Har förstått att det "vanliga" är bättre MEN, jag har ett stort problem. jag bor i ett radhus som just nu för tillfället en "vanlig" fläkt men nu ska vi fixa om hela köket och vill byta bort alla gamla skåp och fläkt. MEN röret från fläkten går för tillfället ovanpå skåpen (3 st) bakom en sockel så den inte syns, men nu skulle vi istället vilja ha nya skåp som är ända från taket så man slipper sockeln men då måste vi ju göra ett hål i varenda skåp för fläktröret, så nu funderar jag om en kolfilterfläkt vore lika bra eller om jag ska satsa på en vanlig och såga i skåpen..?
 
Kolfilterfläkt kan ta bort lite flott och stekos, men stekrök och vattenånga försvinner inte, det går bara runt. En nödlösning i mina ögon.
 
Har en Bosch kolfilter md clean air-modul (ett kraftigare kolfilter). Energimyndigheten hat gjort tester som säger att det lika bra som en vanlig. Det funkar ok, men nog är en vanlig bättre. Vi är iaf nöjda med vår kolfilterfläkt.
 
Du kanske kan såga några hål i taket och lägga kanalen i bjälklaget? Beror på hur takbjälkarna går. Du behöver ju inte göra någon supersnygg lagning eftersom skåpen kommer att vara ivägen.
 
Om du väljer vanlig, se till att fläktmotorn sitter på taket. Då slipper du en bullrande fläkt vid matlagning.
 
Kolfilter fungerar säkert för de flesta.
För mig skulle det dock aldrig fungera.
Om man t.ex. skall steka på hög temp eller reducera vätska så är det värdelöst.
Så fundera på hur ni använder spisen eller köp en stor hålsåg ;)
 
Vi har betongtak skulle jag tro så inget sågande i det... Får nästan bli en vanlig fläkt trots allt och förstöra skåpen...
 
Ni kanske kan gå ut genom en närliggande yttervägg istället?
Kom ihåg att det finns rektangulära ventilationskanaler. Kör ni en sådan så räcker det med 55 mm mellan skåp och tak. Den har ungefär halva arean mot ett spirorör, så vill du ha bättre drag så kanske du får försöka fixa en egen kanal. Det borde inte vara omöjligt att bygga en sådan för en plåt- eller ventilationsfirma.
 
Ja de rektangulära skulle funka superbra!! Jag har aldrig kopplat nå fläkt, men har aldrig sett nå andra rör än runda, så funkar rektangulära på alla typer av fläktar?
 
Eller jaha, såg nu att det fanns en som gjorde rund till rektangulär.
men det blir alltså inte lika bra sug om man har rektangulärt rör..?
 
Tror en 'normal' fläkt kräver den arean som är i rund 100-125mm kanal.
Går du ner i area får den sämre funktion.
Läs även i utgåvan 'Imkanal 2012' om brandskydd av imkanaler.
 
Det blir precis lika bra sug i ett rektangulärt rör som runt. Se bara till att det är samma area. Och att övergången mellan fläktens runda infästning och det rektangulära röret inte blir för kort 2x diametern i längd. Så ett 100 rör bör då ha min 200 lång övergång.

Pär
 
En 55 x 110 rektangulär kanal har en area på 6050 mm2.
Ett 100mm spirorör har en area på 7850 mm2.
Så om du går mellan dessa två så blir det sämre sug i röret.

Det finns två sätt att hantera det. Antingen försöker du hitta en kanal med större area, eller så sätter du en kraftigare fläkt på taket.

Jag har ingen koll på hur det korresponderar mot brandskydd och liknande.

En möjlighet kanske också kan vara att med hjälp av rektangulära T-rör köra med parallella rektangulära kanaler några meter. Då får du visserligen mindre area vid delningarna, men rör sig om en så liten sträcka att det inte borde spela så stor roll för suget. En nackdel är också att rengöring försvåras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.