ImageUploadedByByggahus.se1381471937.738514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett hus från -47 som nu har fått tilläggs isolering och treglasfönster det har då blivit ett rejält undertryck i huset. Började med att sätta in en spaltventil i ett fönster som ska utökas med 125mm tilluftsventiler i 4 sovrum och ytterligare några spaltventiler i dom andra rummen. Kommer kondensen som blir på spaltventilen försvinna när ventilationen blir bättre?
 
Man skall inte montera spaltventiler på fönstret utan sätt ventiler (dim efter sovrumsarean)i väggarna bredvid fönstren i sovrum och i vardagsrummet.
 
seniorkonsult skrev:
Man skall inte montera spaltventiler på fönstret utan sätt ventiler (dim efter sovrumsarean)i väggarna bredvid fönstren i sovrum och i vardagsrummet.
Hmm, alla rekommenderar ju det om man inte har möjlighet till ventiler?
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Om mina amatör ögon har ni hög fuktighet inne.
Varm luft "bär" mycket fukt. När den luften möter ett kallt föremål kondenseras vätskan i luften ut.
Har ni som du skriver undertryck i huset ventileras det dåligt och fukten stannar kvar. Mer ventilation/ tilluft motverkar det rimligen.
Men vid snabba väderomslag kan fenomenet uppträda utan att det är något direkt fel.
 
Huset har s k Självdragsventilation?
Det behövs alltså en effektiv ventilation för att kunna späda ut föroreningar och föra bort den förorenade/använda luften från byggnaden och tillföra så ren luft som möjligt. I vissa fall (pollen mm) behövs även den inkommande uteluften renas innan den tillförs luften inomhus.

Ur husets synvinkel och med hänsyn till risken för fuktskador är valet av ventilationssystem av stor betydelse. Långvarigt hög luftfuktighet inomhus kan göra att det börjar mögla på ytor och inredning och att fönster och konstruktioner både får ytliga och inre skador av mögel och röta. Det är speciellt viktigt att ventilationen är tillräcklig i sovrum. Ventilationssystemet ska fungera så att det blir ett svagt invändigt undertryck, för att inte riskera att fukt letar sig via luften ut i väggar, fönster och upp genom vindsbjälklag och på vinden orsakar kondens och risk för mögel- och rötskador

Tilluftsdon monteras i sovrum och då ventileras sedan den skämda luften ut via badrum och kök.
Till bad monterar lämpligen en kontinuerligt gående lågvarvig, tyst frånluftsfläkt som helst går till skorsten.
Enl Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP):
Har man självdragsventilation och placerar tilluftsdonen över fönster, finns annars en uppenbar risk att donet tidvis fungerar som frånluftsdon och därigenom släpper ut en massa övertempererad luft, vilket i sin tur leder till en förhöjd energianvändning (till ingen nytta). Sämsta fallet är då uteluftsdon i självdragsventilerade byggnader är placerade på övre våningsplan eller i lä när det blåser. Vid självdragsventilation bör därför uteluftsdonen inte placeras ovan fönster och radiator.

Luften bör skickas snett uppåt mot taket. Det gäller att få bort fukten från utandningsluft, dusch-/bad-/tvätt så den inte går upp på vinden. Isolera samt täta vindsluckan.
Det är svårt att tydligt förklara problemet för icke fackfolk utan att komma med en massa text.(Som jag gör nu).

I Boverkets Byggregler står att rum ska ha kontinuerlig luftväxling då de används. Uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l per m² golvarea. Det står vidare olika exempel på att t ex bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l per sekund och sovplats. När det gäller frånluftsflödet bör man i kök respektive badrum ha ett minsta flöde på 10 l/s. (Detta handlar om hälsa.) (y)
 
Renovera mer skrev:
[bild] Jag har ett hus från -47 som nu har fått tilläggs isolering och treglasfönster det har då blivit ett rejält undertryck i huset. Började med att sätta in en spaltventil i ett fönster som ska utökas med 125mm tilluftsventiler i 4 sovrum och ytterligare några spaltventiler i dom andra rummen. Kommer kondensen som blir på spaltventilen försvinna när ventilationen blir bättre?
Sätt in resten av ventilerna så kommer det lösa sig. Du har nu ett dåligt ventilerat hus med för hög fukthalt i luften.
Svar på frågan- Ja det kommer bli bättre när ventilationen blir bättre.
 
Renovera mer skrev:
...det har då blivit ett rejält undertryck i huset...
Hur menar du att det har blivit undertryck i huset? Hur vet du det?
Med fler tilluftsventiler borde det ju blivit mindre undertryck.

Tjoa skrev:
Sätt in resten av ventilerna så kommer det lösa sig. Du har nu ett dåligt ventilerat hus med för hög fukthalt i luften.
Svar på frågan- Ja det kommer bli bättre när ventilationen blir bättre.
Det vet vi ju egentligen inte!
Det behövs inte bara tilluftsventiler.
Det måste finnas något på frånluftsidan också.

Min gissning är att detta gamla hus har självdragsventilation, som inte ger mycket till luftväxling hur mycket tilluftsventiler man än sätter in.

Så mitt råd till Renovera mer är att också titta på frånluftsidan.
Luften skall ju IN via spaltventilerna i fönstren, gå via dörrspringor och ventiler vid dörrarna, till slut UT via frånluftventiler i bad- tvätt- toalettrum samt kök.

Som det ser ut nu på bilderna av kondens vid spaltventilen, så står luften i rummet stilla, kyls ner vid den kalla ventilen och fuktigheten kondenserar. Det är i alla fall mitt intryck.
 
Han skriver ju att han har undertryck och har satt in en spaltventil. Sätter han in fler försvinner ju det märkbara undertrycket och ventilationen ökar och han blir av med fukten.
Men du har rätt i att han bör ser över luftvägarna från spaltventilerna fram till frånluftsdonet/självdragsventilen.
 
Hur gick det??
Jag har samma problem i mitt nybyggda hus.
Försvann problemet efter de tillkommande ventilerna?
 
Ja problemet med kondens försvann när jag fick upp 100mm friskluftsventiler i sov rummen och en fuktstyrd PAX fläkt i badrummet
 
  • Gilla
VildaVillan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.