Skall ställa ut en dator i garaget främst för att fungera som radio ,
bor så att jag har dålig tillgång till radio stationer.

Kommer säkert att surfa någon enstaka gång också,
ev ta fram ett pdf dokument el liknande när man jobbar på något

Datorn är en äldre med 3.2 ghz cpu med 478 sockel
2gb ram samt grafik på 128mb

Har haft XP pro på den.

Skulle ni fortsätta med det eller installera någon form av Linux (Ubuntu etc)
med tanke på att XP går i graven snart
 
Ubuntu skulle nog fungera bra. Du kan ju ladda hem och prova.
 
Skalman65 skrev:
med tanke på att XP går i graven snart
Du kan gott fortsätta använda XP. Datorn slutar ju inte fungera bara för att "alla andra" bytt OS.
 
Jag hade kört linux, inte för att jag hatar microsoft eller apple.
Jag gillar det helt enkelt det fungerar och man slipper licenser och fungerar utmärkt på äldre hårdvara.

Du kan installera det parellt med windows så du har båda kvar och kan välja windows i menyn om du skulle behöva det.
Jag hade valt en version med en fönsterhanterar som inte drar så mycker resurser.
Något debianbaserat tex ubuntu så funkar det mesta.
Tex linux mint xfce eller cinnamon desktop
Eller xubuntu http://xubuntu.org/ som är ubuntu med xfce fönsterhanterare perfekt om man har lite minne.
Om man ska röra till det och vara extra nog så är det en fördel att vid partitioneringen skapa en extra partition om 2-4 gigs swappartition den fungerar då som extra ram-minne.

Vilket distribution du än väljer så kan du köra den från usbsticka och testa innan.
Installations och körbara usbstickor skapas enkelt med http://unetbootin.sourceforge.net/
Man behöver inte ladda ned några isofiler bara välja i menyn men det går förståss att välja en egen om man känner för det.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Har "lekt" med diverse Linux installationer genom åren, nu senast så höll jag på med Bohdi.

har alltid funnit alla distar trevliga på sitt sett.

men oftast så har den maskinen jag använt (inte den jag skall installera på nu)
varit för klen nästan allt har blivit segt.
Radio har jag dock lyckats att få att fungera bra via terminalen (heter det så) ?

Andy78 sa
Jag hade valt en version med en fönsterhanterar som inte drar så mycker resurser.
Tror du att Xubuntu skulle kunna fungera smidigt på maskinen, skall man i sådana fall installera en
"fullversion" eller är det bättre att installera mini versionen för att sedan lägga till det som behövs för mig

Tänkte att det blir mindre som drar kraft i onödan.
 
Jag föredrar alltid att installera minimalt med saker och sedan lägga till det som behövs i efterhand förutsatt att man har en internetuppkoppling. Spotify har en linuxclient och en webclient och det är smidigt om man använder det. Det finns ju grooveshark också som är webbaserat men helt gratis. Vill man ha en fönsterhanterare som inte drar något alls så lägger man på fluxbox. http://fluxbox.org/screenshots/
 
Men en standardinstallation av xubuntu blir nog aldeles utmärkt, programvarorna den lägger på menyn kan man ju plocka bort efterhand också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.