Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas någon kunnig på detta forum kan hjälpa mig med. Jag har köpt ett 1 1/2-plans hus från 76. Vid köpet påpekade besiktningsmannen att plastfolien som sitter på insidan av taket spruckit av ålder och jag fick nedsatt pris på huset. Mitt dilemma är att när jag tittar på husets ritningar så hittar jag inget spår av denna plastfolie och förstår inte dess syfte. Väggar på övervåningen och innertak från undervåningen har alla fuktspärrar enligt bifogad ritning.

Min frågor:
- Vad är syftet med denna plastfolie?
- Hur sätter jag upp en ny?

takdel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag hade ju gissat på att det är en ångspärr, men det kan vara vanlig plast som har haft som syfte att hålla fast isolering under byggtiden, fråga besiktningsmannen varför plasten är viktig så borde du få svaret
 
Montören skrev:
...men det kan vara vanlig plast som har haft som syfte att hålla fast isolering under byggtiden...
Förstår inte denna hypotes. Kan du utveckla?

Montören skrev:
jag hade ju gissat på att det är en ångspärr
Om vi leker med tanken att detta är en ångspärr, hur sätter jag bäst upp en ny, nu när innerväggar och innertak är på plats?
 
Om det bara är plastfolien där du markerat är det ingen fara. Men jag gissar att plastfolien i hela huset ser likadan ut.
 
Den delen av taket du har markerat är den oisolerade delen över den s.k. kattvinden, som normalt är oisolerad.

Om du tittar noga så ser du att det finns plastfolie i snedtaket ovanför kattvinden, längs stödbenet innanför kattvinden och sedan i undersidan av bjälklaget under kattvinden.

Plastfolien under taksvallet i kattvinden fyller alltså egentligen ingen funktion.
Det är väl till och med kanske så att den har skurits upp avsiktligt vid husbygget för att den inte behövs, och kan göra mer skada än nytta.

(Inom parentes gör man så med plastfolie "utanför" badrum, för att undvika dubbla ångspärrar.)

Så det är nog lugnt.
Kolla med besiktningsmannen igen.
Kanske han har gjort en liten tankevurpa här.

Intressant att plastfolien på vissa ställen anges som 0,1 mm på andra 0,15 mm.
Numera är den alltid 0,2 mm.
 
  • Gilla
ollemblomgren
  • Laddar…
Mycket intressant och aningen oväntat. Ska ta några bilder och visa så kanske vi snart löst detta mysterium.
Tack!
 
Det verkar som om att antingen besiktningsmännen inte förstod konstruktionen av mitt tak, eller så är mina ritningar felaktiga(?) Det verkar som om de menar att denna plastfolien är en underlagsduk som använts i frihängande underlag(?) Så tolkar jag komentarerna nedan men jag behöver som sagt hjälp.

Infogar kommentarer från besiktningsmann A:
Övriga utrymmen / Vind
Underlagstak / bjälkar
Orsak: Underlagsduken är trasig.
Åtgärd: Kontakta fackman för rätt åtgärd och lösning.

Men detta är väl inte en underlagsduk om den sitter på insidan av ett isolerat tak? Trodde han att detta var frihängande underlag?

Vind/Sidovindar
Det förekommer revor och sprickor i underlagsfolien.

Nu sticker jag och fotar...
 
Verkligheten stämmer, inte ritningarna. :surprised:
Underlagsduken är frihängande och när jag sticker handen genom ett av hålen i duken så känner jag betongpannan.

Denna duk är väl avsedd att ta vatten som vid stark vind och regn lyckas rinna mellan och innanför mina betongpannor.
 
Helt riktigt!

Då har du två alternativ att följa:
Antingen tejpa ihop underifrån. Det förutsätter ju att det är små, lokala skador.
Eller ta ner betongpannorna och bärläkten och montera ny duk. Eller om du så vill, board eller råspont + duk.

Det som talar för alternativ två är väl att det kanske finns andra skador på duken än de som syns från kattvindarna.
Dvs att vatten kan läcka in i isoleringen via luftspalten i snedtaken.
Samt att om taket är original från 1976 börjar det väl bli dags för en totalrenovering ändå.
37 år är nog en bit över förväntad livslängd på hela rasket.

Materialet är rätt billigt, och ni får ROT-avdrag på jobbet, så det behöver inte bli så blodigt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.