhandsfräs, tvingar, bandslip, bandsåg, mindre träsvarv och alla vanliga snickarverktyg. Det är värre med planhyvel och jättestor svarv som jag ser framför mig att jag behövt..

Hur hade ni tillverkat denna?
Tjocklek på smygen? Jag tänker mig 20-25mm?
Tjocklek på foder? Jag tänker mig ca 15x15mm? Mina ek-fönsterbänkar har fått en fräsning i ytterkant så jag tänkte att denna skall få en liknande fräsning.

eksmyg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde väl gå bra, du verkar ju ha både kunskaperna och verktygen för detta.
Bandsåg löser väl det som du inte har svarv till.

Och om du väntar ett par år kan du tillverka smygarna i 3-D-skrivaren :)


Men allvarligt: Innerväggsfönster till en toa?
Där brukar ju folk ha extremt stora krav på avskildhet.
Är det så lyckat med ett fönster ut i korridoren då?
 
kanske går att göra av plywood eller mdf, om ni vill ha trä så limmträskiva. bara att såga ut med tex sticksåg eller överhandsfräs och sedan limma ihop så många lager som behövs
 
3D-skrivare hade vart fint ;) Ang fönstret så mynnar det ut i en trapp, så det hamnar i praktiken några meter upp. Man ser bara taket i toan från trappen men man tittar rakt ut genom ett fönster i motstående yttervägg från toaletten.

Ärligt talat så har jag inga vettiga ideer. Bandsåg funkar bara om jag klyver den i två halvor. Sticksåg i hårda och tjocka material blir aldrig riktigt rakt tycker jag trots en fin Bosch 135a.

Pratat med snickeriet idag, dom kunde tyvärr inte hjälpa mig annat än med ev. två råämnen hyvlade i rätt höjd. Dom avrådde mig från att beställa stavlimmat med ek-ämnen på platten då det rör sig mycket, så 50mm tjockt var max dom kunde göra menade dom på.

Ang. att bearbeta ex. bänkskiva och sedan limma ihop känns ju som en mycket bra ide! Då blir det hanterbart med endast sticksåg, några tvingar, bandslip för utsidan och någon variant av större roterande slip invändigt! Två 600x2400x18 skivor kostar ca 1500 pix och räcker de sex lager jag tror mig behöva.

Lär dröja några veckor innan jag ger mig på detta så ytterligare tipps och ideer mottages gärna.
 
Kan man inte använda mdf som man limmar ihop? Tänker cirkelmall till handöverfräsen för att göra resp lager och sedan limma hop dem. Borde bli minimalt med slipning om man är noggrann. Sedan tänkte jag att man ganska enkelt kunde lägga på fanér. I insidan borde man kanske kunna använda en bilslang för att få jämnt tryck när man limmat? Utsidan via tvingar och ev tejp.
 
UlfY skrev:
Kan man inte använda mdf som man limmar ihop? Tänker cirkelmall till handöverfräsen för att göra resp lager och sedan limma hop dem. Borde bli minimalt med slipning om man är noggrann. Sedan tänkte jag att man ganska enkelt kunde lägga på fanér. I insidan borde man kanske kunna använda en bilslang för att få jämnt tryck när man limmat? Utsidan via tvingar och ev tejp.
Arbetsinsatsen borde bli densamma som om jag använder 20mm ekskivor?

Jag har inget bra argument till varför, men faner känns fel. Inte "riktigt" på något sätt. Har nog dessutom då svårt att få till fräsningen i ytterkant för att matcha ekfönsterbrädorna i resten av huset.

Har pratat med svärfar, han tyckte jag skulle svarva dem, men hans svarv tar bara 40 cm tyvärr. Så jag tar med några ekskivor nästa gång jag är där över en helg så har han lovat att hjälpa mig.

Jag funderar.. Skall man bara såga ut ringarna ur skivan, eller skall man såga/limma ett nytt råämne för varje ring så man slipper ändträ på sina ställen?
 
Ek är ganska lätt att böja om man ångar det först. Du skulle kunna göra smygarna i två-tre lager som ångas och limmas ihop i en form. Du får visserligen en skarv tvärs över men denna borde kunna göras i det närmaste osynlig om man är lite noggrann. Foder hade jag nog gjort i kvartscirkelbågar så att ådringen följer runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.