Jag tror inte det är särskilt många som i Oktober anmäler sitt intresse för ett hus där det krävs många hundra timmar för att få det i ordning. Huset är inte i något vidare skick, trädgården har ingen gjort något åt på länge. Jag gissar på att det går för 250-300kkr efter att 3-4st deltagit i budgivningen.

Vad gäller försäljningsmetoden så kan man kanske tänka sig smidigare lösningar, men jag tror ju ändå att det här är att föredra framför att ha en öppen auktion där på platsen. Nu kan ju folk gå hem och fundera lite.
 
Ja, är man lite finurlig bjuder man till man vinner huset. Sen kan man fundera på om man vill ha det eller inte, man lär i alla fall få lite mer än 1h på sig att fundera, och även på vad man faktiskt vill betala, det är ju bara att sänka sitt bud om man ångrar sig. Får man inte huset är det ju bra med det, man var ju ändå inte beredd att betala mer. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jo, i en "auktion" där säljaren lagt ett förbehåll om att han kanske inte vill sälja är det ju som upplagt för att den som vinner budgivningen också skall börja trixa.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
kindvall skrev:
Jo, i en "auktion" där säljaren lagt ett förbehåll om att han kanske inte vill sälja är det ju som upplagt för att den som vinner budgivningen också skall börja trixa.
Jag skulle nog vilja dra det ett strå längre. Alla i budgivningen kan trixa. Vem är garant för att reglerna i budgivningen följs? Mäklaren eller jultomten? Båda är lika sannolika. Eftersom de har satt upp ett regelverk som diskvalificerar vissa budgivare så måste de som förlorar budgivningen kunna vara säkra på att den gått helt enligt regelverket, dvs har vinnaren verkligen lagt ett bud i timmen och var vinnaren anmäld före kl 12:00? Vad händer om en budgivare hävdar att det tutat upptaget upprepade gånger när denne försökt lägga ett bud och blivit diskvalificerad för att inte lagt bud i tid? Jag tror att den gode mäklaren har haft lite otur när han tänkte och bör nog kontakta Notarius Publicus för att inte hamna i juridisk rävsax.
 
Ska bli spännande om någon månad då nykomling startar ny tråd: Är detta dolt fel, köpte hus osett, det är helkexigt?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Har inte hunnit kolla på annonsen än, men det intressanta är att jag känner till mäklaren och upplever honom som väldigt seriös.
 
Jämför inte en mäklare med tomten, det är oförskämt, tomten är mycket mer pålitlig!

Mmm, det är de mäklare som upplevs som väldigt seriösa som är de farligaste, de andra vet man ju direkt var man har... ;)
 
kindvall skrev:
Jo, i en "auktion" där säljaren lagt ett förbehåll om att han kanske inte vill sälja är det ju som upplagt för att den som vinner budgivningen också skall börja trixa.
Ja, haha. Jag kan se det framför mig. Två riktigt jobbiga personer som bara vill maximera sin egen vinning ska försöka göra upp en gemensam affär "snabbt och smidigt"... Skämskudden fram.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
En bra idé att sälja som tomt med rivningsobjekt, då kan det aldrig bli tal om dolda fel.
Kanske borde alla begagnade hus säljas så? :)
Tyskarna har en köplag som gör det omöjligt för privatpersoner att sälja något med någon form av garanti.

Långt före lockpriser kom på ropet fanns en mäklare i huvudstaden vid namn Lagercrantz. "Högskolemäklarna" kallade de sig, han hade ju bevars någon sorts examen och såg ner på 'vanliga enkla mäklare'.
Han sålde med en sorts auktionsförfarande, där utgångspriset var sanslöst lågt, vilket förstås lockade populasen. Var och tittade på en stor arkitektritad souterrängvilla i tre plan på Stora Essingen med egen brygga och stor tomt, Var ståpöats på visningen...1,5M skulle han ha....undrar vad han gör idag?
 
Redigerat:
Jehu skrev:
En bra idé att sälja som tomt med rivningsobjekt, då kan det aldrig bli tal om dolda fel.
Kanske borde alla begagnade hus säljas så? :)
Tyskarna har en köplag som gör det omöjligt för privatpersoner att sälja något med någon form av garanti.

Långt före lockpriser kom på ropet fanns en mäklare i huvudstaden vid namn Lagercrantz. "Högskolemäklarna" kallade de sig, han hade ju bevars någon sorts examen och såg ner på 'vanliga enkla mäklare'.
Han sålde med en sorts auktionsförfarande, där utgångspriset var sanslöst lågt, vilket förstås lockade populasen. Var och tittade på en stor arkitektritad souterrängvilla i tre plan på Stora Essingen med egen brygga och stor tomt, Var ståpöats på visningen...1,5M skulle han ha....undrar vad han gör idag?
temat hos dom grabbarna är ju inte helt nytt

http://www.dagensps.se/artiklar/import/2007/5/24/19548/index.xml
 
Jag skrattade när jag läste annonsen och hela tråden. Intressant att man sänker priset med 100 & och sedan startar en budgivning där man måste höja med 20 där man reserverar mot att inte sälja om priset är för lågt. Då borde de ha en text som kvd om objektet har uppnåt reservationspris eller ej så man vet. Huset är ett ruckel och ingen har velat köpa det tidigare då det troligtvis är billigare att köpa en tomt och bygga än att köpa detta och ta besväret att riva och frakta bort kåken. Så nu gör man på detta viset för att enbart locka köpare som man säkert kommer att neka då de bjuder för lågt. Om detta inte är lockpris, vad är då lockpris, kommer man runt detta juridiskt eftersom det är en auktion?
 
Mikael_L
Det börjar med en krona och minsta bud är 20.000

Så första budet blir alltså 20.001 kr ... ;)
 
En detalj är att buden inte är bindande för köparen heller. Det krävs skriftligt kontrakt vid överlåtelse av fast egendom.
 
En gissning är att de kommer att tramsas om att buden är för låga och sen blir objectet inte sålt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det börjar med en krona och minsta bud är 20.000

Så första budet blir alltså 20.001 kr ... ;)
Det borde väl vara OK att som första budgivare erbjuda 1 spänn.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.