Fy f....n! vilken inställning. Hur kan man vara så fruktansvärt naiv o gå ut på ett forum och fråga sina medkamrater om hur man kan förskingra våra skattepengar på bästa sätt.:banghead:
 
  • Gilla
Sam_u_El och 5 till
  • Laddar…
Oj, inte visste jag att svensken var så troende i det svenska skattesystemet?

Hade jag haft något konkret förslag till dig TS så hade du fått det, men du får nöja dig med att jag stöttar dig med en virtuell klapp på axeln och hoppas det löser sig på bästa sätt för dig! Skatt har du och de flesta andra svenskar betalt nog av för att försörja all byrokrati och annat skit i detta land.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Nissepisse skrev:
Oj, inte visste jag att svensken var så troende i det svenska skattesystemet?

Hade jag haft något konkret förslag till dig TS så hade du fått det, men du får nöja dig med att jag stöttar dig med en virtuell klapp på axeln och hoppas det löser sig på bästa sätt för dig! Skatt har du och de flesta andra svenskar betalt nog av för att försörja all byrokrati och annat skit i detta land.
Så nu borde vi alla sluta betala skatt? Eller, inte vi andra, bara TS och du? Annars går det ju åt skogen. Fråga grekerna!
 
peternicklas
jag försöker inte hjälpa TS då även jag anser att han är fel på det. Men, jag ringde till Skatteverket då jag hade en snarlik situation, dock med kvitto på allt material. Det som jag undrade över var min egen arbetskraft då jag har gjort allt arbete själv. Svaret var att foto på arbetet så har vi shabloner på vad de flesta typer av arbete kostar. Det jag frågade om var dränering, de svarade att det kostar xxxx kr/m. Att försöka göra svart till vitt är krimminelt!.
 
Eget arbete kan man aldrig göra avdrag för....
Bästa tipsen får TS genom att ringa skatteupplysningen på 0771 – 567 567 du kan även vara anonym.....
 
peternicklas skrev:
jag försöker inte hjälpa TS då även jag anser att han är fel på det. Men, jag ringde till Skatteverket då jag hade en snarlik situation, dock med kvitto på allt material. Det som jag undrade över var min egen arbetskraft då jag har gjort allt arbete själv. Svaret var att foto på arbetet så har vi shabloner på vad de flesta typer av arbete kostar. Det jag frågade om var dränering, de svarade att det kostar xxxx kr/m. Att försöka göra svart till vitt är krimminelt!.
Jag kanske missförstår men svarade skatteverket att du fick göra avdrag för det egna arbetet? I sådant fall är jag rädd att du har fått ett felaktigt svar.

/Krille
 
Hemmakatten
Personligen avskyr jag svart arbete och manipulationer för att inte betala skatt. Men denna avsky mot TS har jag inte sett förut i forumet. Tvärtom tycker jag mig ha läst väldigt flera "goda råd" och kommentarer till folk som har betalat svart, alltifrån någon grävare som fått betalt i handen till snickare och andra som man också betalt vid sidan om. Sympatiserar med inställningen att inte betala svart men TS har nu väl fått tillräckligt med "stryk", tycker jag
 
Men det är ju inte grejen med att han målade om svart som folk hänger upp sig på, utan hur han fortfarande ska kunna göra skatteavdrag på det svartjobbet, är vad gör iaf mig förbannad.
 
  • Gilla
Sam_u_El och 3 till
  • Laddar…
Ja man kanske överreagerade lite, det är ju bara lite egoistisk kriminalitet, stöld från de behövande i samhället.

Varför skapar inte BH nya kategori i forumet: tex Tips för kriminella, svartjobbsannonser, Bra gläntor att dumpa byggavfall i samt 10 sätt att fuska med ROT-avdraget.
 
Men borde inte du tjäna på att ta det svart även om du betalt skatt, om inte är det ju något fel i din projektplan om du hade vunnit på att ta det vitt pröjsa vinst och ha mer pengar i fickan.

Avdraget i sammanhanget kunde jag inte förstå men har fullt förståelse att man blandar vitt och svart arbetskraft i detta sverige.
Jag kommer tex själv inte betala tvlicens oavsett om jag hade ägt en tv eller dator.
 
Redigerat:
Dubbelfuska med skatten! Vilken moral!

Undrar hur TS sköter moralen i sitt jobb som "hantverkare" / snickare?
 
SpectorRecords skrev:
Dubbelfuska med skatten! Vilken moral! Undrar hur TS sköter moralen i sitt jobb som "hantverkare" / snickare?
Det är klart att han tar svarta jobb.
 
Det har varit rejäl paradigmskifte vad gäller moralen sen ROT trädde i kraft.
Andra har redan hoppat på dig och du har vid det här laget förmodligen förstått att det du tänker göra inte är moraliskt korrekt.
Ett tips till TS, även om det är i princip samma sak i praktiken vad gäller reda pengar så är det nog något bättre då man slipper penningtvätts momenten: byt tjänster nästa gång. Du snickrar åt din polare och hen målar åt dig.
 
Om du nu har byggt huset svart, så är det väl inte värre än att du säljer svart också.....för varför betala skatt när nån annan idiot gott kan göra det.

Skatteverket är faktiskt en väldigt bra myndighet med information och kurser till både till privatpersoner och egenföretagare. Prata med dem!

//LocTite
 
Medvetet skattebedrägeri och rena misstag revideras senast fem år i efterhand. Äldre fel kan skattemyndigheten inte sanktionera på grund av preskription. Det betyder att den som säljer sitt hus så långt efter ett svartjobb faktiskt helt inom systemets ramar kan dra av det belopp som man kan "göra troligt" har blivit faktiskt utbetalat.

Moralen kan diskuteras. Systemets trovärdighet nästan lika mycket. Likaså kan man fundera över "proportionerna" av detta krångel, eftersom mellanskillnaden är så låg som 22 procent av den kvittolösa summan, 60 Kkr.

För att strö salt i såren skulle jag dessutom vilja fråga TS hur mycket målaren begärde för ett "vitt" jobb. Om ni prutade bort bara momsen gjorde du en mycket sämre affär än motparten. En "ren" hundring i handen kostar nämligen tre, fyra gånger mer på en korrekt kundfaktura inklusive moms och alla lönebikostnader. Talar vi om ett kvartsmiljonsjobb har du bevisat att brott lönar sig. Annars inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.